اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر تصویر بدنی در نوجوانان مبتلا به چاقی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 استاد گروه روان‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران(نویسنده مسئول)

3 استادیار گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

4 دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

چکیده

مقدمه: امروزه چاقی به عنوان یکی از مهم ترین مشکلات سلامت عمومی نوجوانان به طور گسترده ای در کل جهان افزایش یافته است. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر تصویر بدنی در نوجوانان مبتلا به چاقی انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و گروه کنترل بود. از جامعه آماری دانش آموزان مبتلا به چاقی منطقه یک شهر تهران تعداد 50 دانش آموز به روش دردسترس انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش وکنترل قرارگرفتند. دانش آموزان گروه های آزمایش وکنترل در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون به پرسشنامه نگرانی از تصویر بدنی (لیتلیتون و همکاران، 2005) پاسخ دادند. گروه آزمایش به مدت 14 جلسه برنامۀ تدوین شدۀ مبتنی بر ذهن‌آگاهی را دریافت کرد. داده‌ها با استفاده از تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: نتایج توصیفی نشان داد که نگرانی از تصویر بدنی نوجوانان گروه آزمایش در پس آزمون نسبت به پیش آزمون کاهش داشته است. نتایج آزمون کواریانس نیز نشان داد که بین گروه آزمایش و گروه کنترل از لحاظ نگرانی از تصور بدنیتفاوت معنی‌داری وجود دارد (0001/0p< و 86/38 F).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج، توجه به برنامه آموزشی مبتنی بر ذهن‌آگاهی به‌عنوان یک روش مؤثر جهت کاهش تصویر بدنی نوجوانان مبتلا به چاقی می‌تواند مفید باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of an educational program based on mindfulness on body image in adolescents with obesity

نویسندگان [English]

  • Zahra Ramazanalizadeh 1
  • Parviz Sharifi Daramadi 2
  • Amin Rafiepoor 3
  • Mohammad Asgari 4
1 Assistant Professor, Department of Psychology, Payam Noor University, Tehran, Iran
2 Professor, Department of Psychology, Allameh tabatbaee University , Tehran, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Psychology and Counseling, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
4 Associate Professor, Department of Psychology, Allameh tabatbaee University , Tehran, Iran.
چکیده [English]

Introduction: Nowadays, obesity as one of the most important public health problems of adolescents has increased widely in the whole world. This research was conducted with the aim of determining the effectiveness of an educational program based on mindfulness on body image in adolescents with obesity.
Methodology: The current research was of quasi-experimental type with pre-test, post-test and control group. 50 students from the statistical population of students suffering from obesity in one district of Tehran city were selected by the available method and were randomly divided into two experimental and control groups. The students of the experimental and control groups responded to the body image concern questionnaire (Littleton et al., 2005) in two stages, pre-test and post-test. The experimental group received the developed program based on mindfulness for 14 sessions. The data were analyzed using covariance analysis.
Results: Descriptive results showed that the concern about the body image of teenagers in the experimental group decreased in the post-test compared to the pre-test. The results of the covariance test also showed that there is a significant difference between the experimental group and the control group in terms of body image concern (p<0.0001 and F=38.86).
Conclusion: Based on the results, paying attention to the training program based on mindfulness as an effective method to reduce the body image of obese teenagers can be useful.

کلیدواژه‌ها [English]

  • adolescents with obesity
  • mindfulness
  • body image