طراحی مدل توسعه یادگیری الکترونیکی مبتنی بر رهبری آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با استفاده از رویکرد کیفی در سال 1402

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران.

2 استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران.

چکیده

زمینه و هدف: یادگیری الکترونیکی یک اصطلاح گسترده است که به یادگیری ارائه شده از طریق الکترونیکی و مجازی در آموزش عالی و همچنین مدارس ابتدایی تا دبیرستان اشاره دارد.در تمامی مقاطع رهبران آموزشی نقش ویژه ای در پیاده سازی آن ایفا می کنند. این پژوهش با هدف تدوین مدل توسعه یادگیری الکترونیکی مبتنی بر رهبری آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده است.
روش: روش تحقیق نظری و بر اساس روش دلفی انجام شد. جامعه آماری شامل افراد خبره در زمینه آموزش عالی و یادگیری الکترونیکی بودند که تعداد ۱۵ نفر از ایشان به روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی شامل پرسشنامه محقق ساخته بود که به روش دلفی اجرا گردید که روایی این پرسشنامه ها توسط چند صاحب‌نظر تایید شد.
یافته‌ها: بر اساس نتایج روش دلفی،شش بعد با 22 شاخص در حیطه رهبری آموزشی و پنج بعد با 12 شاخص در حیطه یادگیری الکترونیکی مورد اجماع قرار گرفت. دو بعد این مدل شامل رهبری آموزشی و یادگیری الکترونیکی می باشد که بعد رهبری آموزشی به ترتیب اهمیت شامل ۶ مولفه تفکر استراتژیک، دانش رهبری، مدیریت روابط، ویژگی های های شخصیتی، ویژگی های های شناختی و نظام ارزشی است.
نتیجه: توسعه بهینه یادگیری الکترونیکی نیازمند تصمیمات درست و منطقی در خصوص محورهای یادگیری الکترونیکی شامل ارزیابی آموزش، طراحی آموزش، تولید آموزش، پشتیبانی آموزش و توسعه آموزش خواهد بود که درجه اول از عهده رهبران آموزشی با تفکر استراتژیک و دانش حرفه ای قوی بر خواهد آمد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing an e-learning development model based on educational leadership in Mashhad University of Medical Sciences using qualitative approach in 1402

نویسندگان [English]

  • Abolfazl Mansouri kia 1
  • Mahmood Safari 2
  • Masoomeh Oladian 2
1 PhD student in Educational Management, Department of Educational Management, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Damavand, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Educational Management, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Damavand, Iran.
چکیده [English]

Objective:
e-learning is a broad term that refers to learning provided through electronic and virtual means in higher education as well as elementary to high school. In all levels, educational leaders play a special role in its implementation. This research was conducted with the aim of developing an e-learning development model based on educational leadership in Mashhad University of Medical Sciences.
Method:
The theoretical research method was conducted based on the Delphi method. The statistical population included experts in the field of higher education and e-learning, and 15 of them were selected by snowball sampling. The data collection tool in the qualitative section included a researcher-made questionnaire that was implemented using the Delphi method, and the validity of these questionnaires was confirmed by several experts.
Findings:
Based on the results of the Delphi method, six dimensions with 22 indicators in the field of educational leadership and five dimensions with 12 indicators in the field of e-learning were agreed upon. The two dimensions of this model include educational leadership and e-learning, and the educational leadership dimension, in order of importance, includes 6 components of strategic thinking, leadership knowledge, relationship management, personality traits, cognitive traits, and value system. In fact, educational leadership has very broad dimensions, among which educational leaders who have these six components can have the greatest impact on educational environments based on electronic learning. On the other hand, the e-learning dimension has 5 components and in the order of importance, it includes education evaluation, education design, education production,

کلیدواژه‌ها [English]

  • E-learning
  • educational leadership
  • higher education
  • medical sciences