اثربخشی آموزش سرمایه‌های روان‌شناختی بر اشتیاق شغلی و مسئولیت‌پذیری کارکنان دارای تعارض کار- خانواده در شرکت پالایش گاز سرخون و قشم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران.

2 دانشیار گروه روانشناسی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران.(نویسنده مسئول)

3 استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر عباس، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش سرمایه‌های روان‌شناختی بر اشتیاق شغلی و مسئولیت‌پذیری کارکنان دارای تعارض کار- خانواده در شرکت گاز سرخون و قشم صورت پذیرفت. این پژوهش با روش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری سه ماهه انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کارمندان با تعارض کار-خانواده در شرکت گاز سرخون و قشم در فصل بهار سال 1400 بود. از بین جامعه آماری تعداد 27 کارمند به صورت نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. افراد حاضر در گروه‌ آزمایش آموزش سرمایه‌های روان‌شناختی (10 جلسه) را طی دو و نیم ماه دریافت نمودند. پرسشنامه‌های مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه تعارض کار- خانواده‌ (کارلسون، کاکمار و ویلیامز، 2000)، پرسشنامه اشتیاق شغلی (شوفلی و سالانوا، 2002) و پرسشنامه مسئولیت‌پذیری (کارول، 2010) بود. داده‌های حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس آمیخته توسط نرم‌افزار آماری SPSS23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش سرمایه‌های روان‌شناختی بر اشتیاق شغلی و مسئولیت‌پذیری کارکنان دارای تعارض کار- خانواده تاثیر داشته است. بر اساس یافته‌های حاصل از پژوهش حاضر، آموزش سرمایه‌های روان‌شناختی می‌تواند با بهره گیری از مفاهیمی همانند تاب‌آوری، خودکارآمدی، خوش بینی و امید به عنوانی روشی موثر در جهت بهبود اشتیاق شغلی و مسئولیت‌پذیری کارکنان دارای تعارض کار- خانواده مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Efficacy of Psychological Capitals Training on the Job Engagement and Responsibility of the Staff with Work-Family Conflict in Sarkhun and Qeshm Gas Refining Company

نویسندگان [English]

  • mohammad zarezadeh 1
  • kobra hajalizadeh 2
  • azita amirfakhraei 3
1 PhD student in Psychology, Department of Psychology, Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran.
2 Associate Professor, Department of Psychology, Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran. (Corresponding author)
3 Assistant Professor, Department of Psychology, Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran.
چکیده [English]

The present study was conducted to investigate the efficacy of psychological capitals training on the job engagement and responsibility of the staff with work-family conflict in Sarkhoon and Qeshm gas Company. It was a quasi-experimental study with pretest, posttest, control group and tree-month follow-up period design. The statistical population included the staff with work-family conflict in Sarkhoon and Qeshm oil and Gas Company in the spring of 2021. 27 employees were selected through purposive sampling method and randomly accommodated into experimental and control groups. The experimental group received psychological capitals training (10 sessions) during two-and-a-half months. The applied questionnaires in this study included work-family conflict questionnaire (Carlson, Kacmar, and Williams, 2000), job engagement and questionnaire (Schaufeli, Salanova, 2002) and responsibility questionnaire (Carroll, 2010). The data from the study were analyzed through Mixed ANOVA via SPSS23 software. The results showed that psychological capitals training has been effective on the job engagement and responsibility in the staff with work-family conflict. According to the findings of the present study, psychological capitals training can be used as the efficient method to improve job engagement and responsibility of the staff with work-family conflict using concepts such as resilience, self-efficacy, optimism and hope.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Job engagement
  • work-family conflict
  • psychological capitals
  • responsibility