اثربخشی بازی درمانی بر مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به نقص توجه بیش فعالی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، گروه روان‌شناسی، واحد محلات، دانشگاه آزاد اسلامی، محلات، ایران.

2 گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)

چکیده

مقدمه: بازی درمانی شکلی از رویکرد روان درمانی و ابزاری روانی-تشخیصی برای کودکان می باشد، هدف از این پژوهش بررسی اثر بازی درمانی بر مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به نقص توجه بیش فعالی بود.
روش کار:  روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و گروه های کنترل و آزمایشی می باشد. جامعه آماری تحقیق را دانش آموزان مقطع ابتدایی مبتلا به نقص توجه بیش فعالی مراجعه کننده به مراکز اختلال و یادگیری منطقه 2 تهران تشکیل دادند. روش نمونه گیری هدفمند بوده که براساس معیارهای ورود به تحقیق 30 نفر انتخاب شدند که به صورت تصادفی ساده به 2 گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه مشکلات رفتاری کودکان و نوجوانان کوای و پترسون (RBPC) – فرم تجدید نظر شده بود.آزمودنی ها طی ده جلسه اجرای بازی درمانی گروهی با رویکرد شناختی-رفتاری را داشتند. جهت تجزیه‌وتحلیل داده ­های تحقیق از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. تمام عملیات آماری پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 25 با سطح معنی­داری  05/0>P در نظر گرفته شد.
نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که بین نمره‌های گروه آزمایش در پیش آزمون و پس آزمون  به‌طور معناداری تفاوت وجود دارد (001/0>p). هم چنین تفاوت میانگین نمره‌های پس­آزمون مشکلات رفتاری کودکان در دو گروه آزمایش و کنترل معنادار است (05/0≥P).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق می توان گفت که بازی درمانی رویکرد و مداخله مناسب در جهت کاهش مشکلات رفتاری در کودکان مبتلا به نقص توجه بیش فعالی می باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of play therapy on behavioral problems of children with attention deficit hyperactivity disorder

نویسندگان [English]

  • Zahra Piran Kashani 1
  • Alireza Hajighasemi 2
1 MA student, Department of General Psychology, Mahalat Branch, Islamic Azad University, Mahalat, Iran
2 Department of Physical Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran (Corresponding Author)
چکیده [English]

Introduction Considering that play therapy is a form of psychotherapy approach and a psycho-diagnostic tool for children, the purpose of this study was to investigate the effect of play therapy on the behavioral problems of children with attention deficit hyperactivity disorder.
Methods: The research method is semi-experimental with pre-test, post-test and control and experimental groups. The statistical population of the research was made up of Elementary school students suffering from attention deficit hyperactivity disorder who referred to the centers of learning and disorder in the 2nd district of Tehran. The sampling method was purposeful, and based on the research entry criteria, 30 people were selected and divided into 2 experimental and control groups in a simple random manner. The research tool included Covey and Patterson Behavioral Problems Questionnaire (RBPC) - revised form. Subjects had ten sessions of group play therapy with a cognitive-behavioral approach. Analysis of covariance test was used to analyze the research data. All statistical operations of the research were considered using SPSS version 25 software with a significance level of P<0.05.
Results:  The research results showed that there is a significant difference between the scores of the experimental group in the pre-test and post-test (p<0.05). Also, the difference in the mean scores of the post-test of children's behavioral problems in the two experimental and control groups is significant (P≥0.05)
Conclusion: According to the research results, it can be said that play therapy is a suitable approach and intervention to reduce behavioral problems in children with attention deficit hyperactivity disorder.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Play Therapy
  • Behavioral Problems
  • Children With Attention Deficit Hyperactivity Disorder