نقش انکوباتورهای دانشگاهی بر خودکارآمدی کارآفرینی در دانشگاه های نسل سوم به منظور ارائه مدل (مطالعه موردی: دانشگاه‌های استان مازندران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت آموزشی ، واحد بابل ، دانشگاه آزاد اسلامی ، بابل ، ایران

2 نویسنده مسئول و مسئول مکاتبات ، استادیار گروه مدیریت آموزشی ، واحد بابل ، دانشگاه آزاد اسلامی ، بابل ، ایران

3 استادیار گروه مدیریت آموزشی ، واحد بابل ، دانشگاه آزاد اسلامی ، بابل ، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، ارائه مدلی برای تبیین نقش انکوباتورهای دانشگاهی بر خودکارآمدی کارآفرینی در دانشگاه­های استان مازندران (نسل سوم) است. روش پژوهش، آمیخته (کیفی و کمی) با طرح اکتشافی در رویکرد کیفی، از روش دلفی و در رویکرد کمی از روش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری آن را در بخش کیفی، متخصصان، خبرگان و صاحب­نظران حوزه کارآفرینی دانشگاهی و انکوباتورهای دانشگاهی در مازندارن به تعداد 20 نفر و در بخش کمی، کارکنان شرکت­های فعال در مراکز رشد در دانشگاه­های استان مازندران به تعداد 681 نفر تشکیل می­دادند که در بخش کیفی از روش نمونه گیری هدفمند و با در نظر گرفتن قانون اشباع تعداد 10 نفر و در بخش کمی بر اساس فرمول کوکران تعداد 246 نفر با روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای براساس نوع دانشگاه به عنوان نمونه انتخاب شدند.  . جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون­های تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تاییدی و معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد: انکوباتورهای دانشگاهی دارای 3 بعد «آموزشی، ساختاری و راهبردی» و 8 مولفه «مدیریت و منابع انسانی، مدیریت دانش، زیرساخت­ها، ساختار سازمانی، سازماندهی، استراتژی دانشگاه، خدمات و حمایت­ها و بین­المللی سازی» است که بعد راهبردی با بارعاملی 965/0 دارای رتبه اول و بعد ساختاری با بارعاملی 735/0 دارای رتبه آخر است. خودکارآمدی کارآفرینی دارای 7 بعد «خلاقیت، برنامه­ریزی، توسعه منابع انسانی، مدیریت ابهام، تفکر انتقادی، تعیین اهداف، ریسک­پذیری» است و بعد مدیریت ابهام با بارعاملی 921/0 دارای رتبه اول و بعد ریسک­پذیری با بارعاملی 594/0 دارای رتبه آخر است. نتایج آزمون معادلات ساختاری نشان داد؛ نقش انکوباتورهای دانشگاهی بر خودکارآمدی کارآفرینی در دانشگاه­های استان مازندران (نسل سوم) مثبت و معنادار می­باشد و مدل ارائه شده دارای برازش مناسب می­باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The role of university incubators on entrepreneurial self-efficacy in third generation universities in order to present a model (Case study: Universities of Mazandaran province)

نویسندگان [English]

  • Maryam Yasari 1
  • Seyede Zahra Hosseini Dronkalaei 2
  • Fatemeh Taheri 3
1 Department of Educational Management, Babol Branch, Islamic Azad University, Babol, Iran
2 Corresponding and Corresponding Author, Assistant Professor, Department of Educational Management, Babol Branch, Islamic Azad University, Babol, Iran
3 Assistant Professor, Department of Educational Management, Babol Branch, Islamic Azad University, Babol, Iran
چکیده [English]

The aim of this study is to present a model to explain the role of university incubators on entrepreneurial self-efficacy in universities of Mazandaran province (third generation). The research method was mixed (qualitative and quantitative) with the exploratory design in the qualitative approach, the Delphi method and in the quantitative approach the descriptive survey method was used. The statistical population consisted of 20 people in the qualitative department, specialists, experts in the field of university entrepreneurship and university incubators in Mazandaran, and in the quantitative department, the staff of companies operating in growth centers in the universities of Mazandaran province was 681 people. Using purposive sampling method and considering the saturation law, 10 people and in the quantitative part, based on Cochran's formula, 246 people were selected as a sample by stratified random sampling method based on the type of university. . Exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis and structural equations were used to analyze the data. The results showed: University incubators have 3 dimensions "educational, structural and strategic" and 8 components "management and human resources, knowledge management, infrastructure, organizational structure, organization, university strategy, services and support and internationalization" which is a strategic dimension with The operating load of 0.965 has the first rank and the structural dimension with the operating load of 0.735 has the last rank. Entrepreneurial self-efficacy has 7 dimensions: "Creativity, planning, human resource development, ambiguity management, critical thinking, goal setting, risk-taking" and the dimension of ambiguity management with a factor of 0.921 has the first rank and the dimension of risk-taking with a factor of 0.594 has the last rank. . The results of the structural equation test showed; The role of university incubators on entrepreneurial self-efficacy in universities of Mazandaran province (third generation) is positive and significant and the proposed model has a suitable fit.