اثر بخشی آموزش برنامه بازآموزی اسنادی پنسیلوانیا بر رفتارهای ارتقا دهنده سلامت تحصیلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران

2 استادیار، دانشکده روان شناسی، علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. استاد مدعو، استادیار، گروه روانشناسی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران (نویسنده مسئول)

3 دانشیار، گروه مشاوره، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران

4 استادیار، گروه مشاوره، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران

5 دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، ، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

چکیده

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه بازآموزی اسنادی پنسیلوانیا بر رفتارهای ارتقاء در دانشجویان انجام شد.
روش کار:  در این پژوهش ­تجربی با طرح پیش­آزمون - پس­آزمون 50 دانشجوی کارشناسی دانشگاه خوارزمی در دو گروه آزمایش و کنترل، پیش و پس از آموزش، به پرسشنامة رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت تحصیلی شامل مولفه­های سرزندگی تحصیلی، تاب آوری تحصیلی، مشغولیت تحصیلی، خوش­بینی تحصیلی و هدف گزینی تسلطی (صالح­زاده، 1396) پاسخ دادند. از طریق12 جلسه دو ساعته، آموزش برنامه بازآموزی، به شیوه گروهی برای گروه آزمایش اجرا شد.
نتایج: نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری نشان داد که برنامه بازآموزی اسنادی پنسیلوانیا در افزایش مولفه­های تاب آوری تحصیلی، خوش بینی تحصیلی و هدف گیزی تسلطی اثرات معنی داری داشت (001/0≥P). اما در مولفه های سرزندگی تحصیلی و مشغولیت تحصیلی بلحاظ آماری اثرات معنی داری نداشت (001/0≤P).
نتیجه گیری: به طور کلی، نتایج مطالعة حاضر نشان می­دهد که برنامة پنسیلوانیا از طریق 1)کمک به فراگیران برای شناسایی توانمندی­های فردی خویش (احساس فردی، نگرش­ها و باورها) و2) غنی­سازی مهارت­های ارتباط بین­فردی و 3)غنی سازی مهارت های  حل مساله(مقاومت، شوخ­طبعی و تعامل)، درتغییر الگوی رفتاری و رفتارهای ارتقاء دهنده تحصیلی به منظور کمک به تامین مصونیت روانی فراگیران در موقعیت­های تحصیلی اثرگذار است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Pennsylvania attributive retraining Program on Academic health promoting behaviors

نویسندگان [English]

  • Reza Darabi 1
  • Mahdi Arab zadeh 2
  • Hassan Heidari 3
  • Hossein Davoodi 4
  • Saeed Toulabi 5
1 Ph.D. Student in Educational Psychology, Department of Psychology, Khomein Branch, Islamic Azad University, Khomein, Iran
2 Assistant Professor, Faculty of Psychology, Educational Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran. Visiting Professor, Assistant Professor, Department of Psychology, Khomein Branch, Islamic Azad University, Khomein, Iran (corresponding author)
3 Associate Professor, Department of Consulting, Khomein Branch, Islamic Azad University, Khomein, Iran
4 Assistant Professor, Department of Counseling, Khomein Branch, Islamic Azad University, Khomein, Iran
5 Specialized Doctorate in Educational Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Introduction: The aim of this study was to determine the effectiveness of Pennsylvania Documentary Retraining Program on promotion behaviors in students.
Methods: In this experimental study with a pre-test-post-test design of 50 undergraduate students of Kharazmi University in both experimental and control groups, before and after training, to a questionnaire of academic health-promoting behaviors including components of academic vitality and resilience. Academic, academic engagement, academic optimism and dominant goal setting (Salehzadeh, 1396) responded. Through 12 two-hour sessions, retraining program training was conducted in a group manner for the experimental group.
Results:  The results of multivariate analysis of covariance showed that the Pennsylvania Documentary Retraining Program had significant effects on increasing the components of academic resilience, academic optimism and dominance targeting (P≤0.001)., but did not have statistically significant effects on the components of academic vitality and academic engagement (P≥0.001).
Conclusion: In general, the results of the present study show that the Pennsylvania program helps to enrich learners by 1) identifying their individual abilities (individual feelings, attitudes, and beliefs) and 2) enriching skills. Interpersonal communication and 3) Enrichment of problem solving skills (resistance, humor and interaction), is effective in changing the pattern of behavior and promotional behaviors to help ensure the psychological security of learners in educational situations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic Vitality
  • Academic Resilience
  • Academic Engagement
  • Academic Optimism And Masterful Goal Setting