اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی کودک‌محور بر اضطراب، سازگاری اجتماعی و کنترل خشم کودکان پایه اول دوزبانه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشگاه پیام نور، ایران.

2 استادیار دانشگاه پیام نور

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی کودک‌محور بر اضطراب، سازگاری اجتماعی و کنترل خشم کودکان پایه اول دو زبانه انجام گرفت. پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کودکان پایه اول دو زبانه شهر اصفهان در سال تحصیلی 99-1398 بود. در این پژوهش تعداد 30 کودک پایه اول دو زبانه با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه‌های آزمایش و گواه جایگزین شدند (هر گروه 15 کودک). گروه آزمایش آموزش ذهن‌آگاهی کودک‌محور (بوردیک، 2014) را طی یک و نیم‌ ماه در 10 جلسه 75 دقیقه‌ای دریافت نمودند. در این بین در گروه آزمایش 1 نفر و در گروه گواه گواه نیز 2 کودک ریزش داشتند. پرسشنامه‌های مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه اضطراب کودکان (CIQ)، پرسشنامه سازگاری اجتماعی کودکان (CCAQ) و پرسشنامه خشم کودکان (CAQ) بود. داده‌های حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس آمیخته با استفاده از نرم افزار آماری 23SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش ذهن‌آگاهی کودک‌محور بر اضطراب، سازگاری اجتماعی و کنترل خشم کودکان پایه اول دو زبانه تأثیر معنادار دارد (001/0p<). بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان چنین نتیجه گرفت که آموزش ذهن‌آگاهی کودک‌محور با بهره‌گیری از فنونی همانند افکار، هیجانات و رفتار آگاهانه و بودن در زمان حال می‌تواند به عنوان یک روش کارآمد جهت کاهش اضطراب و خشم و بهبود سازگاری اجتماعی کودکان پایه اول دو زبانه مورد استفاده گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Child-Centered Mindfulness Training on Anxiety, Social Adjustment and Anger Control in Bilingual First Graders

نویسندگان [English]

  • marzieh Shateri 1
  • tahereh pourkamali 2
1 Ma of General Psychology, Payam Noor University, Iran.
2 Assistant Professor of Payame Noor University
چکیده [English]

Aim: The present study was conducted with the purpose of investigating the effectiveness of child-centered mindfulness training on anxiety, social adjustment and anger control in bilingual first graders. Method: The present study was experimental with pretest, posttest, control group and two-month follow-up period design. The statistical population of the present study included bilingual first graders in the city of Isfahan in academic year 2019-2020. 30 bilingual first graders were selected through purposive sampling method and randomly accommodated into experimental and control groups (each group of 15 children). The experimental group received eight seventy-five-minute sessions of child-centered mindfulness training during one and half months. 1 students from the experimental group and two from the control group withdrew the study. The applied questionnaires in the current study included Children's Anxiety Questionnaire (CAQ), Children's Social Adjustment Questionnaire (CSAQ) and Children's Anger Questionnaire (CAQ). The data taken from the study were analyzed via Mixed ANOVA method through SPSS23 software. Findings: The results showed that child-centered mindfulness training has significant effect on the anxiety, social adjustment and anger control in bilingual first graders (p<0.001). Conclusion: According to the findings of the present study it can be concluded that the child-centered mindfulness training can be applied as an efficient therapy to decrease anxiety and anger control and improve social adjustment in bilingual first graders through employing techniques such as mindful emotions and thoughts and being in the present time.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Anxiety
  • anger
  • child-centered mindfulness
  • social adjustment
  • bilingual children