مقایسه اثربخشی مداخله مبتنی بر ذهن سازی و تنظیم شناختی هیجان بر مشکلات خواب و نشانه های افسردگی کودکان مبتلا به اختلال ضرب آهنگ شناختی کند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.

2 گروه روانشناسی، واحد تبریز،دانشگاه آزاد اسلامی،تبریز، ایران. (نویسنده مسئول)

3 دانشیار, گروه روانپزشکی, مرکز تحقیقات روانپزشکی وعلوم رفتاری , دانشگاه علوم پزشکی تبریز, تبریز, ایران

4 استادیار, گروه روانشناسی , واحد تبریز, دانشگاه آزاد اسلامی, تبریز, ایران.

10.22038/mjms.2025.87079.4967

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین تفاوت بین اثربخشی مداخله مبتنی بر ذهن سازی و تنظیم شناختی هیجان بر مشکلات خواب و نشانه های افسردگی کودکان مبتلا به اختلال ضرب آهنگ شناختی کند، انجام شد. طرح پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و پی‌گیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان پسر دارای نشانه های ضرب‌آهنگ شناختی کند سنین 9 تا 11 سال مدارس آموزش عمومی شهر ارومیه در سال تحصیلی 1402-1403 بود. بر اساس ملاک‌های ورود و خروج از پژوهش، 45 نفر به صورت نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (15 نفر گروه آزماشی اول، 15 نفر گروه آزمایشی دوم و 15 نفر گروه کنترل) جایگزین شدند. ابزار استفاده شده در پژوهش پرسشنامه‌های استاندار ضرب‌آهنگ شناختی کند پنی و همکاران، پرسشنامه عادات خواب کودک اوونز و همکاران و خرده مقیاس افسردگی مقیاس علائم مرضی کودکان بود. پس از انتخاب نمونه در مرحله پیش آزمون شرکت کنندگان گروه‌ آزمایش و کنترل به پرسشنامه های پژوهش پاسخ دادند. در مرحله بعد، برای گروه آزماشی اول مداخله مبتنی بر ذهن‌سازی و برای گروه آزماشی دوم مداخله تنظیم شناختی هیجان اجرا شد و گروه کنترل در لیست انتظار ماند و تا زمان پس‌آزمون هیچ مداخله روان‌شناختی دریافت نکردند. در پایان دوره آموزشی بار دیگر شرکت کنندگان گروه‌های آزمایشی و گروه کنترل در مراحل پس آزمون به پرسشنامه های پژوهش پاسخ دادند و به منظور بررسی پایداری اثر مداخلات در سه ماه بعد پی گیری انجام شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparing the effectiveness of Mentalization and cognitive emotion regulation on sleep problems and depression symptoms in children with Sluggish cognitive tempo

نویسندگان [English]

  • Shiva Razi 1
  • Marziyeh Alivandi Vafa 2
  • Behzad Shalchi 3
  • Ali Naghi Agdasi 4
1 Department of Psychology , Ta.C. ,Islamic Azad University , Tabriz ,Iran.
2 Department of Psychiatry, Research Center of Psychiatry and Behavioral Sciences, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran.
3 Associate Professor, Department of Psychiatry, Research Center of Psychiatry and Behavioral Sciences, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran.
4 Assistant Professor, Department of Psychology, Tabriz Branch , Islamic Azad University, Tabriz , Iran.
چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of determining the difference between the effectiveness of Mentalization and cognitive emotion regulation on sleep problems and depressive symptoms in children with Sluggish cognitive tempo. The research design was quasi-experimental with a pre-test-post-test design and follow-up with a control group. The statistical population included all male students with Sluggish cognitive tempo symptoms aged 9 to 11 years in public schools in Urmia in the academic year 1402-1403. Based on the inclusion and exclusion criteria, 45 people were selected through purposive sampling and randomly assigned to two experimental groups and a control group (15 people in the first experimental group, 15 people in the second experimental group, and 15 people in the control group). The instruments used in the study were the standard questionnaires Sluggish cognitive tempo by Penny et al., the questionnaire on children's sleep habits by Owens et al., and the depression subscale of the Children's Symptom Scale. After selecting the sample in the pre-test stage, the participants in the experimental and control groups responded to the research questionnaires. In the next stage, the first experimental group received Mentalization and the second experimental group received cognitive emotion regulation intervention, while the control group remained on the waiting list and did not receive any psychological intervention until the post-test. At the end of the training period, the participants in the experimental and control groups answered the research questionnaires again in the post-test stages,

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mentalization
  • cognitive emotion regulation
  • sleep problems
  • depression symptoms
  • Sluggish cognitive tempo