رابطه ادراک از محیط یادگیری و انگیزه پیشرفت با تاب آوری تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی ، گروه روانشناسی ، موسسه آموزش عالی آیندگان، تنکابن، ایران.

2 دانشیار ،گروه روانشناسى ، دانشگاه پیام نور ، ص. پ. ٤٦٩٧-١٩٣٩٥ ، تهران ، ایران.

10.22038/mjms.2024.26366

چکیده

مقدمه: هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین ادراک از محیط یادگیری و انگیزه پیشرفت با تاب‌آوری تحصیلی دانش‌آموزان دختر مقطع دوم متوسطه بوده است.  
روش کار: روش تحقیق این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد. روش جمع‌آوری داده‌ها بدین صورت بود که از بین دانش‌آموزان دختر مقطع دوم متوسطه شهرستان رامسر به طور تصادفی ساده 160 نفر انتخاب شدند و پرسشنامه‌های ادراک از محیط یادگیری، انگیزه پیشرفت و تاب‌آوری تحصیلی را تکمیل نمودند. داده‌ها از طریق شاخص‌های توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری به روش گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج: ضریب همبستگی پیرسون (r= 0/515 )  در سطح معناداری 001/0 نشان داد بین انگیزش پیشرفت با تاب‌آوری تحصیلی دانش‌آموزان رابطه معنادار مثبت وجود دارد اما بین ادراک از محیط یادگیری و تاب‌آوری تحصیلی رابطه معناداری یافت نشده است. به عبارتی دانش‌آموزان هرچه از انگیزه پیشرفت بالاتری برخوردار باشند از تاب‌آوری تحصیلی بالاتری برخوردارند ولی ادراک محیط نقش در تاب آوری تحصیلی دانش آموزان ندارد.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که برای افزایش تاب آوری تحصیلی دانش آموزان به ارتقاء انگیزه پیشرفت در آنها باید توجه نمود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The relationship between perception of the learning environment and motivation to achieve with academic resilience of female high school students

نویسندگان [English]

  • Laleh Dastranj Rodsari 1
  • Morteza Tarkhan 2
1 M.A. General Psychology، Department of Psychology, Ayandegan Institute of Higher Education, Tonekabon, Iran.
2 Associate professor , Department of Psychology ,Payame Noor University (PNU),P.O.Box .19395-4697, Tehran , Iran. )Corresponding author(
چکیده [English]

Introduction: The aim of this study was to investigate the relationship between the perception of the learning environment and the motivation to progress with the academic resilience of female students in the second grade of secondary school.
Method: MethodsThe research method of this study is a descriptive correlational type. The data collection method was as follows: 160 people were selected from the second grade of secondary school girls in Ramsar city by simple random sampling and they completed the questionnaires on the perception of the learning environment, motivation to progress and academic resilience. The data were analyzed through descriptive indicators, Pearson correlation coefficient and multivariate regression analysis in a stepwise method.
Results: Pearson correlation coefficient (r=0.515) at a significance level of 0.001 showed that there is a significant positive relationship between achievement motivation and students' academic resilience, but no significant relationship was found between perception of the learning environment and academic resilience. In other words, the higher the achievement motivation, the higher the academic resilience of students, but the perception of the environment has no role in students' academic resilience.
Conclusion: Based on the research findings, it can be concluded that in order to increase students' academic resilience, attention should be paid to improving their motivation for progress.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic resilience
  • perception of the learning environment
  • motivation to progress