پیش بینی خودکارآمدی و عزت نفس دختران دوره دبیرستان بر اساس مثبت اندیشی والدین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی، واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایران.

2 رییس دانشگاه آزاد اسلامی و استادیار، واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایران.

چکیده

مقدمه
پژوهش حاضر با هدف پیش­بینی خودکارآمدی و عزت نفس دختران دوره دبیرستان بر اساس مثبت اندیشی والدین انجام شد.
روش کار
جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان دختر دبیرستانی شهر آباده طشک در سال 1399 بود، نمونه مورد نظر شامل 132 نفر از دانش­آموزان دختر بود که با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای به­عنوان نمونه انتخاب شدند، سپس افراد نمونه پرسشنامه­های مثبت اندیشی، عزت نفس و  خود کارآمدی  را تکمیل نمودند. در روند تحلیل، اطلاعات بدست آمده از روش آزمون همبستگی پیرسون بمنظور بررسی رابطه بین متغیرها و آزمون رگرسیون چند متغیره به روش همزمان بمنظور پیش بینی متغیر ملاک توسط متغیرهای پیش بین، با استفاده از نرم افزار spss  نسخه 24   مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج
نتایج نشان داد که متغیر مثبت اندیشی بر حسب مؤلفه­های(ارزیابی دیگران از خویش و انتظارات مثبت آینده، بصورت مثبت هر کدام به ازاء افزایش یک واحد در انحراف استاندارد) توانستند با ایجاد تغییرات(واریانس) پیش­بینی­کننده متغیر عزت نفس دانش­آموزان دختر باشند. متغیر مثبت اندیشی بر حسب مؤلفه­های(ارزیابی دیگران از خویش و خوداعتمادی، بصورت مثبت هر کدام به ازاء افزایش یک واحد در انحراف استاندارد) توانستند با ایجاد تغییرات(واریانس) پیش­بینی­کننده متغیر خودکارآمدی دانش­آموزان دختر باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Predicting self-efficacy and self-esteem of high school girls based on positive thinking of parents

نویسندگان [English]

  • Bahar Bayati 1
  • Dr.Morteza Keshavarz 2
1 Department of Psychology, Arsanjan Branch, Islamic Azad University, Arsanjan, Iran.
2 Assistant professor, Arsanjan Branch, Islamic Azad University, Arsanjan, Iran.
چکیده [English]

Introduction: The aim of this study was to predict the self-efficacy and self-esteem of high school girls in Abadeh Tashk based on parents' positive thinking.
Materials and Methods: The statistical population in this study included all high school girls in Abadeh Tashk in 2020. also 132 female students were selected as a sample using cluster sampling method, then the sample completed positive thinking, self-esteem and self-efficacy questionnaires. In the analysis process, the data obtained from Pearson correlation test to analyze the relationship between variables and multivariate regression test simultaneously to predict the criterion variable by predictor variables were analyzed using SPSS software version 24.
Results: The results showed that the positive thinking variable in terms of components (others 'self-assessment and positive future expectations, each positive for each unit increase in standard deviation) were able to make changes (variance) predictive of students' self-esteem variable. Be a girl. Positive thinking variable in terms of components (others 'self-esteem and self-confidence, each positive for each increase in standard deviation) were able to predict the variable of female students' self-efficacy by making changes (variance).
Conclusion: The findings of the present study revealed that training self-differentiation can be used as an efficient method to decrease aggression and experiential avoidance in the adolescents engaged in divorce wiht externalized divorce through employing techniques such as differentiating rational from irrational beliefs, equipping the members with special communicative skills and shouldering the responsibility.

کلیدواژه‌ها [English]

  • self-efficacy
  • self-esteem
  • positive thinking
  • girls
  • parents
Bolier, L., Haverman, M., Westerhof, G. J., Riper, H., Smit, F., & Bohlmejer, E. (2013).
Positive psychology intervention: A meta-analysis of randomized controlled studies. Bolier
Public Healt, 13 (119), 1471-2458.
Brissette I, Scheier M & Carver C. (2004).The role of optimism in social network development,
coping and psychological adjustment during a life transition. Journal of Personality and Social
Psychology.; 82:102-111.
Lai, S. T,. Lim, K. S., Tang, V., Low, W.Y.(2019). Positive psychological interventions for
people with epilepsy: An assessment on factors related to intervention participation. Epilepsy &
Behavior.90-97. https://doi.org/10.1016/j.yebeh.2017. 12.019
Karademas, E. C., Konstantions, K., & Sideridis, G. D. (2007). Optimism, self-efficacy, and
information processing of threat –and well-being- related stimuli. Stress and Health. 23, 285-
294.
Luthans, F., luthans, k., & luthans, B. C. (2004). Positive psychological capital: Going bgehond
human and social capital.bus horiz, 47(1),45-50.
Orejudo, S., Puyuelo, M., Fernandez-turrado, T. ,Ramos, T. (2012). Optimism in adolescence:A
cross-sectional study of the infiuence of family and peer group variables on junior high school
students,personality and individual differces, 812-817.
Susana, C., Marques, J. L., Shane, J., & Lopez, J. (2011). The role of positive psychology
constructs in predicting mental health and academic achievement in children and adolescents: a
two-year longitudinal study. Journal of Happiness Study, 12, 1049-1062.
Seligman M . Inner happiness, translated by M Tabrizi, Karimi R , lotus A. 1rd ed. Tehran:
Danzhh Publication; 2010 .p.115(Persian).
Seligman, M. E. P., Rashid, T., & Parks, A. C. (2006). Positive Psychotherapy. Am Psychol,
61(8), 774-788.
Srinivasan, B.T,. Davies, M. (2019). Glycaemic management of type 2 diabetes.
Medicine,47(1):32-39. https://doi.org/10.1016/j.mpmed.201 8.10.009
Wong, S. S. (2012). Negetive thinking versus positive thinking in a singaporean student
sample:relationships with psychological wellbeing and psychological maladjustment. Learning
and Individual Differnces, 4, 76-82.
Withidpanyawong, U., Lerkiatbundit, S,. Saengcharoen, W. (2019). Family- based intervention
by pharmacists for type 2 diabetes: A randomised controlled trial. Patient Education and
Counseling, 102(1): 85-92.
Yee Ho M, Cheung F & Cheung S. The role of meaning in life and optimism in promoting
subjective well-being. Personality and Individual Difference. 2010; 48:658-663.