مدل خودکارآمدی والدینی بر اساس حمایت اجتماعی و سبک‌های فرزندپروری ادراک شده با نقش واسطه‎ای تعامل والد-کودک در مادران دارای کودکان اختلال یادگیری خاص

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.

2 استادیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.

3 دانشیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.

10.22038/mjms.2025.84455.4862

چکیده

مقدمه: با توجه به اینکه وضعیت روانشناختی والدین، به‌خصوص مادران، که مراقبان اصلی کودک مبتلا به اختلال یادگیری هستند، به طور مستقیم و غیرمستقیم بر شکل‌گیری رفتار کودکان و مناسبات اجتماعی خویش تأثیر بسزایی دارد، بنابراین هدف پژوهش حاضر تدوین مدل علی خودکارآمدی والدینی بر اساس حمایت اجتماعی ادراک شده، سبک فرزندپروری ادراک شده با نقش واسطه‎ای تعامل والد-کودک در مادران دارای کودکان اختلال یادگیری خاص بود. روش کار: در این پژوهش توصیفی از نوع طرح‌های همبستگی مبتنی بر روابط ساختاری بود، 320 نفر از مادران دارای کودکان اختلال یادگیری شهر شیراز در سال تحصیلی 1402-1403 به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و پرسشنامه‌های خودکارآمدی دومکا، تعامل والد-کودک پیانتا، حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت، فرزندپروری شیفر، را تکمیل نمودند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار spss-24 و Amose-24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: نتیجه معادلات ساختاری نشان داد، که الگوی مورد نظر از برازش مناسبی برخوردار است و تعامل والد-کودک، حمایت اجتماعی ادراک شده، سبک‌های فرزندپروری ادراک شده بر خودکارآمدی والدینی مادران دارای کودک اختلال یادگیری خاص تأثیر مثبت و معناداری دارند. حمایت اجتماعی ادراک شده، سبک‌های فرزندپروری ادراک شده، تأثیر مثبت و معناداری دارند. حمایت اجتماعی ادراک شده، سبک‌های فرزندپروری ادراک شده به واسطه تعامل والد-کودک تأثیر غیرمستقیم معناداری بر خودکارآمدی والدینی مادران دارای کودک اختلال یادگیری دارند. نتیجه‌گیری: مادران دارای کودکان اختلال یادگیری خاص که از مهارت‌های فراشناختی بالایی برخوردارند، به سبب بینش و آگاهی که از ویژگی ها و حالات شناختی خویش و فرزندشان دارند، تلاش می‌کنند، در حل مسائل از بهترین راه‌حل موجود بهره گیرند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Causal model of parental self-efficacy based on perceived social support and parenting styles with the mediating role of parent-child interaction in mothers of children with specific learning disabilities

نویسندگان [English]

  • Somaye Zarinkolah 1
  • Azarmidokht Rezaei 2
  • Nadereh Sohrabi Shegefti 3
  • Maryam Kouroshnia 2
1 PhD. student, Department of Psychology, Marvdasht branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran.
3 Associate Professor, Department of Psychology, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran.
چکیده [English]

Introduction: Given that the psychological state of parents, especially mothers, who are the primary caregivers of children with learning disabilities, has a significant direct and indirect impact on the formation of children's behavior and their social relationships, the aim of the present study was to develop a causal model of parental self-efficacy based on perceived social support, perceived parenting style with the mediating role of parent-child interaction in mothers of children with specific learning disabilities. Methods: In this study, which was a descriptive study of correlational designs based on structural relationships, 320 mothers of children with learning disabilities in Shiraz were selected through purposive sampling in the academic year 2023-2024 and completed the Domka self-efficacy, Pianta parent-child interaction, Zimet perceived social support, and Schaefer parenting questionnaires.
The data were analyzed using SPSS-24 and AMOSE-24 software. Results: The results of structural equations showed that the desired model has a good fit and that parent-child interaction, perceived social support, and perceived parenting styles have a positive and significant effect on the parental self-efficacy of mothers with children with specific learning disabilities. Perceived social support, perceived parenting styles have a positive and significant effect. Perceived social support, perceived parenting styles have a significant indirect effect on the parental self-efficacy of mothers with parent-child interaction. Conclusion: Mothers of children with specific learning disorders who have high metacognitive skills, due to their insight and awareness of their own and their child's cognitive characteristics and states, try to use the best available solution in solving problems.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Parental self-efficacy
  • perceived social support
  • parenting style
  • parent-child interaction
  • specific learning disorder