الگوی مولفه‌های علّی موثر بر عدم رضایت و فرسودگی شغلی پرستاران: مطالعه کیفی مبتنی بر نظریه داده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مشاوره ،واحد تهران شمال،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران.

2 گروه علوم تربیتی و مشاوره ،واحد تهران جنوب،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران

3 گروه روانشناسی،واحد رودهن ،دانشگاه آزاد اسلامی،رودهن ،ایران.

10.22038/mjms.2025.26762

چکیده

فرسودگی شغلی پرستاران از چالش‌های مهم نظام سلامت است که پیامدهای گسترده‌ای بر عملکرد فردی، کیفیت مراقبت از بیماران و بهره‌وری سازمانی دارد. با توجه به ماهیت پرتنش حرفه پرستاری و تعامل مستمر با بیماران، بررسی فرایند شکل‌گیری این پدیده و عوامل مؤثر بر آن ضروری است. هدف پژوهش حاضر، تبیین الگوی علّی مؤثر بر نارضایتی و فرسودگی شغلی پرستاران در بیمارستان‌های تهران است. این پژوهش با رویکرد کیفی و بر اساس نظریه داده‌بنیاد اشتراوس و کوربین انجام شد. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با ۲۵ پرستار و سرپرستار گردآوری و با نرم‌افزار MAXQDA در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. برای افزایش اعتبار یافته‌ها از مقایسه مداوم، بازبینی مشارکت‌کنندگان و بررسی همتایان استفاده گردید.
یافته‌های پژوهش نشان داد که نارضایتی شغلی مقوله‌ای محوری در فرایند فرسودگی شغلی پرستاران است و مجموعه‌ای از عوامل سازمانی، محیطی و فردی در شکل‌گیری آن نقش دارند. بارکاری بالا، حقوق و مزایای ناکافی، تبعیض شغلی، مشکلات جسمانی و کمبود حمایت سازمانی از جمله مهم‌ترین عوامل علّی شناسایی شدند. پیامدهای این وضعیت نیز در پنج محور اصلی شامل کاهش بهره‌وری، ترک شغل، مهاجرت، افت کیفیت مراقبت از بیماران و نارضایتی خانوادگی ظاهر می‌شود. بر این اساس، فرسودگی شغلی پرستاران پدیده‌ای چندبعدی با آثار گسترده فردی، سازمانی و اجتماعی است که مدیریت و پیشگیری از آن مستلزم برنامه‌ریزی جامع و مداخلات چندسطحی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Model of causal components affecting nurses' job dissatisfaction and burnout: A qualitative study based on grounded theory

نویسندگان [English]

  • Masoumeh Nadiri 1
  • Mojtaba Tamadoni 2
  • Azam Fattahi Andabil 3
1 Department of Psychology, NT.C., Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Department of Educational Sciences and Counseling, ST.C.,Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Department of Psychology, Ro.C.,Islamic Azad University, Roudhen, Iran.
چکیده [English]

Nurse burnout is one of the major challenges of the health system that has wide-ranging consequences on individual performance, quality of patient care, and organizational productivity. Given the stressful nature of the nursing profession and continuous interaction with patients, it is essential to examine the process of formation of this phenomenon and the factors affecting it. The aim of the present study is to explain the causal pattern affecting nurses' dissatisfaction and burnout in Tehran hospitals. This study was conducted with a qualitative approach and based on Strauss and Corbin's data-based theory. Data were collected through semi-structured interviews with 25 nurses and head nurses and analyzed with MAXQDA software in three stages of open, axial, and selective coding. Continuous comparison, participant review, and peer review were used to increase the validity of the findings. The research findings showed that job dissatisfaction is a central category in the process of nurses' burnout, and a set of organizational, environmental, and individual factors play a role in its formation. High workload, inadequate salaries and benefits, job discrimination, physical problems, and lack of organizational support were identified as the most important causal factors. The consequences of this situation also appear in five main axes, including reduced productivity, job abandonment, migration, decreased quality of patient care, and family dissatisfaction. Accordingly, nurse burnout is a multidimensional phenomenon with extensive individual, organizational, and social effects, the management and prevention of which requires comprehensive planning and multilevel interventions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Job burnout
  • nurses
  • job dissatisfaction
  • job apathy
  • grounded theory