بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های مثبت اندیشی به شیوه گروهی بر کیفیت زندگی و خودکارآمدی مادران دارای کودک بیش فعال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران (نویسنده مسئول)

2 کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه ازاد اسلامی، واحد قوچان، ایران

چکیده

مقدمه: هدف از انجام این تحقیق بررسی تأثیر آموزش مهارت­های مثبت اندیشی به شیوه گروهی بر کیفیت زندگی و خودکارآمدی مادران دارای کودک بیش فعال بود.
روش کار: این تحقیق از نوع تحقیق‌های نیمه تجربی (طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل) بود جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادران شهر چناران دارای کودک بیش فعال بود که  40 نفر از مادران واجد شرایط به صورت نمونه­گیری داوطلبانه و در دسترس انتخاب و به صورت کاملا تصادفی به دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) تقسیم شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از دو پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر ، مادوکس و همکاران (1982)  و پرسشنامه کیفیت زندگی 36 سوالی (SF-36) استفاده شد. داده­ها بر اساس روش تحلیل کوواریانس چند متغیره، تک متغیره و با استفاده از نرم‌افزار 23SPSS تحلیل شدند.
نتایج: نتایج تحقیق نشان داد که آموزش مهارت­های مثبت اندیشی به شیوه گروهی بر کیفیت زندگی و خودکارآمدی مادران دارای کودک بیش فعال (05/0P<) مؤثر بوده است
نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از پژوهش، تاثیر آموزش مهارت­های مثبت اندیشی به شیوه گروهی بر کیفیت زندگی و خودکارآمدی مادران دارای کودک بیش فعال را آشکار ساخت و اهمیت توجه به مطالعاتی از این قبیل را برای مشاوران، مربیان و مسوولان امر مشخص نمود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Studying the effect of group-based positive thinking skills training on the quality of life and self-efficacy of mothers with hyperactive children

نویسندگان [English]

  • Ali Jahani 1
  • Zohreh Kamyabi 2
1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran. (Corresponding Author)
2 Master of Counseling, Qu.C., Islamic Azad University, Quchan, Iran
چکیده [English]

Introduction: The purpose of this study was to investigate the effect of positive thinking skills training in a group setting on the quality of life and self-efficacy of mothers with hyperactive children. 
Methods: This study was a quasi-experimental study (pre-test post-test design with a control group). The statistical population of this study included all mothers of Chenaran with hyperactive children, of whom 40 eligible mothers were selected through voluntary and available sampling and were completely randomly divided into two experimental groups (20 people) and control groups (20 people). To collect information, two general self-efficacy questionnaires by Scherer, Maddox et al. (1982) and a 36-item quality of life questionnaire (SF-36) were used. The data were analyzed based on the multivariate and univariate analysis of covariance methods using SPSS 23 software.
Results: The results of the study showed that group-based positive thinking skills training was effective on the quality of life and self-efficacy of mothers with hyperactive children (P<0.05).
Conclusion: The results of the study revealed the effect of group-based positive thinking skills training on the quality of life and self-efficacy of mothers with hyperactive children and highlighted the importance of paying attention to such studies for counselors, educators, and administrators.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Group-Based Positive Thinking Skills
  • Quality Of Life
  • Self-Efficacy