نقش نیمرخ هوشی بر نیمرخ خلاقیت دانش‌آموزان تیزهوش تحصیلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ،تهران، ایران

2 3. دانشیار، گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران

3 دانشیارگروه مشاوره، دانشگاه تهران،تهران،ایران

4 استاد گروه روانشناسی وآموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران ، تهران، ایران

چکیده

مقدمه: با توجه به شکاف پژوهشی در زمینه نقش نیمرخ هوشی در خلاقیتریال هدف این پژوهش تعیین نقش نیمرخ هوشی بر نیمرخ خلاقیت دانش­آموزان تیزهوش تحصیلی بود.
روش کار: روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع زمینه­یابی می­باشد. از جامعه دانش‌آموزان نوجوان تیزهوش شهر تهران و کرج که در پایه­های تحصیلی نهم تا دوازدهم، مشغول به تحصیل بودند، با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی منظم سه مدرسه انتخاب گردید و تعداد 120 نفر (از هر مدرسه 40 نفر) به‌عنوان نمونه به صورت تصادفی انتخاب شدند. از نسخه نوین هوش­آزمای تهران- استانفورد – بینه (SB-5) برای بررسی نیمرخ هوشی و از آزمون خلاقیت عابدی برای بررسی نیمرخ خلاقیت استفاده شده است که هر دو ابزار دارای روایی و اعتبار مطلوبی می­باشد. مدل آماری مورد استفاده، رگرسیون تک­متغیری و چندمتغیری بود.
نتایج: یافته­ها نشان داد که میزان تاثیر نیمرخ هوشی بر نیمرخ خلاقیت در دانش­آموزان تیزهوش تحصیلی از لحاظ آماری در سطح اطمینان 95/0 معنی­دار بوده است؛ بدین ترتیب که هوشبهر استدلال سیال و پردازش دیداری-فضایی بر خلاقیت دانش­آموزان تیزهوش تحصیلی موثر می­باشد که میزان تاثیر هر دو هوشبهر سیال و سرعت پردازش بر خلاقیت، چشمگیر بوده و نشان­دهنده نقش موثر هوشبهر استدلال سیال و پردازش دیداری-فضایی برخلاقیت است.  
 نتیجه‌گیری: نیمرخ هوشی بر نیمرخ خلاقیت دانش­آموزان تیزهوش تحصیلی تاثیر دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The role of the intelligence profile on the creativity profile of gifted students

نویسندگان [English]

  • Ensyeh Ebrahim 1
  • Ali Akbar Arjmandnia 2
  • Massoud Gholamali Lavasani 3
  • GholamAli Afrooz 4
1 PhD Student in Exceptional Child Psychology and Education, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
2 3. Associate Professor, Department of Psychology and Education for Exceptional Children, Faculty of Education and Psychology, University of Tehran, Tehran, Iran arjmandnia@ut.ac.ir
3 Associate Professor, Counseling Department, University of Tehran, Tehran, Iran
4 Professor, Department of Psychology and Education of Exceptional Children, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

Introduction: Due to the research gap in the role of IQ in creativity, the aim of this study was to determine the role of IQ on the creativity profile of gifted students.
Material and methods: The method of this research is descriptive” A survey study”. From the community of gifted adolescent students in Tehran and Karaj who were studying in the ninth to twelfth grades, three schools were selected using regular random sampling method and 120 people (40 people from each school) as a sample. Were randomly selected. The new version of Tehran-Stanford-Binet intelligence test (SB-5) was used to examine the IQ profile and Abedi creativity test was used to check the creativity profile, both of which have good validity and reliability. The statistical model used was univariate and multivariate regression.
Results: The results showed that the effect of intelligence profile on creativity profile in gifted students was statistically significant at the confidence level of 0.95; Thus, fluid reasoning intelligence and visual-spatial processing are effective on the creativity of gifted students. The effect of both fluid intelligence and processing speed on creativity is significant and shows the effective role of fluid reasoning and visual processing intelligence. It is a space of creativity.
Conclusion: IQ profile has an effect on the creativity profile of gifted students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • IQ profile
  • Creativity profile
  • Intelligence