تدوین بسته آموزشی سرمایه‌های روان‌شناختی و بررسی اثربخشی آن بر شایستگی اجتماعی و ناگویی هیجانی کودکان با علائم اختلال اضطراب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای تخصصی روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.(نویسنده مسئول)

3 دانشیار گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

4 استاد تمام گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

5 استادیار گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

چکیده

مقدمه: آسیب‌های روانی مزمن همچون اضطراب باعث ایجاد آسیب به پردازش و تنظیم هیجانی کودکان می‌شود. بر این اساس هدف این پژوهش تدوین بسته آموزشی سرمایه‌های روان‌شناختی و بررسی اثربخشی آن بر شایستگی اجتماعی و ناگویی هیجانی کودکان با علائم اختلال اضطراب بود.
روش کار: روش پژوهش حاضر در بخش کیفی، تحلیل مضمون به روش استقرایی و در قسمت کمی نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل کتب، مقالات و پایان‌نامه‌های حوزه اختلال اضطراب و سرمایه‌های روان‌شناختی بود که مورد مطالعه قرار گرفتند. در بخش کمی نیز شامل کودکان دارای اختلال اضطراب بود که در پایه چهارم و پنجم دبستان در سال تحصیلی 1401-1400 در شهر تهران مشغول به تحصیل بودند. در این پژوهش تعداد 35 کودک با اختلال اضطراب با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و با شیوه تصادفی در گروه­های آزمایش و گواه جایدهی شدند (18 کودک در گروه آزمایش و 17 کودک در گروه گواه). گروه آزمایش بسته آموزشی سرمایه‌های روان‌شناختی را طی ده هفته در ده جلسه 75 دقیقه‌ای دریافت نمودند. در این پژوهش از مقیاس اضطراب کودکان (CIQ)، پرسشنامه ناگویی هیجانی (AQ) و مقیاس شایستگی اجتماعی (SCS) استفاده شد. داده‌های حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس آمیخته با استفاده از نرم‌افزار آماری 23SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: نتایج نشان داد که بسته آموزشی سرمایه‌های روان‌شناختی از نظر متخصصان دارای روایی محتوایی کافی است. همچنین این بسته بر شایستگی اجتماعی (001/0>P) و ناگویی هیجانی (001/0>P) کودکان با علائم اختلال اضطراب تأثیر معنادار دارد.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان چنین نتیجه گرفت که بسته آموزشی سرمایه‌های روان‌شناختی با استفاده از آموزش تاب­آوری، مدیریت هیجان‌ها، مسئولیت­پذیری اجتماعی، امید و خودکارآمدی می‌تواند به عنوان یک روش کارآمد جهت بهبود شایستگی اجتماعی و کاهش ناگویی هیجانی کودکان با علائم اختلال اضطراب مورد استفاده گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Development Of Psychological Capital Training Package And Its Effectiveness On Social Competence And Alexitimia Of Children With Symptoms Of Anxiety Disorder

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Alsadat Mirhoseini 1
  • Hassan Asadzadeh 2
  • Esmaeil Saadipoiur 3
  • Ali Delavar 4
  • Kamran Shilvandi Cheliche 5
1 PhD student in educational psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, allameh Tabataba'i university, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, allameh Tabataba'i university, Tehran, Iran.
3 Associate Professor, Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran. Corresponding author
4 Professor of Measurement and Measurement Department, Faculty of Psychology and Educational Sciences, allameh Tabataba'i university, Tehran, Iran
5 Assistant Professor, Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, allameh Tabataba'i university, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Introduction: Chronic psychological injuries such as anxiety cause damage to children's emotional processing and regulation. according to this the present study was conducted to development of psychological capital training package and its effectiveness on social competence and alexitimia of children with symptoms of anxiety disorder.
Methods: The research method of the present study was analysis thematic through inductive method in the qualitative part and quasi-experimental with pretest, posttest, control group design and two-month follow-up period in the quantitative part. The statistical population in the quantitative part includes articles, books and theses related to the theory of anxiety disorder and psychological capital; And in the quantitative part, it included children with symptoms of anxiety disorders who were studying in the fourth and fifth grade of primary school in the academic year of 2020-2021 in Tehran. 35 children with symptoms of anxiety disorders were selected through purposive sampling method and randomly accommodated into experimental and control groups (18 children in the experimental group and 17 children in the control group). The experimental group received the psychological capital training package during ten weeks in ten 75-minute sessions. Children's Anxiety Scale (CAS), Alexitimia Questionnaire (IQ) and Social Competence Scale (SCS) were used in the present study. The data from the study were analyzed through mixed ANOVA via SPSS23 statistical software.
Results: The results showed that n psychological capital training package enjoys a suitable content validity from the experts’ viewpoint. Moreover, this package has had effect on the social competence (P≤0.001) and alexitimia (P≤0.001) of children with symptoms of anxiety disorder.
Conclusion: Based on the findings of the present research, it can be concluded that the psychological capital training package using acceptance of resilience training, emotion management, social responsibility, hope and self-efficacy can be used as an efficient method to increace social competence and reduce alexitimia of children with symptoms of anxiety disorder.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Alexitimia
  • Anxiety Disorder
  • Social Competence
  • Psychological Capital Training Package