اثربخشی مداخلات تنظیم هیجانی و شناختی-رفتاری بر اختلال ملال پیش از قاعدگی با پیگیری یک ماهه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روا‌ن‌شناسی سلامت، گروه روان‌شناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.

2 گروه روان‌شناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.

3 دانشیار گروه روان‌شناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.

چکیده

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان شناختی–رفتاری و رویکرد تنظیم هیجانی در بهبود علائم ملال پیش از قاعدگی انجام شد.
روش کار: روش پژوهش از نوع شبه‌تجربی با طرح پیش‌‌آزمون ـ پس‌‌آزمون با گروه‌‌ کنترل و جامعة‌‌ آماری زنان مبتلا به اختلال ملال پیش از قاعدگی ساکن در شهر کرج بود. 24 آزمودنی مبتلا به اختلال ملال پیش از قاعدگی به صورت نمونه‎گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند. مداخله تنظیم هیجانی در 8 جلسه در مورد گروه آزمایش 1 و درمان شناختی-رفتاری در 8 جلسه در مورد گروه آزمایش 2 اجرا شد. هر سه گروه در سه مرحلة پیش‌‌آزمون، پس‌‌آزمون و پیگیری یک‎ماهه با پرسشنامه غربالگری علایم پیش از قاعدگی (2003) ارزیابی شدند.
نتایج: نتایج تحلیل واریانس نشان داد مداخله تنظیم هیجانی و درمان شناختی-رفتاری باعث کاهش علایم زنان مبتلا به اختلال ملال پیش از قاعدگی گروه‎های آزمایش در مقابل گروه کنترل شده است، که این نتایج در پیگیری نیز تداوم داشت (001/0 ≥p). همچنین، مشخص شد بین تأثیر مداخله تنظیم هیجانی و درمان شناختی-رفتاری بر بهبود علایم اختلال ملال پیش از قاعدگی تفاوت وجود دارد (001/0 ≥p).
نتیجه‌گیری: هر دو روش شناختی رفتاری و تنظیم هیجانی قابلیت استفاده بر اختلال ملال پیش از قاعدگی دارد اما روش تنظیم هیجانی موثرتر است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effectiveness of emotion regulation and cognitive behavioral interventions on premenstrual dysphoric disorder with one-month follow-up

نویسندگان [English]

  • Shahnaz Hoseini 1
  • Biuok Tajeri 2
  • Mohammad Reza Zarbakhsh Bahri 3
1 PhD Student in Health Psychology, Department of Psychology, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran.
2 Department of Psychology, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran.
3 Associate Professor, Department of Psychology, Tonekabon Branch, Islamic Azad University, Tonekabon, Iran.
چکیده [English]

Introduction: The aim of this study was to compare the effectiveness of cognitive-behavioral therapy with emotion regulation approach in improving symptoms of premenstrual dysphoric disorder.
Methods: The study was quasi-experimental with pretest-posttest control group design, and statistical population of the research was women with premenstrual dysphoric disorder of Karaj. Twenty-four female with premenstrual dysphoric disorder were selected using convenience sampling, and randomly assigned into two experimental groups and one control group. One of the experimental groups received 8 session of emotion regulation intervention, and the other group received 8 sessions of cognitive-behavioral therapy. All groups were assessed by the premenstrual symptoms screening tool (2003) in pre-test and post-test stages, and after one-month follow-up.
Results: The results of ANOVA indicated that premenstrual dysphoric disorder symptoms reduced significantly in experimental groups in comparison with control group, and these results lasted after one-month follow-up. Furthermore, there was a significant difference between emotion regulation intervention and cognitive-behavioral therapy in improving premenstrual dysphoric disorder symptoms.
Conclusion: Both cognitive behavioral and emotion regulation methods are applicable to premenstrual dysfunction but emotion regulation method is more effective.

کلیدواژه‌ها [English]

  • premenstrual dysphoric disorder
  • emotion regulation
  • cognitive-behavioral therapy
  1. Yonkers KA, O'Brien PS, Eriksson E. Premenstrual syndrome. The Lancet. 2008 Apr 5;371(9619):1200-10.
    2. Facchinetti F, Borella P, Sances G, Fioroni LO, Nappi RE, Genazzani AR. Oral magnesium successfully
    relieves premenstrual mood changes. Obstetrics and Gynecology. 1991 Aug;78(2):177-81.
    3. Homan KJ, Sirois FM. Self-compassion and physical health: Exploring the roles of perceived stress and
    health-promoting behaviors. Health psychology open. 2017 Sep;4(2):2055102917729542.
    4. Guvenc G, Kilic A, Akyuz A, Ustunsoz A. Premenstrual syndrome and attitudes toward menstruation in a
    sample of nursing students. Journal of Psychosomatic Obstetrics & Gynecology. 2012 Sep 1;33(3):106-11.
  2. 5. Rapkin AJ, Winer SA. Premenstrual syndrome and premenstrual dysphoric disorder: quality of life and burden
    of illness. Expert review of pharmacoeconomics & outcomes research. 2009 Apr 1;9(2):157-70.
    6. American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. BMC Med.
    2013;17:133-7.
    7. Zare h, Taraj sh. The effect of premenstrual syndrome on short, long term, and future memory performance in
    women with this syndrome. Iranian Journal of Obstetrics, Gynecology and Infertility, 2009; 12 (3): 1-8
    8. Shiva Siahbazi, Fatemeh Zahra Hariri, Ali Montazeri, Lida Moghaddam Banaem. Translation and
    psychometric properties of the Iranian version of the Premenstrual Symptoms Screening Tool (PSST). Payesh.
    2011; 10 (4) :421-427
    9. Tschudin S, Bertea PC, Zemp E. Prevalence and predictors of premenstrual syndrome and premenstrual
    dysphoric disorder in a population-based sample. Archives of women's mental health. 2010 Dec 1;13(6):485-
    94.
    10. Reuveni I, Dan R, Segman R, Evron R, Laufer S, Goelman G, Bonne O, Canetti L. Emotional regulation
    difficulties and premenstrual symptoms among Israeli students. Archives of women's mental health. 2016 Dec
    1;19(6):1063-70.
    11. Lustyk MK, Gerrish WG, Shaver S, Keys SL. Cognitive-behavioral therapy for premenstrual syndrome and
    premenstrual dysphoric disorder: a systematic review. Archives of women's mental health. 2009 Apr
    1;12(2):85.
    12. Arizi h, Daneshmani S, Abedi A. A meta-analysis of the effectiveness of group interventions on social anxiety
    disorder. Transformational Psychology: Iranian Psychologists, 2016; 12 (46), 121-139.
    13. Kleinstäuber M, Witthöft M, Hiller W. Cognitive-behavioral and pharmacological interventions for
    premenstrual syndrome or premenstrual dysphoric disorder: a meta-analysis. Journal of clinical psychology in
    medical settings. 2012 Sep 1;19(3):308-19.
    14. Shariati K, Ghazavi H, Saeidi M, Ghahremani S, Shariati A, Aryan H, Shahpasand M, Ghazanfarpour M.
    Psychotherapy for Depression and Anxiety in Premenstrual Syndrome (PMS): A Systematic Review and
    Meta-Analysis. International Journal of Pediatrics. 2019 Mar 1;7(3):9169-79.
    15. Maddineshat M, Keyvanloo S, Lashkardoost H, Arki M, Tabatabaeichehr M. Effectiveness of Group
    Cognitive-Behavioral Therapy on Symptoms of Premenstrual Syndrome (PMS). Iranian journal of psychiatry.
    2016 Jan;11(1):30.
    16. Sahranavard S, Esmaeili A, Salehiniya H, Behdani S. The effectiveness of group training of cognitive
    behavioral therapy-based stress management on anxiety, hardiness and self-efficacy in female medical
    students. Journal of education and health promotion. 2019;8 (49): 327-18
    17. Ussher JM, Perz J. Evaluation of the relative efficacy of a couple cognitive-behaviour therapy (CBT) for
    Premenstrual Disorders (PMDs), in comparison to one-to-one CBT and a wait list control: A randomized
    controlled trial. PloS one. 2017 Apr 18;12(4):e0175068.
    18. Panahi, F., & Faramarzi, M. (2016). The Effects of Mindfulness-Based Cognitive Therapy on Depression and
    Anxiety in Women with Premenstrual Syndrome. Depress Res Treat, 2016, 9816481.
    19. Karimi Z, Dehkordi MA, Alipour A, Mohtashami T. Treatment of premenstrual syndrome: appraising the
    effectiveness of cognitive behavioral therapy in addition to calcium supplement plus vitamin D. PsyCh journal.
    2018 Mar;7(1):41-50.
    20. Bavojdan MR, Bavojdan MR, Noohi S, Kaviani N. The Effectiveness of the Cognitive Emotion Regulation
    Group Training on Mental Health of Adolescent Girls with Symptoms of Premenstrual Syndrome. The
    Effectiveness of the Cognitive Emotion Regulation Group Training on Mental Health of Adolescent Girls with
    Symptoms of Premenstrual Syndrome. 2016;10(2):1.
    21. Aldao A, Nolen-Hoeksema S, Schweizer S. Emotion-regulation strategies across psychopathology: A metaanalytic review. Clinical psychology review. 2010 Mar 1;30(2):217-37.
    22. Kusche CA, Greenberg MT. PATHS in your classroom: Promoting emotional literacy and alleviating
    emotional distress. Social emotional learning and the elementary school child: A guide for educators.
    2001:140-61.