مقایسه میزان اثربخشی روش‌های تئاتردرمانی، موسیقی درمانی و نقاشی درمانی بر احساس شایستگی و سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتر ا گروه روانشناسی، واحد نایین، دانشگاه آزاد اسلامی، نایین، ایران

2 استادیار گروه روانشناسی، واحد نایین، دانشگاه آزاد اسلامی، نایین، ایران

3 استادیار گروه علوم پایه، واحد نایین، دانشگاه آزاد اسلامی، نایین، ایران

چکیده

اختلالات یادگیری یکی از مشکلات شایع در مدارس است که باعث ترک تحصیل بسیاری از دانش آموزان شده، هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه میزان اثربخشی روش‌های تئاتردرمانی، موسیقی درمانی و نقاشی درمانی بر احساس شایستگی و سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری می باشد. این پژوهش با توجه به هدف، جز تحقیقات کاربردی محسوب می شود. پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی همراه با گروه آزمایش وکنترل و دوره پیگیری است. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه جاودان (1394) و پرسشنامه مارتین و مارش (2006) استفاده شد. جامعه آماری پژوهش دانش آموزان دوره دوم دبستان در منطقه 22 استان تهران هستند که بر اساس نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در چهار گروه 18 نفره جای گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده از روش‌های آماری در قالب آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است. بررسی اثر آموزش موسیقی درمانی، تئاتر درمانی و نقاشی درمانی بر احساس شایستگی در دانش آموزان دارای اختلال نشان داد که مقدار آماره بزرگ ترین ریشه روی 165/0 که در سطح معناداری (020/0P<) معنادار است، نشان داد که حداقل یکی از روش‌های درمانی توانسته است بر روی متغیر احساس شایستگی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری تأثیر بگذارد. همچنین با برآوردهای بدست آمده می توان گفت که روش تئاتر درمانی توانسته است نسبت به روش های موسیقی درمانی و نقاشی درمانی از عملکرد بهتری برخودار باشد و بعد از آن روش موسیقی درمانی و نقاشی درمانی نیز در رتبه بعدی قرار گیرند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparing the effectiveness of theater therapy, music therapy and painting therapy methods on the feeling of competence and academic vitality in students with learning disabilities

نویسندگان [English]

  • Elnaz bahmanzad 1
  • hasan khoshakhlagh 2
  • Mohamad zarehneyestanak 2
  • Seyyed Mustafa banitaba 3
1 PhD student, Department of Psychology, Nayin Branch, Islamic Azad University, Nayin, Iran
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Nayin Branch, Islamic Azad University, Nayin, Iran
3 Assistant Professor, Department of Basic Sciences, Nayin Branch, Islamic Azad University, Nayin, Iran
چکیده [English]

Learning disorders are one of the common problems in schools that cause many students drop out. The purpose of this research is compare the effectiveness of theater therapy, music therapy, and painting therapy methods on the sense of competence and academic vitality in students with learning disabilities. According to the purpose, this research is considered as an applied research. The current research is semi-experimental with experimental and control group and a follow-up period. Javadan questionnaire (2014) and Martin and Marsh questionnaire (2006) were used to collect information. The statistical population of the research is the students of the second year of primary school in the 22nd district of Tehran province, who were selected based on purposeful sampling and randomly placed in four groups of 18 people. Statistical methods in the form of descriptive statistics and inferential statistics have been used for data analysis. The study of the effect of music therapy, theater therapy and painting therapy on the sense of competence in students with disabilities showed The value of the largest root statistic is 0.165, which is significant at the significance level (P<0.020), which showed that at least one of the treatment methods was able to affect the variable of the sense of competence of students with learning disabilities. Also, with the estimates obtained, it can be said that the theater therapy method has been able to perform better than the music therapy and painting therapy methods, and after that, the music therapy and painting therapy methods are ranked next.

کلیدواژه‌ها [English]

  • theater therapy
  • music therapy
  • painting therapy
  • learning disorders