بررسی اثر بخشی برنامه مداخله‌ای توانمندسازی بر مهارت خودکنترلی و پیشگیری از مصرف مواد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان صندوق پستی889-14665 تهران، ایران.

2 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه صدر الدین عینی، تاجیکستان.

چکیده

مقدمه: امروزه به منظور کاهش آسیب های مختلف اجتماعی در نوجوانان، در سراسر جهان به بر برنامه‌های ارتقای توانمندی مبتنی بر مدرسه تاکید می شود. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی برنامه مداخله‌ای توانمندسازی بر مهارت خودکنترلی و پیشگیری از مصرف مواد در نوجوانان انجام شده است. روش‌ کار: روش‌ پژوهش حاضر از نوع نیمه‌آزمایشی بود و با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش‌آموزان پایه دهم شهرستان ملارد تشکیل دادند که به روش نمونه گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای تعداد 380 نفر از آن‌ها (190 پسر و 190 دختر) به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. گروه آزمایش به مدت11جلسه تحت آموزش برنامه توانمند سازی روانی- اجتماعی و گروه گواه تحت آموزش‌های مرسوم مدرسه‌ای قرار گرفتند. داده‌های پژوهش با استفاده از پرسشنامه‌های نگرش سنج موادمخدر و خود کنترلی تانجنی SCS (۲۰۰۴)، گردآوری شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس انجام گرفت. نتایج: یافته‌های پژوهش نشان داد که آموزش برنامه توانمند سازی روانی- اجتماعی به طور معناداری بر کاهش نرخ مصرف مواد(f=20.94, p<0.01)، ارتقاءنگرش به مصرف مواد مخدر(f= 22.017, p<0.01) و بهبود مهارت‌ خود کنترلی(f=271.426, p<0.01) موثر بوده است. نتیجه‌گیری: در نتیجه آموزش برنامه توانمند سازی روانی- اجتماعی می‌تواند به عنوان راهکاری مؤثر درکاهش نرخ مصرف مواد، ارتقای نگرش به مصرف مواد مخدر و مهارت‌ خود کنترلی در دانش‌آموزان به کار گرفته شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the effectiveness of an empowerment intervention program on self-control skills and substance abuse prevention

نویسندگان [English]

  • Robab Rahmati 1
  • Nazireh Dadkhodaeva 2
1 Department of Psychology and Counselling, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran.
2 Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences, Sadruddin Aini University, Tajikistan.
چکیده [English]

Introduction: Nowadays, to reduce various social harms in adolescents, emphasis is placed on school-based empowerment programs all over the world. Therefore, the present study aimed to investigate the effectiveness of an empowerment intervention program on self-control skills and prevention of substance use in adolescents. Materials and Methods: The present research method was a quasi-experimental type that was conducted with a pretest-post test design and a control group. The statistical population of the research consisted of all tenth-grade students in Mallard city, of whom 380 (190 boys and 190 girls) were selected as a statistical sample using a multi-stage cluster sampling method. The experimental group underwent 11 sessions of psychosocial empowerment training, and the control group underwent conventional school training. Research data were collected using drug attitude questionnaires and self-control questionnaires. Data analysis was performed using analysis of covariance. Results: The research findings showed that training in the psychosocial empowerment program was significantly effective in reducing the rate of drug use (f=20.94, p<0.01), improving attitudes towards drug use (f=22.017, p<0.01), and improving self-control skills (f=271.426, p<0.01).
Conclusion: As a result, teaching a psychosocial empowerment program can be used as an effective strategy to reduce drug use rates, improve attitudes toward drug use, and improve self-control skills in students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Empowerment
  • substance use
  • attitudes towards substances
  • self-control