اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر کاهش اضطراب و کنترل فشار خون مردان دارای هیپرتانسیون

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، مشاور و معلم در آموزش و پرورش شهرستان کامیاران، کامیاران، ایران

2 کارشناس ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد بوکان، معلم در آموزش و پرورش شهرستان بوکان، بوکان، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر کاهش اضطراب و کنترل فشار خون مردان مبتلا به هیپرتانسیون (فشار خون بالا) انجام شد. پژوهش نیمه تجربی حاضر از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری در این پژوهش را کلیه مردان بالای 35 سال دارای پرفشاری خون مراجعه کننده به مرکز درمانی بیمارستان توحید سنندج در نیمه اول سال 1398 تشکیل می دادند. به منظور انجام این پژوهش، تعداد 30 نفر از مردان بالای 35 سال دارای پرفشاری خون به روش نمونه گیری در دسترس، انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده مقیاس استرس (DASS-42) بود. داده های به دست آمده با روش آماری تحلیل واریانس تک متغیری به وسیله نسخه بیست SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری تفاوت معناداری بین گروه ها در متغیرهای پژوهش گردیده است. بدین معنا که آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری به کاهش استرس و کنترل فشار خون مردان گروه آزمایش انجامید.
آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری به مردان دارای بیماری پرفشاری خون در بیمارستان توحید شهر سنندج موجب کاهش علائم استرس و فشار خون بالا در آن ها گردیده است. این درمان توانایی افراد را برای سازگاری مناسب با موقعیت‌های استرس آور افزایش می‌دهد و ترکیبی از تکنیک های آرمیدگی و تکنیک های شناختی رفتاری را جهت کنترل استرس و فشارخون را به افراد آموزش می دهد.
کلمات کلیدی: مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری، اضطراب، فشار خون، هیپرتانسیون.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Cognitive Behavioral Stress Management Training on Anxiety and Blood Pressure Control in Hypertensive Men

نویسندگان [English]

  • hesam ahmadian 1
  • ALI ghaderyan 2
  • majid abdi 2
1 PhD in educational psychology, Lorestan University, consultant and teacher in education in Kamiyaran city, Kamyaran, Iran
2 Senior expert in clinical psychology, Bukan Azad University, teacher in education in Bukan city, Bukan, Iran.
چکیده [English]

this study aimed to investigate the efectiveness of cognitive behavioral stress management training on reducing anxiety and hypertension in hypertensive men.This is a pre-test and post-test pre-test with control group. The statistical population in this study was all men over 35 years old with hypertension referring to Tohid Hospital in Sanandaj during the second half of 2019. In order to conduct this research, 30 hypertension men over 35 years old were selected by available sampling method. The instrument was the Stress Scale (DASS-42). Data were analyzed using ANOVA one-way analysis of variance (ANOVA) by SPSS twenty version.The results of this study showed that stress management training in cognitive-behavioral way was significantly different between the groups in the research variables (p ≥0/005.( This means that cognitive-behavioral stress management training has led to stress management and control of men's blood pressure in the experimental group.
Cognitive-behavioral stress management training for men with hypertension in the Tohid Hospital of Sanandaj has been shown to reduce symptoms of stress and high blood pressure in them. This treatment increases the ability of individuals to adapt to stressful situations and teaches a combination of contraceptive techniques and cognitive-behavioral techniques to control stress and blood pressure.
Keywords: Cognitive-behavioral stress management, Anxiety, Blood pressure.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive-behavioral stress management
  • Anxiety
  • Blood pressure
  1. Kaplan MS, Huguet N, Feeny DH. Mcfarland BH. Self-reported hypertension prevalence and income among older adults in Canada and the United States. Soc Sci Med. 2010; 70(6): 844-849.
  2. Mularcik KA. Self-efficacy toward health behaviors to improve blood pressure in patients who receive care in a primary care network. The Ohio State University. 2010; 20(3): 123-138.
  3. Park YH, Song M, Cho BL, Lim JY, Song W, Kim SH. The effects of an integrated health education and exercise program in community-dwelling older adults with hypertension: a randomized controlled trial. Patient Educ Couns. 2011; 82(1): 133-7.
  4. Bobrovskaya L, Beard B, Bondarenko E, Ibeig M, Jobling PH, Walker FR. Does exposure to Chronic Stress influence blood pressure in Rats? Auton Neurosci. 2013; 77(2): 217-23.
  5. Vinik BH. Psychiatric mental health aspects. In: William R, Mutran E, Kity K. Clinical aspects of aging. Baltimore: Lippincott Company. 2005; 23(4): 929–1010.
  6. Dennis S. Kenedy R. Techniques for managin stress. Psychosom Med. 2000; 112(10): 415-20.
  7. Jahangirpour M, Mousavi S, Khosrowjavid M, Salari A, Rezaei S. The Effect of Group Mindfulness Training on Depression, Anger and Anxiety in Patients with Coronary Artery Disease. Medical

 

Sciences Journal of Urmia University. 2013; 24(9): 739-730. [In Persian]

  1. Jnbzrghi M. Nouri N. Anxiety and Tension Therapy Techniques. Tehran: Samt Publishing. 2003. [In Persian]
  2. Neil Carlson R. Fundamentals of Physiological Psychology. New York: Guilford Press. 1995.
  3. Ai AL. Peterson C. Bolling SF. Psychological recovery from coronary artery bypass graft surgery: The use of complementary therapies. The Journal of Alternative and Complementary Medicine. 2012; 3(4): 343-53.
  4. Samavat T, Hojatzadeh A, Shams M, Afghami A, Mahdavi A, Bashti S, Pooraram H, Ghotbi M. Rezvani A. Ways to prevent and control cardiovascular disease (special in government employees). Medical Sciences & Health Journal of Hamadan University. 2012; 12(3): 233-241. [In Persian]
  5. Jandaghi F. The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Stress Management Group Training on Anxiety and Depression in Patients Suffering from Substance Abuse in Materials Subjected to Methadone Maintenance Treatment. Journal of Clinical Psychology. 2012; 4(2): 23-16.
  6. Khadayari Fard M, Parand A. Stress and coping methods. Tehran: Tehran University Press. 2011. [In Persian]
  7. Chen Camano RR. Uncontrolled hypertension and associated factors in hypertensive patients at the Primary healthcare Center Luis H. Moreno, Panama: A feasibility study [Dissertations]. Tempa, US: University of South Florid. 2013; 1(3): 132-111.
  8. Robyn L, Osborn A, Angelique C, Demoncada A, Micheal D. Feurestein Psychosocial Intervetions For Depression, Anxiety and Quality Of Life In Cancer Survivors: Meta-Analyses. The International Journal of Psychiatry in Medicine. 2006; 36(1): 1-12.
  9. Davies SJ, Jackson PR, Potokar J, Nutt DJ. Treatment of anxiety and depressive disorders in patients with cardiovascular disease. BMJ. 2004: 328(7445): 939-43.
  10. Lovibond F. Lovibond SH. The structure of negative emotional states: comparison of the depression anxiety stress scales (DASS) with the beck depression and anxiety inventories. Behave Res Ther. 1995; 33(4): 335-343.
  11. Sahebi A, Asghari MJ, Salari R. Validation of Depression Anxiety and Stress Scale (DASS-21) for an Iranian Population. Iranian Psychology Quarterly. 2005; 4(1): 89-97. [In Persian]
  12. Jabal Ameli S. Effectiveness of stress management intervention on cognitive-behavioral approach to psychological symptoms and quality of life and severity of hypertension in female patients with hypertension. Clinical Psychology Master's thesis. Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan. 2010. [In Persian]
  13. Rezaei F. The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Therapy on Anxiety and Depression in Patients with Asthma. Quarterly journal of Shahed University. 2012; 19(7): 99-111. [In Persian]
  14. De-Luca G, Van't-Hof AW, Huber K, Gibson CM, Bellandi F, Arntz HR. Impact of Hypertension on Distal Embolization, Myocardial Perfusion and Mortality in patients with ST Segment Elevation Myocardial Infarction undergoing Primary Angioplasty. Am J Cardiol. 2013; 112(8): 1083-6.
  15. Meichenbaum, D. Stress inoculation training: A preventative and treatment approach Chapter to appear in P.M Lehrer R.L woolfolk & w.s sime, Guiford press. Journal of Occupational Health Psychology. 2008; 1(2): 170-186.