طراحی و تبیین مدل توسعه گردشگری مجازی و الکترونیک (مدرن) در راستای ارتقای سلامت جامعه و حفظ محیط‌زیست با رویکرد نظریه داده بنیاد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)

3 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

مقدمه: گردشگری، با همه مضامین علمی و فلسفی که در آن نهفته است، دارای پیامدهای اقتصادی، اجتماعی است که پیش‌بینی می‌شود یکی از بزرگ‌ترین محرکه‌های مؤثر در حوزه اجتماعی بخصوص محیط‌زیست و بهداشت و سلامت جامعه باشد و گردشگری مدرن یکی از عناصر تأثیرگذار در کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و ارتقای سلامت افراد جامعه می‌باشد. هدف اصلی این پژوهش طراحی و تبیین مدل فرایندی توسعۀ گردشگری مدرن (مجازی و الکترونیک) در راستای ارتقای سلامت جامعه و حفظ محیط‌زیست با رویکرد داده بنیاد است.
روش کار: این پژوهش ازنظر هدف، توسعه‌ای کاربردی و ازلحاظ – ماهیت جزو پژوهش‌های کیفی است. خبرگان با روش نمونه‌گیری هدفمند و گلوله برفی شناسایی شدند و با توجه به کفایت داده‌ها درمجموع با تعداد 23 نفر از خبرگان مصاحبه به عمل آمد، روش تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، نظریۀ داده بنیاد مبتنی بر رویکرد نظام‌مند بود و داده‌ها از طریق مصاحبۀ عمیق گردآوری شدند.
نتایج: نتایج کیفی تجزیه‌وتحلیل مصاحبه‌ها نشان داد که در شرایط عِلی؛ خلاقیت و نوآوری متخصصین، مشارکت و کارتیمی، چشم‌انداز سازمانی در مقوله محوری؛ فرهنگ گردشگری، استراتژی و برنامه‌ریزی، آموزش و مهارت افزایی و مدیریت بازار و کیفیت خدمات در شرایط زمینه‌ای؛ انگیزه‌ها و اهداف، مدیریت عملکرد و مدیریت پشتیبانی. در رابطه با شرایط مداخله‌گر؛ ساختارهای گردشگری و تدوین قوانین و مقررات و در بخش پیامدها ارتقای سلامت و حفظ محیط‌زیست، اشتغال‌زایی و درآمد پایدار شناسایی‌شده هستند.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج تحقیق می‌توان گفت که الگوی موردنظر از برازش مطلوب برخوردار می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing and explaining the development model of virtual and electronic (modern) tourism in the direction of promoting the health of the society and preserving the environment with the approach of the foundation's data theory

نویسندگان [English]

  • Moslem Veisi Marantooei 1
  • Hosein Vazifehdust 2
  • Karim Hamdi 3
1 Ph.D student, Department of Business Management, Faculty of Management and Economics, Tehran Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Professor, Department of Business Management, Faculty of Management and Economics, Tehran Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. (Corresponding Author)
3 Associate Professor, Department of Business Management, Faculty of Management and Economics, Tehran Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Introduction: Tourism, with all the scientific and philosophical themes that lie in it, has economic and social consequences, which is expected to be one of the biggest effective drivers in the social field, especially the environment, health and community health, and modern tourism is one of the influential elements in reducing pollution. It is environmental and improving the health of people in the society. The main goal of this research is to design and explain the development process model of modern (virtual and electronic) tourism in the direction of promoting the health of society and preserving the environment with the foundation's data approach.
Methods: In terms of purpose, this research is a practical development, and in terms of nature, it is among qualitative researches. The experts were identified by purposeful and snowball sampling methods, and according to the sufficiency of the data, a total of 23 experts were interviewed.
Results:  The qualitative results of the analysis of the interviews showed that in the causal conditions; creativity and innovation of experts, participation and teamwork, organizational perspective in the central category; Tourism culture, strategy and planning, training and skill enhancement and market management and service quality in contextual conditions; motivations and goals, performance management and support management. In relation to intervening conditions; The structures of tourism and the formulation of laws and regulations and the consequences of promoting health and preserving the environment, creating employment and sustainable income have been identified.
Conclusion: According to the research results, it can be said that the desired model has a good fit.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Model Design
  • Virtual Tourism
  • Electronic Tourism
  • Environment
  • Community Health