اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر قدرت ایگو، خلق و خو و افکار خودکشی در بین دختران اقدام کننده به خودکشی استان ایلام

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته دکتری روانشناسی عمومی از دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکز

2 دکتر فریبا حسنی عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز

3 فرناز کشاورزی ارشدی عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی وحد تهران مرکز

4 عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز

5 عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی وحد تهران مرکز

چکیده

هدف پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی آموزش مهارتهای زندگی بر قدرت ایگو، خلق و خو و افکار خودکشی در بین دختران اقدام کننده به خودکشی در استان ایلام بود. روش پژوهش، از نوع نیمه آزمایشی و طرح پیش‌آزمون–پس‌آزمون با گروه کنترل و پیگیری بوده و جامعه آماری مطالعه شامل کلیه دختران 18 تا 24 سال استان ایلام که در سال 98-1397 اقدام به خودکشی کرده‌ و به مراکز درمانی علوم پزشکی استان ایلام مراجعه کرده اند، که تعداد 40 نفر به صورت هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت همتاسازی (براساس سن، تحصیلات و وضعیت تأهل) در گروه‌های آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) جایگزین گردیده است. ابزار مورد استفاده مقیاس خلق و خو (کلنینجر و همکاران، 1994) مقیاس قدرت ایگو(بارون، 1995)، سنجش افکار خودکشی(پرسشنامه افکار خودکشی بک، 1961) می باشد. داده ها از طریق آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری‌های مکرر تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاکی از اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر افکار خودکشی ، خلق و خو و قدرت ایگو در مرحله پس آزمون و پیگیری در بین دختران اقدام‌ کننده به خودکشی استان ایلام می باشد. به طوریکه، آموزش مهارتهای زندگی باعث کاهش افکار خودکشی و افزایش خلق و خو و قدرت ایگو در بین دختران نمونه پژوهش اقدام کننده به خودکشی استان ایلام شده و تاثیر آن در طول زمان حفظ می شود

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of life skills training on ego strength, mood and suicidal ideation among girls attempting suicide in Ilam province

نویسندگان [English]

  • Shahryar Mehrdadi 1
  • Fariba Hasani 2
  • Farnaz Keshavarzi Arshadi 3
  • Mahdiyeh Salehi 4
  • Mozhgan Sepahmansoor 5
1 PhD student in General Psychology from Islamic Azad University, Tehran Branch
2 Dr. Fariba Hassani, member of the faculty and assistant professor of the Islamic Azad University, Central Tehran Branch
3 Farnaz Keshavarzi Arshadi Faculty Member and Associate Professor, Islamic Azad University of Tehran, Markaz
4 Faculty member and assistant professor of Islamic Azad University, Tehran Center Branch
5 Faculty member and associate professor of Islamic Azad University, Central Tehran Branch
چکیده [English]

The aim of this study was to determine the effectiveness of life skills training on ego strength, mood and suicidal ideation among girls who attempt suicide in Ilam province. The research method is quasi-experimental and pre-test-post-test design with control and follow-up group and the statistical population of the study includes all girls aged 18 to 24 years in Ilam province who committed suicide in 1397-98 and went to medical centers. Medical sciences of Ilam province have been referred, in which 40 people were purposefully selected as a sample and replaced by experiments (based on age, education and marital status) in experimental (20 people) and control (20 people) groups. Is. The instruments used are the Mood Scale (Kellinger et al., 1994), the Ego Power Scale (Baron, 1995), and the Suicide Thought Survey (Beck Suicide Thought Questionnaire, 1961). Data were analyzed by repeated measures analysis of variance. The results indicate the effectiveness of life skills training on suicidal ideation, mood and ego strength in the post-test and follow-up phase among girls who attempt suicide in Ilam province. Thus, life skills training reduces suicidal ideation and increases temperament and ego strength among girls in suicide research in Ilam province and its effect is maintained over time.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Life skills
  • ego power
  • mood
  • suicidal thoughts
  • Ilam province