رابطه خود کارامدی با اهمال کاری ، مسئولیت پذیری و پیشرفت تحصیلی در نوجوانان پسر دوره اول متوسطه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مشاوره، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 گروه مشاوره ، واحد تهران شمال ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران.(نویسنده مسئول)

10.22038/mjms.2025.26936

چکیده

مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه خودکارآمدی با اهمال‌کاری، مسئولیت‌پذیری و پیشرفت تحصیلی در نوجوانان پسر دوره اول متوسطه بود.
روش کار: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی–همبستگی و از نوع هدف کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانش‌آموزان پسر دوره اول متوسطه منطقه ۴ شهر تهران که در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ مشغول به تحصیل بودند تشکیل دادند. روش نمونه‌گیری پژوهش حاضر در دسترس بود؛ حجم نمونه اولیه با استفاده از جدول مورگان  367 نفر در نظر گرفته شد. تعداد ۳۵۰ نفر دانش آموز به عنوان حجم نمونه نهایی در پژوهش شرکت داده شدند. ابزار گردآوری داده‌های پژوهش حاضر شامل پرسشنامه‌های خودکارآمدی (شرر و همکاران، ۱۹۸۲)، اهمال‌کاری (تاکمن، ۲۰۰۱)، مسئولیت‌پذیری (لوئیس، ۲۰۰۱) و پیشرفت تحصیلی (فام و تیلور، ۱۹۹۰) بودند. روش تجزیه و تحلیل داده های پژوهش حاضر آمار توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی ساده) بود، که با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ۲۷ تجزیه و تحلیل داده‎ها انجام گرفت.
نتایج:  نتایج پژوهش نشان داد که خودکارآمدی با اهمال‌کاری رابطه معکوس، متوسط و معنادار (377/0-=r؛ 000/0=Sig) و با مسئولیت‌پذیری (410/0=r؛ 000/0=Sig) و پیشرفت تحصیلی (394/0=r؛ 000/0=Sig). رابطه مثبت، متوسط و معناداری داشت. تحلیل رگرسیون نشان داد که خودکارآمدی به ترتیب 2/14 درصد (377/0-= β؛ 05/0>P)، 8/16 درصد (410/0= β؛ 05/0>P) و 5/15 درصد (394/0= β؛ 05/0>P). از واریانس اهمال‌کاری، مسئولیت‌پذیری و پیشرفت تحصیلی را تبیین کرد و تمامی مدل‌های پیش‌بینی معنادار بودند.
نتیجه‌گیری: نتایج به دست آمده  نشان‌دهنده نقش برجسته خودکارآمدی در کاهش اهمال‌کاری و ارتقای مسئولیت‌پذیری و پیشرفت تحصیلی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The relationship between self-efficacy, procrastination, responsibility, and academic achievement in male adolescents in the first year of high school

نویسندگان [English]

  • Mahdi Rostami 1
  • Mahboobeh Banani 2
1 Department of Counseling, NT.C., Islamic AzadUniversity, Tehran, Iran.
2 Department of Counseling, NT.C., Islamic AzadUniversity, Tehran, Iran.)Corresponding author(
چکیده [English]

Introduction: The aim of the present study was to investigate the relationship between self-efficacy, procrastination, responsibility, and academic achievement in male adolescents in the first year of high school. The method of the present study was descriptive-correlational and of applied purpose.
Methods: The statistical population of the present study consisted of male students in the first year of high school in District 4 of Tehran who were studying in the academic year 1403-1404. The sampling method of the present study was   available; the initial sample size was 367 people using the Morgan table. 350 students were included as the final sample size in the study. The data collection tools of the present study included self-efficacy questionnaires (Sherr et al., 1982), procrastination (Tuckman, 2001), responsibility (Lewis, 2001), and academic achievement (Pham and Taylor, 1990). The data analysis method of the present study was descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (Pearson correlation coefficient and simple linear regression), which was performed using SPSS software version 27.
Results:  The results of the study showed that self-efficacy had an inverse, moderate and significant relationship with procrastination (r=-0.377; Sig=0.000) and with responsibility (r=0.410; Sig=0.000) and academic achievement (r=0.394; Sig=0.000). There was a positive, moderate and significant relationship. Regression analysis showed that self-efficacy was 14.2 percent (β=-0.377; P<0.05), 16.8 percent (β=0.410; P<0.05) and 15.5 percent (β=0.394; P<0.05), respectively. explained the variance of procrastination, responsibility, and academic achievement, and all prediction models were significant.
Conclusion: These results indicate the prominent role of self-efficacy in reducing procrastination and promoting responsibility and academic achievement.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Self-efficacy
  • procrastination
  • responsibility
  • academic achievement
  • adolescents