نقش هوشمندی کسب و کار بر مدیریت استراتژیک در صنعت دارویی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)

چکیده

مقدمه: تحقیقات نشان داده است که  فرآیند جهانی شدن، پیشرفت‌های سریع و بنیادین تکنولوژیک، پیشرفت‌های جدید در زمینه فناوری اطلاعات، افزایش تغییرات سریع در الگوهای مصرف و تقاضا، منابع انرژی، کمبود منابع و هزینه های بالای آن منوط به یک سری قابلیت ها هستند، در همین راستا هدف این پژوهش، بررسی نقش هوشمندی کسب و کار بر پیاده سازی مولفه های مدیریت استراتژیک در صنعت دارویی کشور می باشد.
روش کار: روش تحقیق توصیفی – همبستگی می باشد. از پرسشنامه استاندارد 27 گویه ای هیل و جونز(2007) جهت جمع آوری داده ها استفاده شد که روایی آن مجددا با استفاده از نسبت روایی محتوی تایید شد، همچنین  پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد آزمون قرار گرفت. ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه  برابر با 79/0 بود که حاکی از پایایی مناسب ابزار پژوهش بود. جامعه آماری این پژوهش ، کلیه مدیران ارشد فروش، بازاریابی و فناوری شرکت های دارویی استان البرز و  تهران (360 مدیر) بود که از این تعداد، 275 نفر به روش نمونه گیری در دسترس، انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. از آزمون تحلیل واریانس چندگانه ( مانوا) و نرم افزار SPSS جهت تجزیه و تحلیل داده استفاده گردید.
نتایج: نتایج تحقیق نشان داد که سازمان هایی که از سطح هوشمندی بالاتری برخودارند، نسبت به سایر سازمان ها در پیاده سازی مولفه های مدیریت استراتژیک موفق تر عمل می کنند (001/0 P≤).
نتیجه‌گیری: به نظر می رسد هوشمندی کسب و کار نقش معناداری در اتخاذ تصمیمات صحیح و به موقع و همچنین پیاده سازی مدیریت استراتژیک در سازمان ها ایفا کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The role of business intelligence on strategic management in the pharmaceutical industry

نویسندگان [English]

  • Maryam Ghasemi 1
  • Mehrzad Minouei 2
  • Zadolah Fathi 1
1 Department of Industrial Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Department of Industrial Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. (Corresponding Author)
چکیده [English]

Introduction: Research has shown that the process of globalization, rapid and fundamental technological advances, new advances in information technology, rapid changes in consumption and demand patterns, energy resources, scarcity of resources and high costs depend on a series of capabilities. In this regard, the purpose of this study is to investigate the role of business intelligence on the implementation of strategic management components in the pharmaceutical industry.
Methods: The research method is descriptive-correlation. The standard 27-item questionnaire of Hill and Jones (2007) was used to collect data, the validity of which was reaffirmed using the content validity ratio, and the reliability of the questionnaire was tested using Cronbach's alpha coefficient. Cronbach's alpha coefficient of the questionnaire was equal to 0.79 which indicated the appropriate reliability of the research tool. The statistical population of this study was all senior managers of sales, marketing and technology of pharmaceutical companies in Alborz and Tehran provinces (360 managers), of which 275 people were selected by available sampling method. Multiple analysis of variance (MANOVA) and SPSS software were used for data analysis.
Results: The results showed that organizations with a higher level of intelligence are more successful than other organizations in implementing strategic management components (P≤0.001).
Conclusion: It seems that business intelligence plays a significant role in making correct and timely decisions as well as implementing strategic management in organizations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Strategic Management
  • Business Intelligence
  • Pharmaceutical Industry
1. Ansoff HI, Kipley D, Lewis A, Helm-Stevens R, Ansoff R. Implanting strategic management: Springer;
2018.
2. Alkhafaji A, Nelson RA. Strategic management: formulation, implementation, and control in a dynamic
environment: Routledge; 2013.
3. Steiner GA .Strategic planning: Simon and Schuster; 2010.
4. Bryson JM, Edwards LH, Van Slyke DM. Getting strategic about strategic planning research. Taylor &
Francis; 2018.
5. Mabry PL. Making sense of the data explosion: the promise of systems science. American journal of
preventive medicine. 2011;40(5):S159-S61.
6. Negash S, Gray P. Business intelligence. Handbook on decision support systems 2: Springer; 2008. p.
175-93.
7. Wieder B, Ossimitz M-L. The impact of Business Intelligence on the quality of decision making–a
mediation model. Procedia Computer Science. 2015;64:1163-71.
8. Dinçerden E. The Effects of Business Intelligence on Strategic Management of Enterprises . Economics.
2016;4(2):60-5.
9. Ahmad A. Business intelligence for sustainable competitive advantage. Sustaining competitive advantage
via business intelligence, knowledge management, and system dynamics: Emerald Group Publishing
Limited; 2015.
10. Elbashir MZ, Collier PA, Davern MJ. Measuring the effects of business intelligence systems: The
relationship between business process and organizational performance. International journal of accounting
information systems. 2008;9(3):135-53.
11. Karami G, Moradi MT, Moradi F, Mosalla Nejad A. Investigation of linear and nonlinear relationships
between financial ratios and stock returns in Tehran Stock Exchange. Accounting and auditing reviews.
2016;13(46):19-36.
12. Ergashev I, Farxodjonova N. Integration of national culture in the process of globalization. Journal of
Critical Reviews. 2020;7(2):477.
13. Chaudhuri S, Dayal U, Narasayya V. An overview of business intelligence technology. Communications
of the ACM. 2011;54(8):88-98.
14. Jourdan Z, Rainer RK, Marshall TE. Business intelligence: An analysis of the literature. Information
systems management.121­31:)2(25;2008 .
15. Shahid SS, Tavallaee R, Shobeiri SH, editors. The human factors affecting the acceptance of business
intelligence us behavioral ing the behavioral model of reasoned action theory. 2017 9th International
Conference on Information and Knowledge Technology (IKT); 2017: IEEE.
16. Nawaz A. The Perceiced Impact of Business Intelligence Tools on Marketing Success. 2015.