مقایسه اثربخشی آموزش درمان شناختی-رفتاری و طرحواره درمانی بر اضطراب اجتماعی افراد دارای نارضایتی جنسیتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایران

2 استادیار، گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی فاطمیه، شیراز، ایران. (نویسنده مسئول)

3 روانپزشک، مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، سازمان پزشکی قانونی، تهران، ایران.

10.22038/mjms.2025.85954.4918

چکیده

سابقه و هدف: به دلیل شیوع بالای اضطراب اجتماعی در بین افراد دارای نارضایتی جنسیتی،ارزیابی درمان‌های مؤثر در این حیطه مهم و لازم تلقی می‌شود هدف پژوهش حاضر مقایسه میزان اثربخشی آموزش درمان شناختی-رفتاری با طرحواره درمانی بر اضطراب اجتماعی افراد دارای نارضایتی جنسیتی بود.
مواد و روش: این پژوهش از نوع کاربردی و روش تحقیق نیمه تجربی است که با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل و پیگیری سه‌ماهه انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی افراد با درجات مختلف دارای اختلال نارضایتی جنسیتی بود که به مراکز و کلینیک‏های درمانی در سطح شهر شیراز از سال 1400 تا 1402 مراجعه نموده بودند. نمونه این پژوهش با روش نمونه‌گیری دسترس از بین افراد دارای نارضایتی جنسیتی مراجعه‌کننده به کلینیک‌های درمانی سطح شیراز انتخاب شد در نهایت تعداد 60 نفر انتخاب و به شکل تصادفی در سه گروه (گروه آزمایش 1= درمان شناختی-رفتاری،20 نفر؛ گروه آزمایش 2= طرح‎واره درمانی، 20 نفر؛ و گروه کنترل، 20 نفر) گمارش شدند. برای افراد گروه آزمایش برنامه مداخلاتی اجرا شد اما افراد گروه کنترل این مداخلات را دریافت نکردند و در لیست انتظار قرار گرفتند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparing the Effectiveness of Cognitive-Behavioral Therapy and Schema Therapy on People with Gender Dysphoria Diagnosed with Social Anxiety Disorder

نویسندگان [English]

  • Elham bahadori 1
  • Kazem khorram del 2
  • Zahra Ehsaei 3
1 Ph.d. student General Psychology, Department of Psychology , Arsanjan Branch , Islamic Azad University, Arsanjan , Iran.
2 Assistant Professor, Department of psychology , Fatemeh Institute of Higher Education, Shiraz, Iran. (Corresponding author)
3 Psychiatrist ,Legal Medicine Research Center, Legal Medicine Organization, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Background and purpose: The aim of the present study was to compare the effectiveness of cognitive-behavioral therapy training with schema therapy on social anxiety of people with gender dysphoria.
Materials and methods: This research is an applied type and a semi-experimental research method that was conducted with a pre-test-post-test design with a control group and a three-month follow-up. The statistical population of this research included all the people with different degrees of gender dysphoria disorder who had referred to treatment centers and clinics in Shiraz city from 1400 to 1402.The sample of this research was selected by convenience sampling from people with gender dissatisfaction who referred to treatment clinics in Shiraz. In fact, in this research, first of all, people who claim gender dissatisfaction in the age range of 18 to 40 years and referred to 3 psychiatric centers. were invited to visit one of the counseling and psychotherapy centers in Shiraz. Then, among the referrals, a clinical interview was first conducted by a psychiatrist and an expert psychologist in order to definitively diagnose gender dissatisfaction disorder, and among the people who had this disorder and other criteria for entering the study, 60 people were selected using the available sampling method.

کلیدواژه‌ها [English]

  • cognitive behavioral
  • schema therapy
  • gender dysphoria