ادراک دانشجویان پرستاری در رابطه با کارآمدی واحد داروشناسی و دارو درمانی: یک مطالعه کیفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه پرستاری، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران.( نویسنده مسئول)

2 گروه پرستاری، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران.

10.22038/mjms.2025.26184

چکیده

مقدمه: تربیت پرستارانی توانمند با دانش عمیق در حیطه داروشناسی و اجرای ایمن دارو یکی از اهداف مهم برنامه آموزش پرستاری می باشد، ناکارآمدی برنامه آموزش داروشناسی در دستیابی به اهداف فوق با پیامد به مخاطره افتادن ایمنی بیماران همراه خواهد بود، پژوهش حاضر با هدف تبیین ادراک دانشجویان پرستاری در رابطه با کارآمدی واحد داروشناسی و دارو درمانی ( تئوری و  بالین ) انجام گرفته است.
روش کار­: پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوای قراردادی می باشد که با مشارکت دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد واحد لاهیجان با حداکثر تنوع و به روش نمونه گیری هدفمند انجام شد. داده ها از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته بصورت انفرادی جمع آوری و به طور همزمان بر اساس مدل گرانهیم و لاندمن تحلیل شد. برای اطمینان از درستی و استحکام داده ها از معیارهای لینکلن و گوبا استفاده شد.
نتایج: بر اساس تحلیل داده ها دو طبقه اصلی وپنج طبقه فرعی که به ترتیب شامل: ناکارآمدی واحد داروشناسی و دارو درمانی با دو طبقه فرعی(( آسیب شناسی برنامه آموزشی و تربیت پرستار فاقد صلاحیت ))، تحول در برنامه آموزش داروشناسی و دارو درمانی با سه طبقه فرعی (( لزوم باز اندیشی در برنامه درسی ، نهادینه کردن فرهنگ آشکارسازی خطای دارویی و همکاری بین سازمانی )) شناسایی گردید.
نتیجه گیری: ناکارآمدی برنامه درسی داروشناسی و دارو درمانی در افزایش دانش دارویی و مدیریت ایمن اجرای دارو از دیدگاه دانشجویان پرستاری، لزوم ارزیابی مستمر و تحول بنیادین در ساختار برنامه آموزشی را می طلبد و هشداری جدی برای تصمیم سازان و سیاستگذاران حوزه آموزش و برنامه ریزی درسی پرستاری می باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Nursing students' perceptions of the efficacy of the pharmacology and pharmacotherapy course: A qualitative study

نویسندگان [English]

  • Masoumeh Rahimibashar 1
  • Soheila Mazloum Vajari 2
  • Seideh Madineh Ghasemnegad 2
1 Department of Nursing , La.C., Islamic Azad University, Lahijan, Iran. (Corresponding author)
2 Department of Nursing , La.C., Islamic Azad University, Lahijan, Iran.
چکیده [English]

Introduction: Training capable nurses with in-depth knowledge in the field of pharmacology and safe drug administration is one of the important goals of the nursing education program. Inefficiency of the pharmacology education program in achieving the above goals will result in compromising patient safety. The present study was conducted with the aim of explaining the perception of nursing students regarding the efficiency of the pharmacology and drug therapy unit (theory and clinical).
Methods: The present study is a qualitative study with a conventional content analysis approach that was conducted with the participation of nursing students of Azad University, Lahijan Branch, with maximum diversity and purposeful sampling. Data were collected individually through semi-structured interviews and simultaneously analyzed based on the Granheim and Landman model. Lincoln and Guba criteria were used to ensure the accuracy and Trustworthiness of the data.
Results: Data Analysis revealed two main categories and five subcategories. The first main category, Ineffectiveness of the pharmacology and pharmacotherapy courses, included "curriculum deficiencies" and " training of incompetence nurses." The second main category, Recommendations for curriculum transformation, encompassed "curriculum revision," "institutionalization of medication error disclosure culture," and "promotion of inter-organizational collaboration.
Conclusion: The inefficiency of the pharmacology and pharmacotherapy curriculum in increasing drug knowledge and safe management of drug administration from the perspective of nursing students requires continuous evaluation and fundamental changes in the structure of the educational program and is a serious warning for decision-makers and policymakers in the field of nursing education and curriculum planning.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Curriculum
  • Pharmacology
  • Pharmacotherapy
  • Nursing Students
  • Qualitative Research