اثربخشی بسته بازی درمانی مبتنی بر مهارت‌های ارتباطی بر کاهش اختلالات رفتاری درون سازی شده در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خواندن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی، واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایران.

2 استاد روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و تربیت، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

3 گروه روان شناسی،واحد رودهن،دانشگاه آزاد اسلامی،رودهن،ایران

4 گروه زیست شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارسنجان، ارسنجان، ایران

10.22038/mjms.2024.82732.4766

چکیده

چکیده
هدف پژوهش حاضر اثربخشی بسته بازی درمانی مبتنی بر مهارت‌های ارتباطی بر کاهش اختلالات رفتاری درون سازی شده در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خواندن بود. روش پژوهش به‌صورت نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری دانش‌آموزان پسر با ناتوانی یادگیری خواندن با اختلالات رفتاری گروه سنی 8 تا 10 سال شهر شیراز که به روش نمونه گیری هدفمند حجم نمونه‌ای برابر با 30 نفر انتخاب شدند. بسته بازی درمانی مبتنی بر مهارت‌های ارتباطی طی 15 جلسه برای گروه آزمایش اجراء شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه مشکلات رفتاری کودک توسط آخنباخ (1991)، بود. آموزش بسته بازی درمانی مبتنی بر مهارت‌های ارتباطی بر بهبود مشکلات رفتاری درونی سازی شده تأثیر معنادار و پایداری داشت. آموزش بسته بازی درمانی مبتنی بر مهارت‌های ارتباطی بر کاهش گوشه گیری، شکایات بدنی، اضطراب/ افسردگی، مشکلات اجتماعی و مشکلات تفکر تاثیر معنادار و پایداری داشت. بسته بازی درمانی مبتنی بر مهارت‌های ارتباطی توانایی کاهش مشکلات رفتاری را دارد و می‌تواند مورد استفاده سایر روانشناسان قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Effectiveness of game therapy package based on communication skills on reducing internalized behavioral disorders in students with reading learning disorder

نویسندگان [English]

  • Leylasadat Sajjadi 1
  • Faramarz Sohrabi asamrod 2
  • Mehrdad Sabet 3
  • Aqababa Aqababa 4
1 Department of Psychology, Arsanjan Branch, Islamic Azad University, Arsanjan, Iran.
2 Professor of Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
3 Department of psychology,Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen , Iran
4 Department of biology, Islamic Azad University, Arsanjan Branch, Arsanjan, Iran
چکیده [English]

Abstract
The aim of the present study was the effectiveness of the game therapy package based on communication skills on reducing internalized behavioral disorders in students with reading learning disabilities. Method: The research method was semi-experimental with a pre-test, post-test and follow-up plan with the control group. The statistical population of male students with reading disabilities and behavioral disorders in the age group of 8 to 10 years in Shiraz city, who were selected by purposive sampling, with a sample size of 30 people. The game therapy package based on communication skills was implemented for the experimental group during 15 sessions. The tool for collecting information was the questionnaire of child behavior problems by Achenbach (1991). Game therapy package training based on communication skills had a significant and lasting effect on improving internalized behavioral problems. Game therapy package training based on communication skills had a significant and lasting effect on reducing isolation, physical complaints, anxiety/depression, social problems, and thinking problems. The game therapy package based on communication skills has the ability to reduce behavioral problems and can be used by other psychologists.
Keywords: game therapy package based on communication skills, behavioral disorders, reading learning disorder

کلیدواژه‌ها [English]

  • game therapy package based on communication skills
  • behavioral disorders
  • reading learning disorder