اثربخشی درمان مبتنی بر شفقت بر اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب و تعارض نوجوانان دختر با والدین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی، واحد علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 استادیار گروه روانشناسی، واحد علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

مقدمه
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر شفقت بر اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب و تعارض نوجوانان دختر با والدین انجام شد.
روش کار
در پژوهش حاضر بر حسب نوع گردآوری داده‌ها از نوع طرح‌های نیمه آزمایشی استفاده شد؛ طرح این پژوهش از نوع طرح‌های پیش آزمون – پس­آزمون با گروه کنترل بود. از جامعه آماری دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم منطقه 1 شهر تهران، با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس، 30 نفر انتخاب و با استفاده از  روش جایگزینی تصادفی، به دو گروه گواه و آزمایش تقسیم شدند. روش اجرا بدین ترتیب بود که  از هر دو گروه پیش‌آزمون‌های اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب و تعارض نوجوانان دختر به عمل آورده شد. سپس به ارائه درمان مبتنی بر شفقت برای گروه آزمایشی به مدت 12 جلسه پرداخته شد اما برای گروه گواه هیچ‌گونه مداخله‌ای صورت نگرفت. بعد از اتمام آموزش برای گروه تجربی، از هر دو گروه پس آزمون‌های پژوهش ه عمل آمد. بدین ترتیب داده­های لازم برای تحلیل فرضیه­های پژوهش جمع­آوری و با استفاده از تحلیل کواریانس تحلیل شد.
نتایج
یافته­های پژوهش در گروه تجربی نشان داد که نمرات پس­آزمون­های اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب و تعارض نوجوانان دختر با والدین و نسبت به پیش­آزمون محسوسی داشته است اما این تفاوت در گروه گواه ملاحظه نشد. نتایج کواریانس نشان داد که درمان مبتنی بر شفقت بر کاهش اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب و تعارض نوجوانان دختر با والدین تاثیر معنی دار دارد (001˂p)؛
نتیجه­گیری
به منظور بهبود اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب و تعارض نوجوانان دختر با والدین پیشنهاد می­شود از درمان شفقت بر خود استفاده شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of compassion-based therapy on anxiety related to emotional disorders and conflict between teenage girls and their parents

نویسندگان [English]

  • Nazanin Shafieifar 1
  • Amenehsadat Kazemi 2
  • Mansour Alimahdi 2
1 Department of Psychology, Department of Medical Sciences, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Medical Sciences Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Introduction: The present study was conducted with the aim of determining the effectiveness of compassion-based therapy on anxiety related to emotional disorders and conflict between adolescent girls and their parents.
Method: In the current research, according to the type of data collection, semi-experimental designs were used; The design of this research was a pre-test-post-test design with a control group. 30 people were selected from the statistical population of all female students of the second secondary level in the 1st district of Tehran, using available sampling method, and using random replacement method, they were divided into two control and experimental groups. The implementation method was such that both groups were given pre-tests of anxiety related to emotional disorders and conflict of teenage girls. Then, compassion-based therapy was provided for the experimental group for 12 sessions, but no intervention was done for the control group. After completing the training for the experimental group, post-tests were administered to both groups. In this way, the necessary data for the analysis of research hypotheses were collected and analyzed using covariance analysis.
Results: The findings of the research in the experimental group showed that the post-test anxiety scores related to emotional disorders and conflict between teenage girls and their parents were significant compared to the pre-test, but this difference was not observed in the control group. The covariance results showed that compassion-based therapy has a significant effect on reducing anxiety related to emotional disorders and conflict between teenage girls and their parents (p<001).
Conclusion: Therefore, in order to improve anxiety related to emotional disorders and conflict between teenage girls and their parents, it is suggested to use self-compassion therapy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • compassion therapy
  • anxiety related to emotional disorders
  • parent-child conflict