بررسی عوامل موثر بر اثربخشی خدمات جهت ایجاد سلامت اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری ،گروه جامعه شناسی اقتصاد و توسعه ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل

2 دانشیار گروه جامعه شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران

چکیده

مقاله حاضر به اولویت بندی عوامل سنجش اثربخشی خدمات جهت ایجاد سلامت اجتماعی با روش تحلیل سلسله مراتبی فازی پرداخت. بدین ترتیب که با بررسی ادبیات تحقیق و مطالعات انجام شده و مصاحبه با کارشناسان و صاحب‌نظران، معیارها و زیر معیارهای مورد استفاده در ارزیابی اثربخشی خدمات شناسایی گردیده و سپس از پرسش نامه خبره مبتنی بر مقایسات زوجی، برای جمع آوری داده‌های تحقیق استفاده شد. و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحقیق حاکی از آن است که در بین معیارهای اصلی، معیار عامل مربوط به مشتریان با وزن 0.301 از اولویت بیشتری نسبت به شاخص‌های دیگر برخوردار است..همچنین بر اساس بردار ویژه بدست آمده در بین زیرمعیارهای اصلی بطور مشخص شاخص استقرار نظام نیازسنجی مشتریان با وزن 0.073 در رتبه نخست قرار گرفته است. بر اساس داده‌های این جدول، بیشترین اثر مستقیم را عوامل سازمانی بر سلامت اجتماعی مشتریان دارد، که 0.268می‌باشد، پس از آن، متغیر عوامل مدیریتی که حدود 0.245 بر سلامت اجتماعی و پس از آن عامل مربوط به مشتریان با میزان 0.185درصد بر سلامت اجتماعی مشتریان اثر می گذارد. متغیری که کمترین اثر را بر میزان سلامت اجتماعی می‌گذارد ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌باشد که 0.143 می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the effective factors on the effectiveness of services to create social health

نویسندگان [English]

  • Mohsen Bakhshi 1
  • Ali Rahmani Firozjah 2
  • Aliasghar Abbasiesfajir 2
1 PhD student, Department of Sociology of Economics and Development, Islamic Azad University, Babol Branch
2 Associate Professor, Department of Sociology, Babol Branch, Islamic Azad University, Babol, Iran
چکیده [English]

The present paper prioritizes the factors for measuring the effectiveness of services to create social health by fuzzy hierarchical analysis. In this way, by reviewing the research literature and studies and interviews with experts, the criteria and sub-criteria used in evaluating the effectiveness of services were identified and then an expert questionnaire based on pairwise comparisons was used to collect research data. And were analyzed. The results show that among the main criteria, the factor of customers related to the weight of 0.301 has a higher priority than other indicators. Also, based on the special vector obtained among the main sub-criteria, specifically the index of customer needs assessment system with Weight 0.073 is in the first place. According to the data in this table, the most direct effect of organizational factors has on the social health of customers, which is 0.268, followed by the variable of managerial factors, which is about 0.245 on social health and then the factor related to customers with 0.185% on social health. Affects customers. The variable that has the least effect on social health is communication and information technology, which is 0.143.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Effectiveness
  • services
  • hierarchical analysis
  • social health