طراحی و اعتبار بخشی مدل کیفیت بخشی به آموزش‌های دانشگاه مجازی با رویکرد مدیریت دانش در دوران شیوع کووید 19

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو دکتری مدیریت آموزشی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور ، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور ، ایران. (نویسنده مسئول)

3 استادیار ، گروه مدیریت، واحد نیشابور ، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.

4 استادیار ، گروه مدیریت آموزشی، واحد نیشابور ، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران

چکیده

هدف اصلی این پژوهش طراحی و اعتبار بخشی مدل کیفیت بخشی به آموزش‌های دانشگاه مجازی با رویکرد مدیریت دانش می باشد. این پژوهش باتوجه به هدف و ماهیت پژوهش از روش پژوهش ترکیبی یا آمیخته از طریق تلفیق روش‌های کیفی و کمی استفاده شده است. این منظور ابتدا به گردآوری داده‌های کیفی پرداخته و سپس داده-های کمی گردآوری می‌شوند سپس از رویکردهای کمی برای تایید نتایج کیفی بهره‌برداری خواهد شد. جامعه آماری در این بخش از پژوهش، کلیه اساتید و اعضای هیئت علمی واحد الکترونیک بوده که به صورت هدفمند 15 نفر جهت مصاحبه انتخاب خواهند شد می‌باشند که از سوابق اجرایی در سطوح تصمیم‌گیری برخوردار بوده و به اصطلاح خبرگان آگاه نام دارند. این گروه برای انجام بخش کیفی پژوهش انتخاب شدند و در فرایند مصاحبه شرکت می‌کنند. حل مسئله در پژوهش حاضر با روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری بوده است پس از تعیین روابط و سطح ابعاد می‌توان آن ها را به شکل مدلی ترسیم کرد. به همین منظور ابتدا ابعاد را بر حسب سطح آن ها به ترتیب از بالا به پایین تنظیم شده است در تحقیق حاضر ابعاد کیفی در 10 سطح قرار گرفته اند و در نهایت به طراحی مدل تفسیری-ساختاری جهت افرازبندی ابعاد مدل کیفیت بخشی به آموزش های دانشگاه مجازی با رویکرد مدیریت دانش پرداخته است .

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing and validating the quality model of virtual university education with a knowledge management approach during the outbreak of covid-19

نویسندگان [English]

  • Amir Sadeghi-Samarjani 1
  • Ali Maghool 2
  • Mohammad Karimi 3
  • Moslem Cherain 4
1 PHD.Student of Educational Managment , Neyshabur Branch,Islamic Azad University . Neyshabur,Iran.
2 Associate Professor, Department of Management , Neyshabur Branch, Islamic Azad University, Neyshabur, Iran (Corresponding Author)
3 Associate Professor, Department of Managment, Neyshabur Branch, Islamic Azad University, Neyshabur, Iran
4 Associate Professor, Department of Educational Managment, Neyshabur Branch, Islamic Azad University, Neyshabur, Iran
چکیده [English]

The main goal of this research is to design and validate the quality model for virtual university education with a knowledge management approach. According to the purpose and nature of the research, this research has used the combined or mixed research method through the integration of qualitative and quantitative methods. For this purpose, qualitative data will be collected first, and then quantitative data will be collected, then quantitative approaches will be used to confirm the qualitative results. The statistical population in this part of the research is all the professors and faculty members of the electronics department, 15 of whom will be selected for interviews in a targeted manner, who have executive records at decision-making levels and are known as knowledgeable experts. This group was selected to conduct the qualitative part of the research and participate in the interview process. Solving the problem in the current research was done with interpretative structural modeling method. After determining the relationships and level of dimensions, they can be drawn in a model form. For this purpose, the dimensions have been adjusted according to their levels, from top to bottom, in the current research, the quality dimensions are placed in 10 levels, and finally, the design of an interpretive-structural model to categorize the dimensions of the quality model is a part of university education. virtual with knowledge management approach.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Key words: quality of education
  • virtual university
  • knowledge management
  1. Hajizadeh, Anwar, Aziri, Qader, Kayhan, Javad (2021) Analysis of its opportunity and the metaphorical situation in the period of Corona: the rationalization of the expansion of the metaphorical situation in the period of Corona, a scientific chapter on the teaching of psychology, Sal Nahm, Shamara First, pp. 174-204 .
  2. Lane, L. M. (2009). Insidious pedagogy: How course management systems impact teaching. First Monday, 14, 1–8
  3. Alborzi, Mahbobeh, Mohammadi, Mehdi, Nasseri Jahromi, Reza, Safari, Maryam, Mirghfari, Fatima (2021) The experiences of two primary school teachers about how to change the Sunnah and the metaphorical nature of the spread of the Corona virus, Magazine. These are the readings of Amuzesh and Yadagiri. Seyzdahm journal,1( 80),. 1-19.
  4. Nader Pilehroud, Masood (2021) Traffic in the country and its opportunity during the outbreak of Covid-19, Journal of Persian Sciences and Behdasht Nizami, Sal Shanzdham, Shamarak.pp. 58-64.
  5. Jafari, Ismail, Humayuni Bakhshayesh, Nisrin, Alam al-Huda, Jamile (2020), “The Experience of a Danish-Jewish Woman with Adalat in a Metaphorical Course,” Scientific Publishing House, Volume 15( 2).
  6. ​Nazarian, Muhammad Reza and Babapour, Jhaleh, (2021) , “What is the state of affairs in a metaphorical space,” “Nakhsetin Hamāish Adalat wa Taḥlāt al-Amāsh wa Parwarsh,” Zanjan
  7. Abdulahi, Mohammad Hassan, Gholami Turksilviyeh, Sajjad, Abbasian, Mahdi (2021) A codification of the meaning of influential factors in Athrabakhshi, a metaphorical lesson on general physical education regarding the conditions of concern like Corona, our chapter on this topic. Tarbity Street, 9(25). 89 -110.
  8. Masjidi, Shohrah , Rafiipour, Elnaz, Akhavan, Peyman, (2015), Barsi and comparison between the Danish schools in Danish language, the first conference of the mills and the first conference among the mills of the Danish schools, Tehran
  9. Brain , w., Adamakis, M., O Brien ,N,Onofre,M,Martins,.Dania, A., & Costa, J.(2020) . Implications for European physical education teacher education during the COVID-19 Pandemic: across –institutional SWOT analysis .European journal of teacher Education 43(4) : 503-522.
  10. Sabraz Nawaz S, Rusith M.University student interntion to use e learning systems : A study of higher educational institutions in srilanka . interactive technology and smart education 2019, 16(3) : 219-238
  11. Turkzadeh, Jaafar, Ahangari, Mehdi, Mohammadi, Mehdi, Marzouki, Rahmat Allah, Hashemi, Sattar (1400) and Akawi wrote the book “Hai Atharbakhshi Peruni Electronic Yadegeri” with the perspective of his views on creating a qualitative transformation in the system. Amozesh Ali, published by Fanouri Amozesh ,16, 2