ارائه مدل علّی اشتیاق تحصیلی بر اساس رضایتمندی تحصیلی ادراک‌شده؛ نقش واسطه‌ای خودکنترلی تحصیلی آگاهانه (کاربرد تحلیل مسیر)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای روانشناسی، گروه روان‌شناسی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران

2 استاد تمام، گروه روان‌شناسی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران. (نویسنده مسئول)

3 دانشیار، گروه روان‌شناسی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران

چکیده

مقدمه: هدف مطالعه حاضر ارائه مدل علّی اشتیاق تحصیلی بر اساس رضایتمندی تحصیلی ادراک‌شده؛ نقش واسطه‌ای خودکنترلی تحصیلی آگاهانه بود.
روش کار: طرح پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ جمع‌آوری داده‌ها ازجمله مطالعات کمی و مبتنی بر رویکرد همبستگی با استفاده از تحلیل مسیر بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع تحصیلی متوسطه اول و دوم شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که با استفاده از جدول کرجسی-مورگان تعداد 300 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. از پرسشنامه­های رضایتمندی تحصیلی ادراک‌شده احمدی و شیخ‌الاسلامی (1388)، پرسشنامه تدریس تحول‌آفرین بوچامپ و همکاران (2010)، پرسشنامه تعامل معلم-شاگرد مورری و زوواک (2019)، پرسشنامه چرخه زیستی هورن و استربرگ (1967)، پرسشنامه خودکنترلی تحصیلی آگاهانه پری و همکاران (2001) و پرسشنامه اشتیاق تحصیلی گونیوس و کزو (2015) برای گردآوری داده­ها استفاده شد. داده­های به‌دست‌آمده با استفاده از نرم­افزارهایSPSS نسخه 24 و AMOS تجزیه‌وتحلیل شدند.
نتایج: یافته­ها نشان داد که ضرایب استاندارد مسیر رضایت تحصیلی ادراک‌شده به خودکنترلی تحصیلی آگاهانه (001/0>P، 54/0=β)، مسیر رضایت تحصیلی ادراک‌شده به اشتیاق تحصیلی (001/0>P، 67/0=β) و ضریب استاندارد مسیر خودکنترلی تحصیلی آگاهانه به اشتیاق تحصیلی (001/0>P، 47/0=β) در سطح معناداری01/0>P معنادار است. همچنین یافته‌ها نشان داد که 33 درصد از واریانس خودکنترلی تحصیلی آگاهانه و 42 درصد از واریانس اشتیاق تحصیلی به­وسیله مدل حاضر تبیین گردید. علاوه بر این برای بررسی معناداری نقش میانجی­گری خودکنترلی تحصیلی آگاهانه از روش بیشینه­نمایی بوت استراپ در نرم­افزار AMOS استفاده گردید که نتایج نشان داد که خودکنترلی تحصیلی آگاهانه در بین رابطه بین رضایتمندی تحصیلی ادراک‌شده و اشتیاق تحصیلی به‌عنوان متغیر میانجی ایفای نقش می­کند.
نتیجه‌گیری: بنابراین و با توجه به نتایج به‌دست‌آمده بدیهی است که افزایش خودکنترلی تحصیلی آگاهانه و به‌تبع آن افزایش سطح رضایتمندی تحصیلی ادراک‌شده باعث ارتقای میزان اشتیاق تحصیلی در دانش آموزان مقطع متوسطه می­شود که پیشنهاد می‌شود که مسئولین ذی‌ربط به نقش خودکنترلی تحصیلی آگاهانه به‌عنوان میانجی و ارتقادهنده رضایت تحصیلی و اشتیاق تحصیلی توجه بیشتری داشته باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Presenting a causal model of academic enthusiasm based on perceived academic satisfaction; Mediating role of life cycle (application of path Analysis)

نویسندگان [English]

  • Ruholah Gholami 1
  • Hassan Asadzadeh 2
  • Khalil Ghaffari 3
  • Reza Mirmehdi 3
1 PhD Student of Educational Psychology, Department of Psychology, Khomein branch, Islamic Azad University, Khomein, Iran.
2 Professor, Department of Psychology, Khomein branch, Islamic Azad University, Khomein, Iran. (Corresponding Author)
3 Associate Professor, Department of Psychology, Khomein branch, Islamic Azad University, Khomein, Iran.
چکیده [English]

Introduction: The aim of the present study is to provide a causal model of academic enthusiasm based on perceived academic satisfaction; It was an intermediary role in the life cycle.
Methods: The design of the current research was practical in terms of purpose, and in terms of data collection, it included quantitative studies based on the correlation approach using path analysis. The statistical population included all the students of the first and second secondary schools in Tehran in the academic year 1402-1401, and using the Karjesi-Morgan table, 300 people were selected as a sample using a multi-stage cluster random sampling method. Perceived academic satisfaction questionnaires by Ahmadi and Sheikhul-Islami (2018), Horn and Osterberg's life cycle questionnaire (1967) and Gonius and Kezo's academic enthusiasm questionnaire (2015) were used to collect data. The obtained data were analyzed using SPSS version 24 and AMOS software.
Results:  The findings showed that the standard coefficients of the path of perceived academic satisfaction to life cycle (P<0.001, β=0.60), the path of perceived academic satisfaction to academic enthusiasm (P<0.001, β=0.67) ) and the standard coefficient of the path of the life cycle path to academic enthusiasm (P < 0.001, β = 0.57) is significant at the significance level of P < 0.01. Also, the findings showed that 30% of the variance of the life cycle and 42% of the variance of academic enthusiasm were explained by the current model. In addition, to investigate the significance of the mediating role of life cycle, bootstrap maximization method was used in AMOS software, and the results showed that life cycle plays a role in the relationship between perceived academic satisfaction and academic enthusiasm.
Conclusion: According to the findings of the research, managers are suggested to Therefore, according to the obtained results, it is obvious that increasing the life cycle and consequently increasing the level of perceived academic satisfaction will increase the level of academic enthusiasm in secondary school students, and it is suggested that the officials concerned with the role of the life cycle as Mediator and promoter of academic satisfaction and academic enthusiasm should be paid more attention.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic Enthusiasm
  • Perceived Academic Satisfaction
  • Life Cycle