اثربخشی برنامه خانواده محور مبتنی بر رایانه بر سرعت پردازش اطلاعات کودکان اختلال نقص توجه- ‌بیش‌فعالی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استادیار، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 استادیار، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

چکیده

مقدمه: اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی به عنوان یک اختلال عصبی- رشدی، علاوه بر نشانه­های رفتاری خاص با نقص در کارکردهای شناختی همراه است. پژوهش حاضر به منظور آزمون اثربخشی برنامه خانواده محور رایانه یار بر سرعت پردازش اطلاعات کودکان با اختلال نقص توجه و بیش فعالی انجام شد.
روش کار: این پژوهش از نوع تحقیقات نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. برای اندازه گیری متغیرها از آزمون عملکرد دیداری- شنیداری استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کودکان 6-9 ساله، با اختلال نقص توجه و بیش فعالی مراجعه کننده به کلینیک های درمانی هستی و پارسا در سال 1401- 1402 بودند. نمونه آماری این پژوهش را 30 نفر از این کودکان تشکیل دادند که به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند و مورد مداخله قرار گرفتند. نتایج با استفاده از روش کواریانس تحلیل شد.
نتایج: نتایج نشان داد که برنامه جامع خانواده محور رایانه یار بر سرعت پردازش اطلاعات در دو مولفه عملکرد دیداری و شنیداری مؤثر بوده است (0.05≥P).
نتیجه گیری: با توجه به اثربخشی برنامه جامع خانواده محور رایانه یار بر بهبود سرعت پردازش اطلاعات می توان بیان داشت که این برنامه دارای اعتبار بوده و می‌توان در افزایش توانایی های شناختی و کارکردهای اجرایی این کودکان از این برنامه بهره جست.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of computer-based family-oriented program on information processing speed of children with attention-deficit-hyperactivity disorder

نویسندگان [English]

  • Shirin HajiJafari 1
  • Mohammad Parsa Azizi 2
  • Javid Peymani 3
1 Department of Psychology, Science & Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Science & Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Psychology, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran.
چکیده [English]

Introduction: Attention Deficit/ Hyperactive Disorder (ADHD), as a neurodevelopmental disorder, accompanied not only with some special behavioral symptoms, The present study was conducted in order to test the effectiveness of the RayanehYar family-oriented program on the information processing speed of children with attention deficit hyperactivity disorder.
Methodology: This research was a semi-experimental research with a pre-test-post-test design with a control group. Audio-visual performance test was used to measure the variables. The statistical population of the research included all 6-9-year-old children with attention deficit hyperactivity disorder who referred to Hasti and Parsa medical clinics in 1401-1402. The statistical sample of this research was made up of 30 of these children who were selected by available sampling and were assigned to two experimental and control groups and were subjected to intervention. The results were analyzed using covariance method.
Results: The findings showed that RayanehYar’s comprehensive family-oriented program was effective on information processing speed in two components of visual and auditory performance (P≥0.05).
Conclusion: Considering the effectiveness of the comprehensive family-centered program of RayanehYar on improving the speed of information processing, it can be said that this program is valid and can be used to increase the cognitive abilities and executive functions of these children.

کلیدواژه‌ها [English]

  • comprehensive family-oriented computer-aid program
  • information processing speed
  • hyperactivity