وضعیت رعایت کدهای اخلاقی در پژوهش‌های دانشگاهی:دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زابل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار سم شناسی بالینی و مسمومیت‌ها، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات گوارش و کبد کودکان، بیمارستان امیرالمومنین،

2 گروه معارف اسلامی، دانشکده الهیات و حقوق، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران

3 کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی زابل، زابل، ایران

4 دانشجو پزشکی، مرکز تحقیقات گوارش و کبد کودکان، دانشگاه علوم پزشکی زابل، زابل، ایران

10.22038/mjms.2025.87121.4969

چکیده

مقدمه: اخلاق در پژوهش نقش حیاتی در تضمین صحت و اعتبار مطالعات علمی دارد. این مطالعه با هدف ارزیابی میزان رعایت اصول اخلاق پژوهشی در میان اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زابل انجام شد.

روش‌ها: این مطالعه توصیفی-تحلیلی به روش مقطعی در سال ۱۴۰۲ انجام شد. جامعه پژوهش شامل کلیه اعضای هیئت علمی و دانشجویانی بود که دارای سابقه پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی زابل بودند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه استاندارد اخلاق در پژوهش استفاده شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۶ و به‌کارگیری آمار توصیفی و آزمون‌های استنباطی مناسب تحلیل شدند. برای بررسی نرمال بودن داده‌ها از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف استفاده شد.

نتایج: رعایت اصول اخلاقی به‌طور کلی مطلوب بود، اما در مواردی مانند استناد دقیق، پرهیز از سوگیری، احترام به جامعه پژوهش، منابع معتبر و انتخاب موضوع، بین دیدگاه اساتید و دانشجویان تفاوت معناداری وجود داشت (p<0.05). مهم‌ترین موانع، آگاهی پایین، کمبود مهارت جستجو و محدودیت مالی بودند. عوامل تسهیل‌کننده نیز شامل الزام ارائه موضوع تا ترم ششم، پایش اخلاق پژوهش و کارگاه‌های مدیریت زمان بودند.

نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه بر اهمیت تقویت برنامه‌های آموزشی اخلاق پژوهشی در محیط‌های دانشگاهی تأکید دارد. تقویت سیاست‌های نهادی و افزایش آگاهی درباره اخلاق پژوهشی می‌تواند به بهبود رعایت این اصول و ارتقای یکپارچگی علمی کمک کند. انجام تحقیقات بیشتر برای شناسایی عوامل تأثیرگذار بر رعایت اصول اخلاقی در پژوهش توصیه می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Compliance with Ethical Codes in Academic Research: Perspectives of Faculty Members and Students at Zabol University of Medical Sciences

نویسندگان [English]

  • khadijeh saravani 1
  • ali sargazi 2
  • Amirhosein Kamrava 3
  • Alireza pourali 4
1 Associate Professor of Clinical Toxicology, Department of Community Medicine, School of Medicine, Pediatric Gastroenterology and Hepatology Research center, Amir al momenin Hospital, Zabol University of Medical Sciences
2 Department of Islamic Studies, Faculty of Theology and Law, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran
3 Student Research Committee, Zabol University of Medical Sciences, Zabol, Iran.
4 Medical Student, Pediatric Gastroenterology and Hepatology Research Center, Zabol University of Medical Sciences, Zabol, Iran
چکیده [English]

Introduction: Research ethics play a crucial role in ensuring the validity and credibility of scientific studies. This study aimed to assess the level of adherence to research ethics principles among faculty members and students at Zabol University of Medical Sciences.

Material and Methods: This descriptive-analytical cross-sectional study was conducted in 2023. The research population included all faculty members and students with research experience at Zabol University of Medical Sciences. Data were collected using a standardized research ethics questionnaire. Data analysis was performed using SPSS version 26, employing descriptive statistics and appropriate inferential tests. The Kolmogorov-Smirnov test was used to assess data normality.

Results: Overall, adherence to ethical principles was evaluated as satisfactory. However, significant differences were found between faculty members and students in areas such as accurate referencing, avoiding data bias, respecting the study population, using reliable sources, and selecting non-repetitive topics (p<0.05). The main barriers included insufficient awareness of ethical principles, lack of research skills, and limited financial resources. Facilitating factors identified were the requirement to submit a research topic by the end of the sixth semester, implementation of research ethics monitoring systems, and holding time management workshops.

Conclusion: The results of this study highlight the importance of strengthening research ethics education in academic environments. Enhancing institutional policies and increasing awareness of research ethics can improve compliance with these principles and promote scientific integrity. Further studies are recommended to identify factors influencing adherence to ethical principles in research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ethics
  • research ethics
  • faculty
  • students
  • research