میانجی گری ناگویی خلقی در ارتباط بین بدرفتاری های دوران کودکی با قلدری سایبری در نوجوانان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روان‌شناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران

2 گروه روان‌شناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران (نویسنده مسئول)

3 گروه روان‌شناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران

چکیده

مقدمه: با روند رو به فزونی کاربرد شبکه های اینترنتی، ارتباط برقرار کردن بین افراد به سهولت رخ می دهد که می تواند همراه با مشکلاتی باشد. پژوهش پیش رو به هدف بررسی میانجی گری ناگویی خلقی در ارتباط بین بدرفتاری دوران کودکی با قلدری سایبری در نوجوان ها صورت گرفت.
روش کار: پژوهش حاضر توصیفی، نوع همبستگی بود که به روش الگویابی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی نوجوانان پانرده تاهفده ساله دوره دوم متوسطه مشهد بود که در سال تحصیلی 1400-1399 در حال تحصیل بوده اند. با این هدف، 471 دانش آموز با نمونه­گیری خوشه­ای تصادفی  برگزیده شدند. داده­ ی پژوهش با کمک پرسشنامه‌ برخط در دبیرستان های ناحیه دو مشهد گردآوری شد. ابزار پژوهش عبارت بود از قلدری سایبری پاتچین و هیندوجا (2016)، ناگویی خلقی بگبی و همکاران (1994) و کودک آزاری محمد خانی و همکاران (1392) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از معادلات ساختاری در نرم افزار Spss26 و Smart PLS3 انجام شد.
نتایج: نتایج حاصل از معادلات ساختاری نشان داد که مسیرهای مستقیم بدرفتاری کودکی- ناگویی خلقی، ناگویی خلقی- قلدری سایبری معنادار بودند، اما مسیر غیر مستقیم از بدرفتاری دوران کودکی به قلدری سایبری با میانجیگری ناگویی خلقی معنادار نبود و مدل مورد نظر برازش مناسبی نداشت.
نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از یافته ها به ضرورت توجه به ناگویی خلقی در کاهش قلدری سایبری تاکید کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The mediating role of alexi thimya in the relationship between childhood abuse and adolescent cyber bullying

نویسندگان [English]

  • Firoozeh Majdi 1
  • Mustafa Bolghan-Abadi 2
  • Ahmad Mansouri 3
  • Mahdi Akbarzadeh 3
  • Mohamad Reza Khodabakhsh 3
1 Ph.D student in Psychology, Department of psychology, Neyshabur Branch, Islamic Azad University, Neyshabur, Iran.
2 Department of psychology, Neyshabur Branch, Islamic Azad University, Neyshabur, Iran. (Corresponding Author)
3 Department of psychology, Neyshabur Branch, Islamic Azad University, Neyshabur, Iran.
چکیده [English]

Introduction: With the increasing use of cyberspace, communication between people occurs easily, which can be associated with problems. The aim of this study was to investigate the mediating role of alexithymia in the relationship between childhood maltreatment and cyberbullying in adolescents.
Methods: The method of the present study was descriptive-correlational through structural equation modeling. The statistical population included all adolescents aged 15 to 17 in the second and third grades of high school in Mashhad who were studying in the academic year 1399-1400. For this purpose, 471 people were selected by cluster random sampling method. Data were collected through an online questionnaire in schools in the second district of Mashhad. The research instruments included Patchin and Hindoja (2016) cyberbullying questionnaire, Bagbi et al. (1994) alexithymia questionnaire and child maltreatment of Mohammad Khani et al. (2013). Data analysis was performed using structural equations in Spss26 and Smart PLS3 software.
Results: The results of structural equations showed that the direct paths of child maltreatment-alexithymia, alexithymia-cyberbullying were significant, but the indirect path from childhood maltreatment to cyberbullying mediated by alexithymia was not significant and the model fits well did not have.
Conclusion: The results of the findings emphasized the need to pay attention to alexithymia in reducing cyberbullying.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Adolescents
  • Alexithymia
  • Child Maltreatment
  • Cyberbullying