اثر بخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی بر تحمل پریشانی وتاب آوری ماداران دارای دانش آموز کم توان ذهنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران

2 دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران(نویسنده مسئول)

3 استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران

چکیده

مقدمه:عقب ماندگی ذهنی اختلالی ست که از کودکی نمایان می شودو با عملکرد عقلانی زیر متوسط (هوشبهر 70 یا کمتر) مشخص می شود. هدف از این پژوهش اثربخشیرفتار درمانی دیالکتیکی بر تحمل
پریشانی وتاب آوری مادران دارای فرزندان کم توان ذهنی شهر زاهدان بود..
روش کار: روش پژوهش، نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل مادران دانش آموزان کم توان ذهنی شهر زاهدان در سال 1399 بود.
یافته ها:یافته ها نشان داد که نمره کلی تحمل پریشانی و تاب‌آوری در گروه آزمایش در مرحله پس آزمون در قیاس با گروه کنترل افزایش یافته است. در کل نتایج نشان داد که تفاوت میانگین های نمرات ابعاد تاب‌آوری و نمرات ابعاد تحمل پریشانی در گروه درمانی آموزش رفتار درمانی دیالکتیکی و کنترل در مرحله پس‌آزمون تفاوت معناداری وجود دارد
بحث و نتیجه گیری:. درمجموع نتایج پژوهش حاضر بیان کننده این بود که رفتاردرمانی دیالکتیکی بر تحمل پریشانی و تاب آوری ماداران دارای کودکان کم توان ذهنی موثر بوده است.بنابراین با توجه به یافته های به دست آمده می‌توان این درمان را به عنوان یک روش کارا جهت افزایش تحمل پریشانی و تاب آوری در مادران دارای کودکان کم توان ذهنی پیشنهاد داد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of dialectical behavior therapy on the tolerance and distress of mothers with mentally retarded students

نویسندگان [English]

  • Taherh Rahatdahmarde 1
  • Mahmoud Shirazi 2
  • Ali Arab 3
1 Phd student, Department of Psychology, Zahedan Branch, Islamic Azad University, Zahedan, Iran
2 Associate Professor, Department of Psychology, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran(Corresponding author)
3 Assistant Professor, Department of Psychology, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran
چکیده [English]

Introduction: Mental retardation is a disorder that manifests itself from childhood and is characterized by below average intellectual function (IQ 70 or less). The aim of this study was the effectiveness of dialectical behavioral therapy on tolerance Anxiety and resentment of mothers with mentally retarded children in Zahedan.
Methods: The research method is quasi-experimental and is a pre-test post-test design with a control group. The statistical population of this study included the mothers of mentally retarded students in Zahedan in 1399. Thus, among the mothers of students in exceptional schools in districts 1 and 2 of Zahedan, 30 people were selected according to the inclusion criteria and randomly assigned to two experimental groups (15) and a control group (15). The experimental group in 8 sessions of 90 minutes. In 2 months, they were trained in dialectical behavior therapye.
Results: The results showed that the overall score of distress tolerance and resilience in the experimental group in the post-test phase increased compared to the control group. Overall, the results showed that there was a significant difference between the mean scores of resilience dimensions and distress tolerance dimension scores in the dialectical behavior therapy training and control group in the post-test
Discussion:. Therefore, according to the findings, this treatment can be used as an effective method to increase anxiety tolerance and Resilience has been suggested in mothers with mentally retarded children. .

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Dialectical Behavior Therapy
  • Distress Tolerance
  • Resilience
  • Mothers
  • Mental Retardation