بررسی ارتباط بین خودمراقبتی با شفقت به خود، ذهن‌آگاهی، خودآگاهی و خودشناسی انسجامی در دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، گروه روان‌شناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران

2 دانشیار معلم، دکتری روان شناسی عمومی، آموزش و پرورش، تهران، ایران (نویسنده مسئول)

چکیده

مقدمه: هدف از این پژوهش بررسی ارتباط بین خودمراقبتی با شفقت به خود، ذهن‌آگاهی، خودآگاهی و خودشناسی انسجامی در دانشجویان بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود
روش کار:  جامعۀ آماری کلیۀ دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود در سال 1402 بود. روش نمونه‌گیری به شیوه تصادفی ساده خواهد بود. پرسشنامه‌های تحقیق شامل پرسشنامه خود مراقبتی دیابت توبرت وگلاسکو (2002)، پرسشنامه ذهن آگاهی بائر و همکاران (2006)، پرسشنامه استاندارد مقیاس خودشناسی انسجامی (ISK، قربانی، واتسون و هارگیس، 2008؛ به نقل از جلیلی راد، 1393)، پرسشنامه خودآگاهی خصوصی بود. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌های تحقیق از آزمون رگرسیون چندگانه و همبستگی پیرسون استفاده شد. تمام عملیات آماری پژوهش با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 25 با سطح معنی­داری 05/0>P در نظر گرفته شد.
نتایج: نتایج نشان داد که بین متغیرهای خودمراقبتی با شفقت به خود (250df= ،001/0>p ،26/0r=)،  بین خودمراقبتی با ذهن آگاهی (250df= ،001/0>p ،79/0r=)، بین خودآگاهی با خودمراقبتی (250df= ،001/0>p ،32/0r=)، بین خودشناسی انسجامی با خودمراقبتی (250df=،001/0>p ،67/0r=) رابطه مثبت معناداری وجود دارد
نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق می‌توان گفت که بین خودمراقبتی با تمامی متغیرهای پژوهش ارتباط مثبت معنی‌داری وجود دارد. پیشنهاد می‌گردد در این راستا تحقیقات بیشتری در صورت بگیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The survey of relationships among self-care with self-compassion, mindfulness, self-awareness and integrated self-knowledge in students

نویسندگان [English]

  • Zahra Fateri 1
  • Mohammad Saleh Abdi 2
1 Master's Degree in General Psychology, Department of Psychology, Shahrood branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran
2 Teacher, Associate Professor, Doctor of General Psychology, Education, Tehran, Iran. (Corresponding Author)
چکیده [English]

Introduction: The purpose of this research was to investigate the relationship between self-care and self-compassion, mindfulness, self-awareness and self-knowledge in college students. The research method was descriptive and correlational.
Methods: The statistical population was all students of Islamic Azad University, Shahrood branch in 1402. The sampling method will be simple random sampling. Research questionnaires include Tobert and Glasgow's diabetes self-care questionnaire (2002), Baer et al.'s mindfulness questionnaire (2006), integrated self-knowledge scale standard questionnaire (ISK, Ghorbani, Watson and Hargis, 2008; quoted by Jalili Rad, 2013), self-awareness questionnaire It was private. Multiple regression and Pearson correlation tests were used to analyze the research data. All statistical operations of the research were considered using SPSS version 25 software with a significance level of P<0.05.
Results:  The results showed that between the variables of self-care and self-compassion (r=0.26, p<0.001, 250df), between self-care and mindfulness (r=0.79, p<0.001, 250df), There is a significant positive relationship between self-awareness and self-care (r=0.32, p<0.001, 250df), and between self-awareness and self-care (r=0.67, p>0.001, 250df).
Conclusion: According to the research results, it can be said that there is a significant positive relationship between self-care and all research variables. It is suggested that more research be done in this regard.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Self-Care
  • Self-Compassion
  • Mindfulness
  • Self-Awareness
  • Integrated Self-Knowledge
  • Students