اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر همجوشی شناختی و ناگویی هیجانی نوجوانان با اختلال رفتار درونی‌سازی شده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.

2 استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه قم، قم، ایران.

3 استاد گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر همجوشی شناختی و ناگویی هیجانی نوجوانان با اختلال رفتار درونی‌سازی شده انجام گرفت. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه و مرحله پیگیری 2 ماهه بود. جامعه آماری پژوهش، شامل نوجوانان دارای اختلال رفتار درونی‌سازی شده بود که در دوره اول متوسطه در سال تحصیلی 1402-1401 در شهر قم مشغول به تحصیل بودند. در این پژوهش تعداد 37 نوجوان دارای اختلال رفتار درونی‌سازی شده با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه‌های آزمایش (19 نفر) و گواه (17 نفر) جایدهی شدند. گروه آزمایش آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی را طی ده هفته در 10 جلسه 90 دقیقه‌ای دریافت نمودند. پرسشنامه‌های مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه همجوشی شناختی (گیلاندرز و همکاران، 2014)، پرسشنامه ناگویی هیجانی (بگبی، پارکر و تیلور، 1994) و پرسشنامه سیاهه رفتاری کودکان و نوجوانان (آخنباخ و رسکورلا، 2001) (CABI) بود. نتایج نشان داد که آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر همجوشی شناختی (0001>P؛ 53/0=Eta؛ 15/39=F) و ناگویی هیجانی (0001>P؛ 68/0=Eta؛ 07/73=F) نوجوانان با اختلال رفتار درونی‌سازی شده تأثیر معنادار دارد. بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان چنین نتیجه گرفت که آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی با بکارگیری شیوه مواجهه با استرس و اعمال ذهن آگاهانه (تنفس، خوردن، نشستن و راه رفتن ذهن آگاهانه) می‌تواند به عنوان یک روش کارآمد جهت کاهش همجوشی شناختی و ناگویی هیجانی نوجوانان با اختلال رفتار درونی‌سازی شده مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Mindfulness Based Stress Reduction Training on the Cognitive Fustion and Alexitimia of Adolescents with Internalizing Behavior Disorder

نویسندگان [English]

  • zahra boromand piroz 1
  • mobin salehi 2
  • gholamreza sharifi rad 3
1 PhD student in Psychology, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Qom Branch, Qom University, Qom, Iran.
3 Professor of Psychology Department, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran.
چکیده [English]

The present study was conducted to investigate The effectiveness of mindfulness based stress reduction training on the cognitive fustion and alexitimia of adolescents with internalizing behavior disorder. The present study was semi experimental (with experimental and control groups) with three-stage (pretest, posttest, follow-up) and two-month follow-up period design. The statistical population of the research included adolescents with internalized behavior disorder who were studying in the first period of secondary school in the academic year of 2022-2023 in Qom city. 37 adolescents with internalizing behavior disorder were selected through purposive sampling method and randomly accommodated into experimental (19 people) and control groups (17 people). The experimental group received ten ninty-minute sessions of mindfulness based stress reduction training during ten weeks. The applied questionnaires included Cognitive Fustion Questionnaire (Gillanders et al, 2014), Alexitimia Questionnaire (Bagby, Parker, Taylor, 1994) and Children and Adolescents Behavioral Inventory (Achenbach, Rescorla, 2001) (CABI). The data from the study were analyzed through mixed ANOVA method via SPSS23 software. The results showed that mindfulness based stress reduction training has significant effect on the cognitive fustion and (F=39.15; Eta=0.53; P<0001) and alexitimia (F=73.07; Eta=0. 68; P<0001) of adolescents with internalizing behavior disorder. According to the findings of the present study it can be concluded that mindfulness based stress reduction training can be used as an efficient method to decreace cognitive fustion and alexitimia of adolescents with internalizing behavior disorder through applying the how to deal with stress and act mindfully (breathing, eating, sitting and walking mindfully).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mindfulness based stress reduction training
  • cognitive fustion
  • alexitimia
  • internalizing behavior disorder