تأثیر مداخله روان‌شناختی مبتنی بر ذهن‌آگاهی و مهارت‌های روانی بر شاخص های عملکرد ورزشکاران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، گروه رفتار حرکتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

2 گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران (نویسنده مسئول)

3 گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه قادسیه، عراق

4 گروه رفتار حرکتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

5 گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران

10.22038/mjms.2025.84421.4850

چکیده

هدف: هدف از این پژوهش بررسی تأثیر مداخله روان‌شناختی مبتنی بر ذهن‌آگاهی و مهارت‌های روانی بر شاخص های عملکرد ورزشکاران بود
روش: روش تحقیق نیمه تجربی و طرح تحقیق به صورت پیش‌آزمون-پس آزمون با گروه های کنترل و تجربی می باشد. جامعه آماری تحقیق را بازیکنان فوتسال عراقی شهر بغداد با دامنه سنی 20 تا 30 سال تشکیل دادند. 30 نفر بر اساس معیارهای ورود و خروج و به صورت داوطلبانه و در دسترس انتخاب شدند. نمونه‌ها در دو گروه 15 نفره (یک گروه کنترل و یک گروه تجربی) به صورت تصادفی ساده تقسیم شدند. ابزار تحقیق شامل نرم افزار LongoMatch v.1.8.3 بود. پروتکل تحقیق شامل مداخله ده جلسه ای (PSTMI) شامل یک جلسه مقدماتی، هشت جلسه مهارتی (تنظیم هدف، تصویرسازی، تنظیم ذهن آگاهی/برانگیختگی، و صحبت با خود) و یک جلسه پایانی برگرفته از پژوهش جوزفسون و همکاران (2017) بود. جهت تجزیه‌وتحلیل داده ‌های تحقیق از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره استفاده شد. تمام عملیات آماری پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 25 با سطح معنی‌داری 05/0>P در نظر گرفته شد.
نتایج: نتایج نشان داد که پس از کنترل اثر پیش‌آزمون، تفاوت نمره‌های پیش‌آزمون- پس‌آزمون دو گروه برای متغیرهای پاس مؤثر، پاس از دست رفته و شوت زدن معنادار است (001/0>p).
بحث و نتیجه گیری: بنابراین می‌توان گفت که مداخله ذهن آگاهی و تمرین مهارت‌های روان‌شناختی بر کاهش پاس از دست رفته و افزایش پاس مؤثر و شوت زدن بازیکنان فوتسال عراقی اثربخش است

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effect of a Mindfulness-Based Psychological and Mental Skills Intervention on Performance Indicators of Athletes

نویسندگان [English]

  • Hussein Atiyah Sowir 1
  • Hassan Abdi 2
  • Akram Hoossein Algnabe 3
  • Rokhsareh Badami 4
  • Maryam Faraeen 5
1 PhD Student, Department of Motor Behaviour, Is.C., Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
2 Department of Physical Education and Sport Sciences, Sha.C., Islamic Azad University, Shahrood, Iran (Corresponding Author)
3 Department of Physical Education and Sport Sciences, Qadisiyah University, Iraq
4 Department of Motor Behaviour, Is.C., Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
5 Department of Physical Education and Sport Sciences, Khoy.C., Islamic Azad University, Khoy, Iran
چکیده [English]

Objective: The aim of this study was to investigate the effect of a mindfulness-based psychological and mental skills intervention on performance indicators of athletes.
Method: This research employed a quasi-experimental design with a pre-test–post-test control group structure. The statistical population consisted of Iraqi futsal players from Baghdad, aged between 20 and 30 years. A total of 30 participants were selected voluntarily and conveniently based on inclusion and exclusion criteria. The participants were randomly assigned to two groups of 15 (experimental and control groups). The research tool was the LongoMatch software version 1.8.3. The intervention protocol included a 10-session Psychological Skills and Mindfulness Intervention (PSTMI), consisting of one introductory session, eight skill-based sessions (goal setting, imagery, mindfulness/arousal regulation, and self-talk), and one concluding session, adapted from Josephson et al. (2017). Data were analyzed using univariate analysis of covariance (ANCOVA). All statistical analyses were conducted using SPSS version 25, with a significance level set at p < 0.05.
Results: The findings showed that, after controlling for pre-test scores, there were statistically significant differences between the experimental and control groups in the post-test scores of effective passes, missed passes, and shooting performance (p < 0.001).
Discussion and Conclusion: The results suggest that mindfulness and psychological skills training effectively reduced missed passes and increased effective passes and shooting performance among Iraqi futsal players.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mindfulness
  • Psychological Skills
  • Performance