بررسی تأثیر روانشناسی رفتار بر ارزشیابی توصیفی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استاد یار گروه علوم تربیتی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد، لامرد ، ایران

چکیده

مقدمه
از جمله وظایف و اهداف اصلی نظام آموزش وپرورش ،تربیت انسانهایی آزاد اندیش، مسئول، حقیقت طلب، شجاع، فعال و خلاق است این نظام زمانی می­تواند به اهداف مورد نظر خود دست یابد که متناسب با تغییراتی در بخشهای گوناگون جامعه انسانی به ویژه در حوزه­های نظریه­های یادگیری به وجود می­آید تحول بنیادین در همه بخشهای خود به وجود آورد.
 مطالعه حاضر از نظر هدف از جمله تحقیقات کاربردی و از نظر چگونگی اجرای پژوهش توصیفی- پیمایشی است. از نظر این پژوهش ارزیابی و سنجش میزان تحقق یافتن این اهداف بر عهده­ی نظام ارزشیابی است و ارزشیابی تحصیلی یکی از عوامل مهم در بهبود یادگیری و پیشرفت است. در این راستا نظام ارزشیابی توصیفی در دوره­ی ابتدایی با هدف ایجاد تغییرات بنیادی درنظام آموزش و پرورش ایران و با عنایت به رویکردهای نوین در فرایند یاددهی یادگیری و گذر از ارزشیابی دانش محور به ارزشیابی قابلیت محور به صورت به اجرا در آمده است. از مباحث ایراد شده نتیجه گرفته می شود که ارتباط ارزشیابی با پیشرفت تحصیلی مسأله­ای است که از جهات مختلف قابل بررسی می­باشد و ارزشیابی باید در عین ایجاد مسأله به سیالی فکر و اندیشه نیز کمک کرده و رشد تحصیلی دانش آموزان را باعث گردد و زمینه­ی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را فراهم سازد. در پی تغییرات نظام آموزشی، روشهای ارزشیابی نیز دگرگون گردید و از ارزشیابی نتیجه مدار در دیدگاه رفتارگرایی به ارزشیابی فرایند مدار از دیدگاه سازگرایی تغییر رویه داده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the effect of descriptive evaluation on students' academic achievement

نویسنده [English]

  • Ali Asghar Machinchi
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Islamic Azad University, Lamerd Branch, Lamerd, Iran
چکیده [English]

One of the main tasks and goals of the education system is to train free-thinking, responsible, truth-seeking, brave, active and creative people. This system can achieve its goals when it is commensurate with changes in various sectors. Human society, especially in the field of learning theories, has undergone a fundamental transformation in all its parts. The present study is applied research in terms of purpose and descriptive-survey research in terms of how to conduct research. According to this study, evaluating and measuring the achievement of these goals is the responsibility of the evaluation system and academic evaluation is one of the important factors in improving learning and progress. In this regard, the descriptive evaluation system in the primary school with the aim of creating fundamental changes in the Iranian education system and with regard to new approaches in the process of teaching learning and passing from knowledge-based evaluation to ability-based evaluation has been implemented. From the issues raised, it is concluded that the relationship between evaluation and academic achievement is an issue that can be examined from different angles, and evaluation should help the fluidity of thought and the academic growth of students while creating the problem. And provide the ground for students' academic progress. Following the changes in the educational system, the evaluation methods have also changed and the procedure has changed from result-oriented evaluation from a behaviorist perspective to process-oriented evaluation from a conformist perspective.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Students
  • Elementary school
  • Academic achievement
  • Descriptive evaluation