طراحی مدل مفهومی گروه درمانی تعلل ورزی نوجوانان ایرانی با استفاده از رویکرد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.

2 دانشیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.(نویسنده مسئول)

3 استادیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.

4 بخش روانشناسی، مؤسسه آموزش عالی زند شیراز.

10.22038/mjms.2025.83605.4801

چکیده

مقدمه: با توجه به اهمیت دوره نوجوانی در شکل‌گیری آینده‌ افراد، حل مسائل و مشکلات ایجاد شده در این دوران اهمیت دو چندان می‌یابد. یکی از مهم‌ترین مسائلی که ممکن است نوجوانان با آن درگیر شده و در روند جوانب تحصیلی و یا اجتماعی آنان تأثیرگذار باشد، تعلل‌ورزی است. از این‌ رو، هدف پژوهش حاضر طراحی مدل مفهومی گروه درمانی تعلل ورزی نوجوانان ایرانی با استفاده از رویکرد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بود.
روش‌ کار: در این مطالعه روش پژوهش کیفی و مبتنی بر مطالعه موردی بود. در این راستا با استفاده از رویکرد نمونه‌گیری هدفمند و براساس معیار (رشته، تخصص و سابقه فعالیت مرتبط) و تکنیک اشباع نظری، مصاحبه‌های عمیق با هفده نفر از اعضای هیات علمی و مشاوران در ارتباط با پدیده مورد بررسی انجام شد. سپس داده‌های به دست آمده با استفاده از روش تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفت و شبکه مضامین سازماندهی شد.
نتایج: نتایج مطالعه نشان داد، که مدل مفهومی گروه درمانی تعلل‌ورزی نوجوانان ایرانی با استفاده از رویکرد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد دربردارنده‌ 5 مضمون سازمان دهنده شامل مهارت‌های خودیاری، بستر اجرایی گروه درمانی، ذهن آگاهی، تعهد و ارزش‌گذاری و حمایت گروهی بود. هر یک از این مضامین نیز دارای شاخص‌های خاص خود می‌باشند.
نتیجه‌گیری: براساس مولفه‌ها و شاخص‌های استخراج شده به نظر می رسد، ابعاد جدید و پیچیده‌تری را باید در گروه درمانی تعلل ورزی نوجوانان ایرانی با استفاده از رویکرد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به کار گرفت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a Conceptual Group Therapy Model of Iranian Adolescents' Procrastination Based on Acceptance and Commitment Therapy Approach

نویسندگان [English]

  • Nesa Javid Jahromi 1
  • Nadereh Sohrabi Shegefti 2
  • Hossein Baghooli 3
  • Hojatollah Javidi 4
1 Ph.D. Student, Department of Psychology, Marvdasht branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran.
2 Associate Professor, Department of Psychology, Marvdasht branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Psychology, Marvdasht branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran.
4 Department of Psychology, Zand institute of Higher Education, Shiraz, Iran.
چکیده [English]

Introduction: Considering the importance of adolescence in the formation of people's future, solving the issues and problems created during this period becomes doubly important. Procrastination is one of the most important issues that teenagers may be involved with and that affects their academic or social progress. Therefore, the aim of the present study was to design a conceptual group therapy model for Iranian adolescents' procrastination using a treatment approach based on acceptance and commitment.
Materials and Methods: In this study, the research method was qualitative and based on a case study. In this regard, using a targeted sampling approach based on criteria (based on field, expertise and related activity history) and theoretical saturation technique, in-depth interviews were conducted with seventeen faculty members and consultants in connection with the phenomenon under investigation. Then, the obtained data were analyzed using the theme analysis method and were organized in the form of basic, organizing, and comprehensive themes, and the theme network.
Results: The results of the study showed that the conceptual group therapy model of Iranian adolescents' procrastination based on acceptance and commitment therapy approach included 5 organizing themes, including self-help skills, group therapy implementation platform, mindfulness, commitment and valuing, and group support. Each of these themes also has its own indicators.
Conclusion: Based on the extracted components and indicators, it seems that new and more complex dimensions should be applied in the group therapy of Iranian adolescents' procrastination based on acceptance and commitment therapy approach.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Therapy based on acceptance and commitment
  • procrastination
  • qualitative approach
  • theme analysis
  • Iranian adolescents