چالش های مشارکت پزشکان در برنامه های اعتباربخشی از دیدگاه پزشکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه اقتصاد و مدیریت ،دانشکده بهداشت،دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران

2 بیرجند

10.22038/mjms.2022.55806.3243

چکیده

مقدمه: در ایران برنامه های اعتباربخشی از سال 1391 آغاز شد. مطالعه حاضر باهدف تعیین چالش های مشارکت پزشکان در برنامه های اعتباربخشی از دیدگاه پزشکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده است
روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه ترکیبی (کمی – کیفی) است. در این مطالعه با استفاده از روش نمونه گیری مبتنی بر هدف با 11 مدیر ، 9 پزشک ، 8 مسئول و کارشناس در زمینه مدیریت کیفیت مصاحبه انجام گردید. سپس بر اساس نتایج مصاحبه ها ،پرسشنامه ای طراحی و پس از تائید روایی و پایایی آن در یک مطالعه توصیفی-تحلیلی در سال 1399 به کار گرفته شد. یافته های مطالعه کمی، با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های آماری تحلیل شد.
یافته ها: : در تحلیل محتوای کیفی 12 مفهوم شناسایی شدند. در مجموع قوی‌ترین چالش از دیدگاه پزشکان به ترتیب مربوط به حوزه ارتباط اثربخش (0.74 ± 4.05) و حوزه توانمند سازی پزشکان در حوزه کیفیت (0.59 ± 3.89) وضعیف‌ترین آن از نظر پزشکان در حوزه ابهام در نقش(0.96±2.86 )بود .
بحث و نتیجه گیری: افزایش در مشارکت پزشکان در فعالیت های اعتباربخشی را می توان از طریق فرهنگ سازی ، برنامه‌ریزی و فراهم کردن مقدمات برای اجرای درست اعتباربخشی برای پزشکان و آموزش فعالیت های بهبود کیفیت در جامعه پزشکی که به اجرای آن کمک می کند ، بهبود بخشید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Challenges of physicians' participation in accreditation programs from the perspective of physicians of Mashhad University of Medical Sciences

نویسندگان [English]

  • seyyed morteza mojtabaeian 1
  • fatemeh monfared 2
1 Department of Economics and Management, Faculty of Health, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
2 birjand
چکیده [English]

Background. In Iran, accreditation programs began in 2012. The aim of this study was to determine the challenges of physicians' participation in accreditation programs from the perspective of physicians of Mashhad University of Medical Sciences.
Methods. The present study is a combined (quantitative-qualitative) study. In this study, using purposive sampling method, interviews were conducted with 11 managers, 9 physicians, 8 managers and experts in the field of quality management. Then, based on the results of the interviews, a questionnaire was designed and after confirming its validity and reliability in a descriptive-analytical study in 1399. Quantitative study findings were analyzed using descriptive statistics and Whitney-Mann test, T test and ANOVA at a significance level of 0.05.
Results. In qualitative content analysis, 12 concepts (motivation, patient demand, mutual trust and evaluation system, high workload, understanding the role of quality management unit, unrealistic accreditation, nature of accreditation, empowerment of physicians in the field of quality, effective communication, resource constraints, Ambiguity in the role, uncertainty about participation) were identified. In general, the strongest challenge from the physicians' point of view was related to the field of effective communication (0.74 ± 4.05) and the field of empowerment of physicians in the field of quality (0.59 ± 3.89)and the weakest was the field of ambiguity (0.96±2.86 ).
Conclusion. The implementation of this program can be improved through Culture building, proper accreditation training and quality improvement activities in the medical community helped to implements.

کلیدواژه‌ها [English]

  • participation
  • accreditation
  • quality improvement