اثربخشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر فرسودگی هیجانی و خودشفقت ورزی در دانشجویان مضطرب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

3 گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

10.22038/mjms.2025.27178

چکیده

مقدمه
فرسودگی هیجانی و کاهش خودشفقت‌ورزی از پیامدهای رایج اضطراب در میان دانشجویان هستند که می‌توانند عملکرد تحصیلی و سلامت روان آن‌ها را تحت‌تأثیر قرار دهند. در سال‌های اخیر، مداخله‌های مبتنی بر ذهن‌آگاهی به‌عنوان رویکردی مؤثر برای بهبود سازگاری هیجانی مورد توجه قرار گرفته‌اند. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر میزان فرسودگی هیجانی و خودشفقت‌ورزی در دانشجویان مضطرب انجام شد.
روش کار
این مطالعه با طرح نیمه‌آزمایشی پیش‌آزمون–پس‌آزمون با گروه کنترل اجرا گردید. از میان دانشجویان مضطرب دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در سال 1403، ۳۰ نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه ۱۵ نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش طی ۸ جلسه ۹۰ دقیقه‌ای آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی را دریافت کرد، درحالی‌که گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکرد. ابزارهای پژوهش شامل پرسش‌نامه فرسودگی هیجانی (مسلش و جکسون، 1981) و مقیاس خودشفقت‌ورزی (نف، 2003) بود. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج
نتایج نشان داد که مداخله مبتنی بر ذهن‌آگاهی منجر به کاهش معنادار فرسودگی هیجانی و افزایش معنادار خودشفقت‌ورزی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شد (001/0 p<).
نتیجه ­گیری
این یافته‌ها بیانگر آن است که کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی می‌تواند رویکردی کارآمد برای بهبود سلامت هیجانی و افزایش خودشفقت‌ورزی در دانشجویان مضطرب باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effectiveness of Mindfulness-Based Stress Reduction on Emotional Burnout and Self-Compassion in Anxious Students

نویسندگان [English]

  • Mohammadreza Javedani 1
  • Parvin Mirzaei 2
  • Maryam Razi 1
  • Tannaz Seyedtaheri 3
1 Department of Psychology, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran.
3 Department of Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran
چکیده [English]

Introduction: Emotional burnout and reduced self-compassion are common consequences of anxiety among university students, negatively affecting their academic performance and psychological well-being. In recent years, mindfulness-based interventions have gained increasing attention as effective approaches to enhancing emotional regulation. The present study aimed to investigate the effectiveness of Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) on emotional burnout and self-compassion in anxious students.
Method: This semi-experimental study utilized a pretest–posttest design with a control group. A total of 30 anxious students from Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran (2024), were selected through purposive sampling and randomly assigned to experimental and control groups (15 participants each). The experimental group received eight 90-minute sessions of MBSR training, while the control group received no intervention. Data were collected using the Emotional Burnout Questionnaire and the Self-Compassion Scale and analyzed using ANCOVA.
Results: Findings indicated that the MBSR intervention significantly reduced emotional burnout and significantly increased self-compassion in the experimental group compared with the control group.
Conclusion: The results suggest that Mindfulness-Based Stress Reduction can serve as an effective psychological approach for improving emotional well-being and enhancing self-compassion in anxious university students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mindfulness
  • Emotional Burnout
  • Self-Compassion
  • Anxiety
  • Students