اثر تمرین ورزشی بر ترکیب بدن، عملکرد حرکتی ، اختلال رفتاری و تعادل زنان کم توان ذهنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه ترییت بدنی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران(نویسنده مسئول)

2 گروه ترییت بدنی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران

3 گروه تربیت بدنی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران

10.22038/mjms.2025.88584.5033

چکیده

مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثر تمرین قدرتی – تعادلی بر ترکیب بدن، مهارت حرکتی واختلال رفتاری زنان کم توان ذهنی تربیت پذیر بود.
روش: آزمودنی های تحقیق 30 نفر زنان کم توان ذهنی تربیت پذیر (سن 84/3 ± 51/25 و وزن 06/8 ± 25/63) بودند که به صورت هدفمند و نمونه در دسترس انتخاب و به طور تصافی در دو گروه تجربی( 15 نفر ) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند تمرینات تعادلی شامل تمرینات هماهنگی و تعادلی بود. از آمار استنباطی t مستقل برای تفاوت های بین گروهی و t همبسته برای تغییرات درون گروهی در سطح معنی داری 05/0P≤ استفاده شد.
یافته ها: یافته های تحقیق حاضر نشان داد که در BMI (281/0=p) و درصدچربی (112/0=p) بدن آزمودنی ها تغییر معنی داری ایحاد نشده است. بین گروه های تجربی و کنترل در متغیر های تعادل ایستا (001/0=p) و تعادل پویا (000/0=p) تفاوت معنی داری مشاهده شد. در مورد عملکرد حرکتی دویدن تغییر معنی داری مشاهده شد (001/0=p) . در اختلال رفتاری بین دو گروه تجربی و کنترل در حواس پرتی (041/0=p) و بی قراری (007/0=p) تفاوت معنی داری مشاهده شد.
نتیجه گیری : نتایج تحقیق حاضر نشان داد که 6 هفته تمرین ورزش از نوع قدرتی-تعادلی باعث بهبود تعادل ایستا و پویا ، بهبود اختلالات رفتاری و همچنین عملکرد حرکتی دویدن زنان کم توان ذهنی گردید .
واژه های کلیدی: تمرین قدرتی-تعادلی، اختلال رفتاری، زنان کم توان ذهنی، تعادل

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effect of Exercise Training on Body Composition, Motor Performance, Behavioral Disorders, and Balance in Women with Intellectual Disabilities

نویسندگان [English]

  • Alireza Elmieh 1
  • Adel Kashkooli Nalkiashari 2
  • Matin Barg Bidi 3
1 Department of Physical Education, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran
2 Department of Physical Education, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran
3 Department of Physical Education, Ra.C., Islamic Azad University, Rasht, Iran.
چکیده [English]

Introduction:
The purpose of the present study was to determine the effect of strength–balance training on body composition, motor skills, and behavioral disorders in trainable women with intellectual disabilities.
Method:
The participants of the study included 30 trainable women with intellectual disabilities (age: 25.51 ± 3.84 years; weight: 63.25 ± 8.06 kg), who were selected purposefully and through convenience sampling. They were randomly assigned to an experimental group (n = 15) and a control group (n = 15). The balance training consisted of coordination and balance exercises. Independent t-tests were used to analyze between-group differences, and paired t-tests were used to analyze within-group changes at a significance level of P ≤ 0.05.
Results:
The findings of the present study indicated that there were no significant changes in the participants' BMI (p = 0.281) and body fat percentage (p = 0.112). However, significant differences were observed between the experimental and control groups in static balance (p = 0.001) and dynamic balance (p = 0.000). A significant improvement was also found in running motor performance (p = 0.001). Regarding behavioral disorders, significant differences were observed between the experimental and control groups in distractibility (p = 0.041) and restlessness (p = 0.007).
Conclusion:
The results of the present study demonstrated that six weeks of strength–balance training led to improvements in static and dynamic balance, reductions in behavioral disorders, and enhancement in running motor performance among women with intellectual disabilities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Strength–balance training
  • behavioral disorder
  • women with intellectual disabilities
  • balance