طراحی و اعتبار بخشی مدل کیفیت بخشی به آموزش‌های دانشگاه مجازی با رویکرد مدیریت دانش در دوران شیوع کووید 19

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران

3 گروه مدیریت، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران

چکیده

هدف اصلی این پژوهش طراحی و اعتبار بخشی مدل کیفیت بخشی به آموزش‌های دانشگاه مجازی با رویکرد مدیریت دانش می باشد. این پژوهش باتوجه به هدف و ماهیت پژوهش از روش پژوهش ترکیبی یا آمیخته از طریق تلفیق روش‌های کیفی و کمی استفاده شده است. این منظور ابتدا به گردآوری داده‌های کیفی پرداخته و سپس داده-های کمی گردآوری می‌شوند سپس از رویکردهای کمی برای تایید نتایج کیفی بهره‌برداری خواهد شد. جامعه آماری در این بخش از پژوهش، کلیه اساتید و اعضای هیئت علمی واحد الکترونیک بوده که به صورت هدفمند 15 نفر جهت مصاحبه انتخاب خواهند شد می‌باشند که از سوابق اجرایی در سطوح تصمیم‌گیری برخوردار بوده و به اصطلاح خبرگان آگاه نام دارند. این گروه برای انجام بخش کیفی پژوهش انتخاب شدند و در فرایند مصاحبه شرکت می‌کنند. حل مسئله در پژوهش حاضر با روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری بوده است پس از تعیین روابط و سطح ابعاد می‌توان آن ها را به شکل مدلی ترسیم کرد. به همین منظور ابتدا ابعاد را بر حسب سطح آن ها به ترتیب از بالا به پایین تنظیم شده است در تحقیق حاضر ابعاد کیفی در 10 سطح قرار گرفته اند و در نهایت به طراحی مدل تفسیری-ساختاری جهت افرازبندی ابعاد مدل کیفیت بخشی به آموزش های دانشگاه مجازی با رویکرد مدیریت دانش پرداخته است .

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing and validating the quality model of virtual university education with a knowledge management approach during the outbreak of covid-19

نویسندگان [English]

  • Amir Sadeghi-Samarjani 1
  • Ali Maghool 2
  • Moslem Cherain 3
  • Mohammad Karimi 3
1 Ph.D Student of Educational Management,, Neyshabur Branch, Islamic Azad University, Neyshabur, Iran
2 Department of Management, Neyshabur Branch, Islamic Azad University, Neyshabur, Iran
3 Department of Management, Neyshabur Branch, Islamic Azad University, Neyshabur, Iran
چکیده [English]

The main goal of this research is to design and validate the quality model for virtual university education with a knowledge management approach. According to the purpose and nature of the research, this research has used the combined or mixed research method through the integration of qualitative and quantitative methods. For this purpose, qualitative data will be collected first, and then quantitative data will be collected, then quantitative approaches will be used to confirm the qualitative results. The statistical population in this part of the research is all the professors and faculty members of the electronics department, 15 of whom will be selected for interviews in a targeted manner, who have executive records at decision-making levels and are known as knowledgeable experts. This group was selected to conduct the qualitative part of the research and participate in the interview process. Solving the problem in the current research was done with interpretative structural modeling method. After determining the relationships and level of dimensions, they can be drawn in a model form. For this purpose, the dimensions have been adjusted according to their levels, from top to bottom, in the current research, the quality dimensions are placed in 10 levels, and finally, the design of an interpretive-structural model to categorize the dimensions of the quality model is a part of university education. virtual with knowledge management approach.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Key words: quality of education
  • virtual university
  • knowledge management