اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه‌نگر بر شایستگی اجتماعی- هیجانی و ادراک خودکارآمدی نوجوانان مبتلا به بیماری دیابت نوع 1

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای تخصصی روان‌شناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.

2 کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.

3 کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

10.22038/mjms.2025.81610.4699

چکیده

مقدمه و هدف: بسیاری از نوجوانان مبتلا به بیماری‌های مزمن، از جمله دیابت، به درجات مختلفی از اختلال در فعالیت‌های روزانه خود رنج می‌برند. در طی این فرآیند آنان دچار اختلال‌های خلقی و روانی می‌شوند و در نتیجه شایستگی اجتماعی- هیجانی و ادراک خودکارآمدی آنان کاهش می‌یابد. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه‌نگر بر شایستگی اجتماعی- هیجانی و ادراک خودکارآمدی نوجوانان مبتلا به بیماری دیابت نوع 1 انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر کاربردی، از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری شامل نوجوانان مبتلا به بیماری دیابت نوع 1 بود که در سال تحصیلی 1403-1402 در شهر اصفهان مشغول به تحصیل بودند. در این پژوهش تعداد 28 نوجوان مبتلا به بیماری دیابت نوع 1 با روش نمونه‌گیری داوطلبانه انتخاب و با شیوه تصادفی در گروه‌های آزمایش و گواه جایدهی شدند (14 نوجوان در گروه آزمایش و 14 نوجوان در گروه گواه). نوجوانان حاضر در گروه آزمایش درمان فراتشخیصی یکپارچه‌نگر را طی پنج هفته در ده جلسه 75 دقیقه‌ای دریافت نمودند. در این پژوهش از پرسشنامه شایستگی اجتماعی- هیجانی (SECQ) و پرسشنامه خودکارآمدی کودکان و نوجوانان (SEQCA) استفاده شد. داده‌های جمع‌آوری شده با تحلیل واریانس آمیخته با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS23 تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که درمان فراتشخیصی یکپارچه‌نگر بر شایستگی اجتماعی- هیجانی (0001/0>P) و ادراک خودکارآمدی (0001/0>P) نوجوانان مبتلا به بیماری دیابت نوع 1 تأثیر معنادار دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Unified Protocol for Transdiagnostic Treatment on Social-Emotional Competence and Self-Efficacy Perception of Adolescents with Type 1 Diabetes

نویسندگان [English]

  • moslem asli azad 1
  • tahereh farhadi 2
  • maedeh ashkbos 3
1 PhD in Psychology, Isfahan branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
2 Ma of General Psychology, Isfahan branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
3 Ma of School Counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Introduction and purpose: Many adolescents with chronic diseases, including diabetes, suffer from varying degrees of impairment in their daily activities. During this process, they suffer from mood and psychological disorders, and as a result, their social-emotional competence and perception of self-efficacy decreases. According to this the present study was conducted to investigate the effectiveness of unified protocol for transdiagnostic treatment on social-emotional competence and self-efficacy perception of adolescents with type 1 diabetes.
Methodology: The current study was a semi-experimental application with a pre-test-post-test design with a control group and a two-month follow-up period. The statistical population included adolescents with type 1 diabetes who were studying in the city of Isfahan in the academic year of 2023-2024. 28 adolescents with type 1 diabetes were selected by voluntary sampling method and randomly assigned to experimental and control groups (14 adolescent in the experimental group and 14 adolescent in the control group). The adolescents in the experimental group received the unified protocol for transdiagnostic treatment during five weeks in ten 75-minute sessions. Social-Emotional Competence Questionnaire (SECQ) and Efficacy Questionnaire for Children and Adolescents (SEQCA) were used in the present study. The data were analyzed through mixed ANOVA via SPSS23 software.
Findings: The results showed that unified protocol for transdiagnostic treatment has significant effect on the social-emotional competence (p<0.0001) and self-efficacy perception (p<0.0001) in the adolescents with type 1 diabetes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Unified Protocol For Transdiagnostic Treatment
  • Social-Emotional Competence
  • Self-Efficacy Perception
  • Type 1 Diabetes