تأثیر فعالیت‌های یکپارچه‌سازی حسی-حرکتی بر تعادل و عملکردهای اجرایی (توجه و حافظۀ کاری) کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم.

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه،ایران.(نویسنده مسئول)

2 استاد گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ایران

3 دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی، تبریز، ایران.

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر فعالیت‌های یکپارچه‌سازی حسی-حرکتی (SMIA) بر تعادل و عملکردهای اجرایی نظیر توجه و حافظۀ کاری کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم (ASD) در سال 1401 بود. این تحقیق از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. بر این اساس، برای نمونۀ پژوهش 30 نفر از پسران دارای ASD در مرکز رشد تهران با روش نمونه‌گیری هدفمند برای پژوهش انتخاب شده و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. گروه آزمایش مدت 24 جلسه در طی دو ماه (هر هفته سه جلسۀ 60 دقیقه‌ای) SMIA دریافت کرد؛ اما گروه کنترل در این مدت در لیست انتظار ماند. ابزار گردآوری اطلاعات هم شامل: آزمون تعادل برگ (BBS) و مقیاس درجه‌بندی رفتاری کارکردهای اجرایی (BRIEF) بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخۀ 21 انجام شد. نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری (ANCOVA) نشان داد گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل افزایش معناداری در تعادل و کاهش معناداری در عملکردهای اجرایی توجه و حافظۀ کاری پسران اتیسم داشته بود (001/0P<). میزان اثر درمان SMIA برای تعادل 89/0، توجه 79/0 و حافظۀ کاری 63/0 بود؛ که نشان از اثر درمان قوی، دقت آماری بالا و حجم نمونه کافی بوده است. می‌توان استنباط کرد که SMIA موجب بهبود تعادل و عملکردهای اجرایی پسران دارای ASD می‌شود. بنابراین از این فعالیت‌ها و تمرین‌های حرکتی کم هزینه، می‌توان جهت ارتقای تعادل بدنی و افزایش عملکردهای شناختی بیماران اتیسم استفاده نمود تا آنان از وضعیت جسمی-روانی بهتری در جامعه برخوردار باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Sensory-Motor Integration Activities on Balance and Executive Functions (Attention and Working Memory) of Children with Autism Spectrum Disorder.

نویسندگان [English]

  • Rozhan Isavi 1
  • hasan mohamadzadeh 2
  • mehran solimani 3
1 PhD Student, Department of Motor Behavior and Sport Management, Faculty of Sport Sciences, Urmia University, Urmia, Iran.(Corresponding author)
2 Professor, Department of Motor Behavior and Sport Management, Faculty of Sport Sciences, Urmia University, Iran
3 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Madani University, Tabriz, Iran.
چکیده [English]

Introduction: The present study aimed to investigate the effect of Sensory-Motor Integration Activities (SMIA) on balance and executive functions such as attention and working memory of children with Autism Spectrum Disorder (ASD) in 2022.
Methods: This research was a randomized single-blinded clinical trial with pre-test and post-test design. To this end, 30 boys with ASD in Tehran's growth center were selected for the research sample with the purposive sampling method and randomly assigned to two experimental and control groups. The experimental group received SMIA for 24 sessions for two months (three sessions of 60 minutes each week); but the control group remained on the waiting list during this time. The data collection instruments included: Berg Balance Scale (BBS) and Behavior Rating Inventory of Executive Functions (BRIEF). Data analysis was done using SPSS-21 software.
Results: The finding of an analysis of covariance (ANCOVA) indicate that compared to the control group, the experimental group had a significantly meaningful increase balance and a significant decrease the executive functions of attention and working memory of autistic boys (P<0.001). The effective rate of SMIA treatment was 0.89 for balance, 0.79 for attention, and 0.63 for working memory; which showed a strong treatment effect, high statistical accuracy, and sufficient sample size.
Conclusion: It can be concluded that SMIA improves balance and executive functions of boys with ASD. Therefore, these low-cost movement activities and exercises can be used to improve the physical balance and cognitive functions of autism patients so that they have better physical-mental conditions society.

کلیدواژه‌ها [English]

  • sensory-motor integration activities
  • balance
  • executive function
  • working memory
  • autism