مقایسه اثربخشی آموزش‌های مدیریت خشم و فرزندپروری بر خوددلسوزی دانش‌آموزان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه روان شناسی، واحد یادگار امام (ره)، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استادیار، گروه روان شناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران

3 استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران

4 دانشیار، گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت ، ایران

چکیده

زمینه و هدف: امروزه آموزش‌های مدیریت خشم و فرزند‌پروری بر خوددلسوزی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای از مهمترین حوزه‌های پژوهشی است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش‌های مدیریت خشم و فرزند‌پروری بر خوددلسوزی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای انجام شد.
روش: این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی،از نظر ماهیت داده‌ها شبه‌آزمایشی از نوع طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانش‌آموزان پسر پنجم و ششم ابتدایی منطقه ۹ ‌تهران در سال تحصیلی 99-1398 بودند که ۴۵ نفر با روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. گروههای آزمایش تحت آموزش قرار گرفتند و گروه کنترل در لیست انتظار ماند. ابزارهای مورد استفاده مقیاس درجه‌بندی اختلال نافرمانی مقابله‌ای در کودکان (هومرسن و همکاران، 2006) و خوددلسوزی (نف، 2003) بودند که در پیش‌آزمون و پس‌آزمون مورد استفاده قرار گرفتند. داده‌ها به روش تحلیل کوواریانس یکراهه در محیط نرم‌افزار Spss نسخه 23 تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد گروههای دریافت کننده برنامه آموزشی بر خوددلسوزی دانش‌آموزان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای نسبت به گروه کنترل اثربخش بوده است (5/0( p< همچنین آموزش مدیریت خشم وفرزند‌پروری بر خوددلسوزی دانش‌آموزان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای تاثیر یکسانی داشت .
نتیجه‌گیری: بنابراین، بکارگیری آموزش‌های فرزندپروری و مدیریت خشم در کنار دوره‌های تحصیلی برای دانش‌آموزان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای می‌تواند از بروز، تشدید و تبدیل علائم اختلال نافرمانی مقابله‌ای به سایر اختلال‌ها پیشگیری کند و باعث افزایش خوددلسوزی در دانش‌آموزان گردد
واژه‌های کلیدی: مدیریت خشم، فرزند‌پروری، خوددلسوزی، اختلال نافرمانی مقابله‌ای

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparison of the Effectiveness of Anger Management and Parenting Training on Self-compassion in Students with Oppositional Defiant Disorder

نویسندگان [English]

  • Souri Moharramzadeh 1
  • Mahboobe Taher 2
  • Hakimeh Aghaei 3
  • Abbas Ali Hosseinkhanzadeh 4
1 Assistant Professor, Department of psychology, Yadegar Imam Khomeini(Rah) Shahr-e Rey Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Shahrood branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran
3 Assistant Professor, Department of Psychology, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran
4 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran
چکیده [English]

Background and Purpose:. The aim of this study was to compare the effectiveness of anger management and parenting training on response inhibition, self-pity and selective attention in students with Oppositional Defiant Disorder.
Method: In terms of applied purpose, and in terms of the nature of the data, this study was a quasi-experimental design of pre-test and post-test design with a control group. The statistical population of the study was all fifth and sixth grade male students in District 9 of Tehran in the academic year of 2009-2010. 45 people were selected by convenience sampling method and randomly divided into two experimental groups and one control group. The experimental groups were trained and the control group remained on the waiting list. The instruments used were the confrontational disobedience disorder rating scale in children (Homersen et al., 2006) and self-pity (Nef, 2003), which were used in pre-test and post-test. Data were analyzed by one-way analysis of covariance in Spss software version 23.
Findings: The results showed that the group receiving the anger management and parenting training program on Self-compassion in students with Oppositional Defiant Disorder are not only showed more effectiveness than the control group. Self-compassion and selective attention of students with Oppositional Defiant Disorderare had the same effect as parenting department.
Conclusion: Therefore, the use of parenting and anger management training along with educational courses for students with confrontational disobedience disorder can prevent the occurrence, exacerbation and conversion of symptoms of confrontational disobedience disorder.
Keywords: Anger Management, parenting training, Self-Compassion, Oppositional

کلیدواژه‌ها [English]

  • Anger Management
  • parenting training
  • Self-Compassion
  • Oppositional Defiant Disorder
ابوالمعالی الحسینی، خدیجه؛ مهران، گلنار؛ منادی، مرتضی؛ خسروی، زهره و ناظرزاده کرمانی، فرشته. (1388). تاثیر روش آموزش شناختی رفتاری بر ارتقا برخی از مولفه های شناخت اجتماعی بزهکاران پسر. مطالعات روان شناختی، 5 (2)، 72-45.
امیری، محسن، مولایی، گیتا، نسائیان، عباس، حجازی، مسعود، اسدی گندمانی، رقیه. (1396). تاثیر آموزش مدیریت رفتار به مادران بر علائم­اختلال و رفتارهای پرخاشگرانه کودکان با اختلال نافرمانی مقابله­ای. 3 (1)، 96-84.
برزگری، ابوالفضل؛ جهانداری، پیمان؛ نادرپور، عبدالباسط و نادری، رضا. (1397). نقش واسطه‌ای خودخوددلسوزیی در ارتباط بین نشخوار فکری و علایم افسردگی در جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه. فصلنامه پرستار و پزشکی. 6 (19)، 40-32. 
برغندان، سپیده؛ ترخان، مرتضی و قائمی خمامی، نیما. (1391). تعیین اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر سازگاری اجتماعی و شفقت خود دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان شهر رشت. فصلنامه مطالعات روان شناسی بالینی، 8 (2)، 165-139.
چوبداری، عسگر. (1394). مقایسه میزان شادکامی در دانش آموزان پسر با اختلال نافرمانی مقابله ای و عادی. دومین کنفرانس ملی توسعه پایداری در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران.
سید محمودیان، سیدمحمد، علیزاده، حمید، فرجی، نوری‌بخش، برجعلی، احمد. پزشک، شهلا.(1396). رویکرد آدلر- گلاسر به اختلال نافرمانی مقابله‌ای، مطالعه مروری نظامند. فصلنامه روان‌شناسی کودکان استثنایی، 28 (11)، 229-209.
صدیقی، فریبا. (1399). نقش واسطه ای نشخوار خشم در ارتباط بین شفقت خود، شرم و خودشیفتگی با پرخاشگری. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خوارزمی.
طاهر، محبوبه؛ ابوالقاسمی، عباس و نریمانی، محمد. (1395). اثربخشی آموزش همدلی و آموزش مدیریت خشم مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری بر سازگاری دانش آموزان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله  ای. فصلنامه روان شناسی مدرسه، 5 (1)، 47-26.
طباطبایی، سمانه سادات؛ خارایی، خدابخش و طباطبایی، تکتک سادات. (1400). تاثیر آموزش فرزندپروری مثبت بر کاهش علایم لجبازی نافرمانی و اختلال سلوک در کودکان سنین 7 تا 10 سال. پژوهشنامه تربیتی، 66 (11)، 158-141.
فرامرزی، سالار. عابدی، احمد. قنبری، آمنه (1391) تاثیر آموزش الگوی ارتباطی مادران بر کاهش نشانگان اختلال نافرمانی مقابله‌ای فرزندان. مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز. 24 (3)، 96-90. 
کرد، بهمن و باباخانی، آرزو. (1395). نقش خوددلسوزی و ذهن‌آگاهی در پیش بینی استرس تحصیلی دانش‌آموزان دختر. مجله مطالعات روان‌شناسی تربیتی. 24 (11)، 126-109.
گل پور، رضا و ترخان، مرتضی. (1396). نقش تعدیلی افسردگی و اهمال کاری در تاثیر خوددلسوزی بر عملکرد اجتماعی–انطباقی در دانش­آموزان پسر مقطع متوسطه. مجله دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی. 2 (1)، 101-92.
مرادی، زهرا. (1391). بررسی اثربخشی آموزش مادران با رویکرد آدلر. درایکورس بر کاهش نشانه‌های اختلال نافرمانی مقابله‌ای. پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه علامه طباطبائی.
ملک زاده، هدی؛ دیره؛ عزت؛ امینی، ناصر و نریمانی، محمد. (1400). اثربخشی آموزش گروهی اصلاح سبک فرزندپروری به مادران بر نشانه های نافرمانی مقابله ای در دانش آموزان. فصلنامه روان شناسی مدرسه، 10 (2)، 154-138.
ملکی، صدیقه. (1386). بررسی تاثیر آموزش گروهی و فردی مهارت کنترل خشم و پرخاشگری دانشجویان ناحیه 2 کرج. پایان نامه کارشناسی ارشد منتشر نشده، دانشگاه علوم پزشکی تهران.
نویدی، احدی. (1387). تاثیر آموزش مدیریت خشم بر مهارت  های سازگاری پسران دوره متوسطه شهر تهران. مجله روان پزشکی و روان شناسی بالینی ایران، 41 (4)، 403-394.
American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed). Washington, DC: Author.
Andrade, B. F., Browne, D. T., & Naber, A. R. (2015). Parenting skills and parent readiness for treatment are associated with child disruptive behavior and parent participation in treatment. Behavior Therapy46(3), 365-378.‏
Chen, H., Lin, X., Heath, M. A., & Ding, W. (2020). Family violence and oppositional defiant disorder symptoms in Chinese children: The role of parental alienation and child emotion regulation. Child & Family Social Work25(4), 964-972.‏
Craig, S. G., Sierra Hernandez, C., Moretti, M. M., & Pepler, D. J. (2021). The mediational effect of affect dysregulation on the association between attachment to parents and oppositional defiant disorder symptoms in adolescents. Child Psychiatry & Human Development52(5), 818-828.‏
Dachew, B. A., Scott, J. G., Heron, J. E., Ayano, G., & Alati, R. (2021). Association of Maternal Depressive Symptoms During the Perinatal Period With Oppositiona
Ghosh, A., Malhotra, S., & Basu, D. (2014). Oppositional defiant disorder (ODD), the forerunner of alcohol dependence: A controlled study. Asian Journal of Psychiatry11, 8-12.‏
Hoffmann, S. G., Grossman, P., & Hinton, D. E. (2011). Loving-kindness and compassion meditation: Potential for psychological intervention. Clinical Psychology Review13, 1126-1132.
Johnston, O. G., Cruess, D. G., & Burke, J. D. (2020). Irritability and behavioral symptom dimensions of oppositional defiant disorder in young adults: associations with DSM-5 pathological personality traits. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 1-12.‏
Jones, S. H. (2018). Oppositional defiant disorder: An overview and strategies for educators. General Music Today31(2), 12-16.‏
Lin, X., Li, L., Chi, P., Wang, Z., Heath, M. A., Du, H., & Fang, X. (2016). Child maltreatment and interpersonal relationship among Chinese children with oppositional defiant disorder. Child Abuse & Neglect51, 192-202.‏
Miller, R. W., Gondoli, D. M., Gibson, B. S., Steeger, C. M., & Morrissey, R. A. (2017). Contributions of maternal attention-deficit hyperactivity and oppositional defiant disorder symptoms to parenting. Parenting17(4), 281-300.‏
Neff, K.D. (2009). The role of self-compassionin development: A healthier way to relate to oneself. Human Development, 52, 211-214.
Neff, K.D. (2010b). Self-compassion: analternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self and Identity, 2, 85-102.
Pisano, S., & Masi, G. (2020). Recommendations for the pharmacological management of irritability and aggression in conduct disorder patients. Expert opinion on pharmacotherapy21(1), 5-7.‏
Roubinov, D. S., Boyce, W. T., & Bush, N. R. (2020). Informant-specific reports of peer and teacher relationships buffer the effects of harsh parenting on children's oppositional defiant disorder during kindergarten. Development and psychopathology32(1), 163-174.‏
Sbarra, D. A., Smith, H. L., & Mehl, M. R. (2012). When leaving your ex, love yourself: Observational ratings of self-compassion predict the course of emotional recovery following marital separation. Psychological science23(3), 261-269.
Syed, S. E., & Mullick, M. S. (2020). Clinical Profile and Co-morbidities of Conduct Disorder and Oppositional Defiant Disorder in Bangladesh. Journal of Bangladesh College of Physicians and Surgeons38(1), 29-34.‏
Vanzin, L., & Mauri, V. (2019). Understanding Conduct Disorder and Oppositional-Defiant Disorder: A guide to symptoms, management and treatment. Routledge.‏
Waldman, I. D., Rowe, R., Boylan, K., & Burke, J. D. (2021). External validation of a bifactor model of oppositional defiant disorder. Molecular psychiatry26(2), 682-693.‏
Walker, H. M., Forness, S. R., Kauffman, J. M., Epstein, M. H., Gresham, F. M., Nelson, C. M., & Strain, P. S. (2011). Macro-social validation: Referencing outcomes in behavioral disorders to societal issues and problems. Behavioral Disorders24(1), 7-18.
Wang, L. J., Lee, S. Y., Chou, M. C., Yang, K. C., Lee, T. L., & Shyu, Y. C. (2018). Impact of drug adherence on oppositional defiant disorder and conduct disorder among patients with attention-deficit/hyperactivity disorder. The Journal of clinical psychiatry79(5), 0-0.‏