ارائه چهارچوب مصرف با واسطه در ورزش: مرور سیستماتیک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری،گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران

2 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران (نویسنده مسئول)

3 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،‎ایران

10.22038/mjms.2025.27219

چکیده

تحقیق حاضر با هدف ارائه چهارچوب مصرف با واسطه در ورزش به روش مرورسیستماتیک طراحی و اجرا گردید. روش تحقیق حاضر از نظر ماهیت توسعه‎ای، از نظر استراتژی توصیفی-تحلیلی و از نظر شیوه انجام بر اساس از مسیر فراترکیب کیفی(مرور نظامند) می باشد. میدان پژوهش برای تعیین شاخص ها شامل تمام مقالات و مستندات علمی مرتبط با مصرف با واسطه در ورزش بعنوان ملاک بود. که روش نمونه گیری پژوهش که بوسیله ابزار مرور نظامند مقالات از مراجع علمی چون گوگل اسکولار، اسکوپوس و وب آف ساینس در بازه سال‎های 2000 تا 2020 استفاده شد درنهایت، 28 مقاله مورد تأیید نهایی قرار گرفت. با استفاده از ابزار CASP می‌توان میزان اعتبار نتایج حاصل از تحلیل فراترکیب را مورد سنجش قرار داد و میزان هماهنگی و ضریب توافق کدگذاران در بررسی مقالات و کدگذاری شاخص ها از ضریب کاپا استفاده شد. در این پژوهش، ضریب کاپا برای کدگذاری دو پژوهشگر 84/0 به دست آمد که نشـان دهنـده پایـایی بالاست. با توجه به یافته ها یک چهارچوب مفهومی بر اساس فراتحلیل(مرور نظامند) پیشینه تجربی و نظری مصرف با واسطه در ورزش ارائه شد که در آن مصرف کننده به عنوان محور اصلی تحت تاثیر رسانه و تعامل رسانه با صنعت ورزش قرار گرفته و مصرف با واسطه تقویت می شود در‎این چهارچوب ارائه شده 4 بُعد در قالب 9 محور و 34 شاخص پیشنهاد شده است. در این پژوهش بر اساس تحلیل و ترکیب عوامل شناسایی، چهارچوب مفهومی مصرف با واسطه در ورزش ارائه شد کـه در آن، چگونگی اثرگذاری هر یک از این عوامل بر مصرف کنندگان و صنعت ورزش در آن مشخص شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Providing a mediated consumption framework in sport

نویسندگان [English]

  • Sahar Sohrabi Shirazi 1
  • Farshad Tojari 2
  • Negar Arazeshi 3
1 PhD Student, Department of Physical Education and Sport Sciences, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Department of Physical Education and Sport Sciences, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Department of Physical Education and Sport Sciences, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The current research was designed and implemented with the aim of presenting the framework of mediated consumption in sports using a systematic review method. The current research method is developmental in nature، in terms of descriptive-analytical strategy، and in terms of the method of doing it، it is based on the path of qualitative synthesis (systematic review). The research field for determining the indicators included all the scientific articles and documents related to mediated consumption in sports as a criterion. The research sampling method was used by the systematic review of articles from scientific sources such as Google Scholar, Scopus and Web of Science in the period from 2000 to 2020. Finally, 28 articles were finally approved. Using the CASP tool، it is possible to measure the validity of the results obtained from meta-composite analysis، and the degree of coordination and the agreement coefficient of the coders in the review of the articles and the coding of the indicators was used using the Kappa coefficient. In this study, the Kappa coefficient for coding by two researchers was 0.84، which indicates high reliability. According to the findings, a conceptual framework was presented based on the meta-analysis (systematic review) of the empirical and theoretical background of mediated consumption in sports, where the consumer as the main axis is influenced by the media and media interaction with the sports industry, and mediated consumption In this framework, 4 dimensions are proposed in the form of 9 axes and 34 indicators. In this research، based on the analysis and combination of identifying factors، a conceptual framework of mediated consumption in sports was presented, in which the effect of each of these factors on consumers and the sports industry is specified.

کلیدواژه‌ها [English]

  • mediated consumption
  • media and sports
  • meta-analysis