شناسایی ابعاد رهبری برنامه درسی علوم پزشکی در چهارچوب رویکرد تجربه گرایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه برنامه ریزی درسی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران.

2 دانشجوی دکتری تخصصی برنامه ریزی درسی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران.

چکیده

مقدمه
برنامه درسی علوم پزشکی یکی از زمینه­های مهم در حوزه آموزش پزشکی است. هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد رهبری برنامه درسی علوم پزشکی در چهارچوب رویکرد تجربه گرایی می باشد
روش کار
روش پژوهش حاضر کیفی از نوع پدیدارشناسی و با رویکرد تحلیل مضمون انجام شد. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش متخصصان مربوط بود که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، 15 نفر از خبرگان (در حوزه های برنامه ریزی آموزشی و درسی و مدیریت آموزشی) به عنوان نمونه انتخاب شد. از روش مصاحبه نیمه ساختارمند برای گردآوری اطلاعات استفاده شد.
نتایج
نتایج نشان داد در بررسی ابعاد رهبری برنامه درسی علوم پزشکی در چهارچوب رویکرد تجربه گرایی و ارائه مدل از تعداد 9 مقوله فرعی تعداد  4 مضون اصلی احصاء گردید که نهایتا مضمون های اصلی یاد شده نیز در 4 مقوله اصلی طبقه بندی شدند.
نتیجه‌گیری
نتایج حاصل از جمع آوری داده ها و تحلیل مضمون نشان داد که ابعاد رهبری برنامه درسی علوم پزشکی در چهارچوب رویکرد تجربه گرایی شامل روش کار واحد یا پروژه، روش کار آزمایشی، روش ایفای نقش و الگوی شبیه سازی می باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying the dimensions of medical science curriculum leadership in the framework of empiricism approach

نویسندگان [English]

  • Shahram Ranjdoust 1
  • Amin Ebrahimi GhaleJough 2
1 Associate Professor Department of curriculum planinng, Marand branch, Islamic Azad University, Marand, Iran.
2 PhD student, Department of curriculum planinng, Marand Branch, Islamic Azad University, Marand, Iran.
چکیده [English]

Introduction: The curriculum of medical sciences is one of the important fields in the field of medical education. The aim of the current research is to identify the leadership dimensions of medical science curriculum within the framework of empiricism approach.
Method: The method of the current qualitative research was phenomenological type and was carried out with thematic analysis approach. The community studied in this research was related experts, using the purposeful sampling method, 15 experts (in the fields of educational and curriculum planning and educational management) were selected as a sample. A semi-structured interview method was used to collect information.
Results: The results showed that in the examination of the dimensions of medical science curriculum leadership in the framework of the empiricism approach and presentation of the model, the number of 9 sub-categories was counted, and 4 main themes were finally classified into 4 main categories.
Conclusion: The results of data collection and thematic analysis showed that the dimensions of medical science curriculum leadership in the framework of empiricism approach include unit or project work method, experimental work method, role playing method and simulation model.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Curriculum leadership
  • empiricism
  • approach
  • educational planning