مقایسه اثربخشی تأثیر طرحواره درمانی و درمان پذیرش و تعهد به شیوه گروهی بر سبک‏های هویت در دختران نوجوان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مشاوره ، دانشکده علوم انسانی واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 استاد تمام، گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

3 دانشیار، گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران.

4 دانشیار روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تنکابن، مازندران، ایران.

چکیده

مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی و پذیرش و تعهد به شیوه گروهی بر سبک‌های هویت و تحمل آشفتگی دختران نوجوان بود.
روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه همراه با مرحله پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری در این پژوهش، شامل کلیه دختران نوجوان مشغول به تحصیل در مدارس غیردولتی متوسطه دوره دوم در سال تحصیلی 1399-1398 بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده تعداد 45 نفر از دختران نوجوان در سه گروه طرحواره درمانی به شیوه گروهی (15 نفر)، درمان پذیرش و تعهد به شیوه گروهی (15 نفر) و گواه (15 نفر) قرار گرفتند. گروه‌های آزمایش تحت طرحواره درمانی به شیوه گروهی (12 جلسه 90 دقیقه‌ای) پذیرش و تعهد به شیوه گروهی (12 جلسه 90 دقیقه‏ای) قرار گرفتند. گروه گواه در طی این مدت هیچ‌گونه مداخله‌ خاصی را دریافت نکرد و در لیست انتظار باقی ماند. از سیاهه سبک‌های هویت به منظور گردآوری اطلاعات استفاده شد. تجزیه ‌و تحلیل اطلاعات به‌دست‌آمده با استفاده از نرم‏افزار SPSS نسخه 23 در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس مکرر و آزمون تعقیبی بن‌فرونی) انجام پذیرفت.
نتایج: یافته‌ها حاکی از آن بود که هر دو روش درمانی می‌توانند سبک‌های هویت دختران نوجوان را افزایش دهند، اما طرحواره درمانی به شیوه گروهی بر سبک‏های هویت دارای تأثیر بیشتری بود و نتایج دوره پیگیری نیز ماندگار بوده است (05/0>P).

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Comparing Effectivness of Schema Therapy and Acceptance and Commitment Based on Group Therapy on Identity Styles of Teen Girls

نویسندگان [English]

  • vajiheh abouee mehrizi 1
  • anahita khodabakhshi kolaei 3
  • javad khalatbari 4
1 Department of Counseling, Faculty of Humanities, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2
3 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Humanities, Khatam University, Tehran, Iran.
4 Associate Professor of Psychology, Islamic Azad University, Tonekabon Branch, Mazandaran, Iran.
چکیده [English]

Background: The purpose of this study was to comparing effectivness of schema therapy and acceptance commitment based on group therapy on identity styles and distress tolerance of teen girls.
Method: This experimental study was conducted with pretest-posttest and control group with two-month follow-up. The statistical population of this study included all the female students of high sxhool Tehran city in year academic 2018-2019. In this study, 45 teen girls were considered as the sample size in two experimental group’s and control (15 teen girls). The experimental groups underwent schema therapy (12 sessions 90 minutes) and acceptance commitment based on group therapy (12 sessions 90 minutes), but the control group received no training. To collect data revised identity style inventory. Data analysis was performed using SPSS-23 software in two sections: descriptive and inferential (analysis of variance with repeated measures and Bonferroni).
Results: The results showed that both of the schema therapy and acceptance commitment based on group therapy used in this study can significantly improve the identity styles and distress tolerance of teen girls, but the schema therapy on identity styles has a greater impact and the results have had enough consistency in the follow-up period, as well.
Conclusion: Results highlight the importance of these interventions for identity styles among teen girls and providing new perspectives in clinical interventions. So pay attention to the effectiveness of schema therapy and acceptance commitment based on group therapy in counseling and psychotherapy of teen girls has a special significance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • schema therapy
  • acceptance commitment
  • identity styles