رابطه بین تجارب آسیب زای دوران کودکی و نشخوار فکری با افکارخودکشی از طریق نقش میانجی شرم درونی شده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران.

2 گروه روانشناسی, واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران. (نویسنده مسئول)

چکیده

مقدمه: این پژوهش به بررسی رابطه بین تجارب آسیب‌زای دوران کودکی و نشخوارفکری با افکارخودکشی از طریق نقش میانجی شرم درونی شده پرداخته است.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی– تبیینی و همبستگی با استفاده از معادلات ساختاری می‌باشد و از لحاظ زمانی نیز جزء پژوهش‌های مقطعی است. جامعه آماری مطالعه حاضر شامل کلیه ی دانشجویان دانشگاه آزاد لاهیجان به تعداد 9031 نفر می باشد. نهایتا تعداد 210 نفر به عنوان نمونه نهایی و با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس هدفمند انتخاب شدند. در راستای اندازه گیری متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامه های پرسشنامه ترومای دوران کودکی (CTQ)، مقیاس استاندارد افکار خودکشی، پرسشنامه نشخوار فکری هوکسما و مارو در سال (1991) و پرسشنامه شرم درونی شده کوک (1993) استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان داد  شرم درونی شده در رابطه بین تجارب آسیب زای دوران کودکی و افکار خودکشی نقش میانجی دارد(0.05)P<. همچنین شرم درونی شده در رابطه بین نشخوار فکری و افکار خودکشی نقش میانجی دارد (0.05)P<.
نتیجه گیری: دانشجویانی که تجارب آسیب زای دوران کودکی به همراه دارند به واسطه شرم درونی شده سختگیری بیشتری نسبت به خود دارند، ظرفیت کمتری نیز برای مواجهه با مسایل چالش زا داشته که این ویژگی منجر به افزایش نشخوار فکری و کاهش سلامت روانشناختی بیشتر و در نتیجه افزایش افکار خودکشی می شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Relationship Between Traumatic Childhood Experiences and Rumination with Suicidal Thoughts through the Mediating Role of Internalized Shame

نویسندگان [English]

  • Mohadeseh Nasirzadeh Hosein abadi 1
  • Tahereh HamzehPoor Haghighi 2
1 Department of Psychology, La.C., Islamic AzadUniversity,Lahijan,Iran.
2 Department of Psychology, La.C., Islamic AzadUniversity,Lahijan,Iran. )Corresponding author(
چکیده [English]

Objective: This study investigated the relationship between traumatic childhood experiences and rumination with suicidal ideation through the mediating role of internalized shame.
Method: The present study is a descriptive-explanatory and correlational study using structural equations and is a cross-sectional study in terms of time. The statistical population of the present study includes all students of Lahijan Azad University, 9031 people. Finally, 210 people were selected as the final sample using the purposive convenience sampling method. In order to measure the variables under study, the Childhood Trauma Questionnaire (CTQ), the Standard Suicidal Ideation Scale, the Rumination Questionnaire by Hoeksma and Maro (1991), and the Internalized Shame Questionnaire by Cook (1993) were used.
Findings: The results showed that internalized shame plays a mediating role in the relationship between traumatic childhood experiences and suicidal thoughts (P<0.05). Also, internalized shame plays a mediating role in the relationship between rumination and suicidal thoughts (P<0.05).
Conclusion: Students who have traumatic childhood experiences are more strict with themselves due to internalized shame and have less capacity to face challenging issues, which leads to increased rumination and further decrease in psychological health and, as a result, increased suicidal thoughts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Traumatic childhood experiences
  • rumination
  • suicidal thoughts
  • internalized shame