اثربخشی الگوی آموزشی زوج شکوفا بر عملکرد زوجین و تعارض والد- فرزند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج ، ایران.

2 دانشیار، گروه مشاوره، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.

3 Professor, Department of Clinical Psychology, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran.

10.22038/mjms.2025.85194.4888

چکیده

ازدواج می تواند فضایی امن برای شریک زندگی و محیطی برای رشد کودکان فراهم کند تا احساسات خود را به اشتراک بگذارند و همچنین می تواند به تقویت پیوند بین اعضای خانواده کمک کند. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی الگوی آموزشی زوج شکوفا بر عملکرد خانواده و تعارض والد- فرزند بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‎آزمون_ پس‎آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل زوجین مراجعه کننده به مراکز روانشناختی کرمانشاه بود که به صورت نمونه گیری هدفمند با معیار ورود 40 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 20 نفره آزمایش و 20 نفره گواه گمارش شدند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامه عملکرد خانواده مک مستر (1983) و پرسشنامه تعارض والد- فرزند اشتراوس(1990) بود. مداخله به صورت 12 جلسه 45 دقیقه ایی به صورت هفته ای به گروه آزمایش ارائه شد و گروه گواه آموزشی دریافت نکرد. دادههای به د ست آمده با ا ستفاده از نرم افزار SPSS و با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و سطح معناداری 05/0مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد الگوی آموزشی بر تعارض والد فرزند و عملکرد خانواده اثر بخش بوده است و ثبات مداخله در طول زمان حفظ شده است. (001/0≥P). بنابراین با توجه به یافته ها پیشنهاد می شود نتایج این پژوهش توسط متخصصان ازدواج و خانواده در راستای خدمات مشاوره ای به زوجین مشکل دار مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of the flourishing couple educational model on couples' performance and parent-child conflict

نویسندگان [English]

  • Sahar Rezaei 1
  • Mahmoud Goodarzi 2
  • Keivan Kakabaraei 3
1 PhD student in Counseling, Counseling Department, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran.
2 Associate Professor, Counseling Department, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran.
3 Professor, Department of Clinical Psychology, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran.
چکیده [English]

Marriage can provide a safe space for a partner and an environment for children to grow up to share their feelings, and it can also help strengthen the bond between family members. The purpose of this research was to determine the effectiveness of the educational model of the flourishing couple on family functioning and parent-child conflict. The research method was semi-experimental with a pre-test-post-test design and follow-up with a control group. The statistical population included couples referring to psychological centers in Kermanshah, who were selected by purposeful sampling with an entry criterion of 40 people and were randomly assigned to two groups of 20 experimental and 20 control groups. The measurement tools included the McMaster Family Function Questionnaire (1983) and the Strauss Parent-Child Conflict Questionnaire (1990). The intervention was presented to the experimental group in the form of 12 sessions of 45 minutes per week, and the group did not receive a training certificate. The obtained data were analyzed using SPSS software and using the method of analysis of variance with repeated measurements and a significance level of 0.05. The results showed that the educational model was effective on parent-child conflict and family functioning, and the stability of the intervention was maintained over time. (P≥0.001). Therefore, according to the findings, it is suggested that the results of this research be used by marriage and family specialists in the direction of counseling services for troubled couples.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational model
  • flourishing couple
  • family functioning
  • parent-child conflict